021-66475620

روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنائی

سرفصل‌ها

توضیح درس روانشناسی مرض و و کودکان استثنائی

درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی که به عنوان منابع ارشد روانشناسی می باشد شامل، دو قسمت می باشد که معمولا هر کدام سهم 50 درصدی در بین سوالات کنکور را خواهد داشت. در درس روانشناسی مرضی یا همان آسیب شناسی به بررسی اختلالات علائم، نحوه تشخیص گذاری و تشخیص های افتراقی، انواع سبب شناسی های بروز یا شدت یافتن اختلالات اعم از سبب شناسی های زیستی- روانشناختی- محیطی و خانوادگی و انواع درمان اختلالات پرداخته خواهد شد لذا برای تسلط روی هر اختالال روانی مطرح شده در کتب می باید به این عوامل و موارد دقت بفرمایید.

تسلط روی اختلالات روانپزشکی مطرح شده سبب آسان تر شدن پاسخگویی به برخی سوالات باکس روانشناسی بالینی نیز خواهد شد لذا تسلط کافی و نحوه مطالعه صحیح این درس برای پاسخگویی به سایر سوالات دفترچه نیز می تواند کمک کننده باشد. قسمت دوم این باکس شامل کودکان استثنایی خواهد بود که به طور عمده به بررسی اختلالات روانپزشکی در افراد زیر 18 سال می پرازد همچنین ضمن بررسی اختلالات روانپزشکی به مسائل و بیماری های حسی-حرکتی، سندرم ها و اختلالات متابولیک نیز می پردازد. در این راستا مانند اسیب شاسی علائم، نحوه تشخیص گذاری و تشخیص های افتراقی، انواع سبب شناسی های بروز یا شدت یافتن اختلالات اعم از سبب شناسی های زیستی- روانشناختی- محیطی و خانوادگی و انواع درمان اختلالات حائز اهمیت خواهد بود.

برای کسب درصد مناسب در این درس هیچ کدام از این دو قسمت دروس قابل حذف شدن نخواهند بود چراکه برای پاسخگویی به سوالات و کسب درصد معقول هر دوی این قسمت ها تقریبا به یک اندازه مهم هستند. در نتیجه نیاز است از ابتدای روند مطالعاتی کنکور این دروس جز اولیت های مطالعاتی باشند. نکته قابل توجه برای داوطلبین ارشد روانشناسی وزارت علوم، چنانچه داوطلب گرایش بالینی و زیر مجموعه های مربوط به آن( بالینی کودک و نوجوان، بالینی خانواده، توانبخشی و روانشناسی شناختی)، عمومی زیر مجموعه های مربوط به آن( اجتماعی، شخصیت، اسلامی و مثبت گرا) هستید این درس برای شما دارای ضریب 2 می باشد، چنانچه داوطلب گرایش روانسنجی خواهید بود این درس را با ضریب 1 خواهید داشت و برای داوطلبین ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی این درس دارای ضریب 3 می باشد و از این لحاظ مهمترین و موثرترین درس خواهد بود.

اگر داوطلب سایر گرایش های تربیتی، صنعتی و سازمانی  هستید نیازی به پاسخگویی به این باکس از سوالات نخواهید داشت و این درس برای شما ضریب صفر دارد. برای رتبه برتر شدن و یا قبولی در گرایش های فوق نیاز است روی این درس سرمایه گذاری کنید و از اهمیت آن غافل نشوید.

در سال های گذشته از طراح کنکور از بین چندین منبع معرفی شده اغلب سوالات را از یک منبع مشخص استخراج می نمود در نتیجه با تسلط روی صرفا یک منبع از منابع معرفی شده داوطلبین می توانستند درصد به نسبت خوبی کسب کنند اما در چند سال اخیر طراح سوالات برای استخراج سوالات تقریبا از تمام منبع معرفی شده به یک درصد حدودا مشابهی استفاده می کند در نتیجه مطالعه صرفا یک منبع برای کسب درصد قابل قبول تقریبا ناکافی خواهد بود لذا توصیه می شود کنار یک منبع اصلی حتما از کمک اموزشی ها که چکیده ای چندین منبع اصلی مهم هستند برای تسلط بیشتر حتما استفاده شود.

روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنائی
روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنائی

نحوه مطالعه روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی:

به دلیل ضریب به نسبت بالای این درس توصیه می شود در شروع روند مطالعه برای کنکور روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی جز دروس تخصصی مهمی باشد که در ابتدای روند مطالعه در برنامه ریزی روزانه داوطلبین قرار میگیرد. برای مطالعه درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی می باید چند نکته رو مورد نظر داشت:

  1. چنانچه تغییر رشته ای هستید و از رشته دیگری جز روانشناسی و مشاوره قصد دارید وارد ارشد روانشناسی شوید، بهتر است در ابتدا یک رفرنس اصلی را برای درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی مطالعه بفرمایید در این راستا توصیه می شود از کتاب آسیب شناسی هالجین استفاده نمایید و سپس جهت تسلط بیشتر روی مباحث کتاب آسیب شناسی هالجین و همچنین نکات مهم و کنکوری سایر منابع این درس از جزوه روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی کیهان برای حداکثر تسلط استفاده بفرمایید.
    سپس برای جمع بندی سراغ کپسول های کیهان و تست های سال های گذشته بروید. همچنین جهت سرمایه گذاری روی این درس و تسلط بیشتر و درک عمیق مباحث پیشنهاد می شود حتما از کلاس های اموزشی اسیب شناسی و یا دی وی دی های اموزشی کنار مطالعه روانشناسی روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی استفاده بفرمایید تا ضمن اموزش مباحث و تفهیم عمیق موضوعات با روش های مناسب تست زنی و کاهش اشتباهات کنکوری آشنا شوید.
  2. چنانچه مقطع قبلی شما روانشناسی بوده و با این درس آشنا هستید ضمن این که توصیه می شود در ابتدای برنامه روانشناسی روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی جز دروس مطالعاتی شما باشد، اگر فرصت کافی برای مطالعه دارید، می توان کنار یک رفرنس اصلی از جزوه رشد روانشناسی روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی کیهان استفاده کنید. و همچنین برای مرور مفصل نکات از کپسول و تست های سال های گذشته استفاده نمایید. همچنین اگر قصد کسب درصد عالی و رتبه شدن در این مقطع را دارید حتما از کلاس های روانشناسی رشد استفاده کنید.
  3. اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، می توانید به جای منابع اصلی و حجیم از کپسول های روانشناسی روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی کیهان همراه با تست های سال های گذشته و کلاس روانشناسی روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی و یا دی وی دی های اموزشی برای کسب درصد قابل قبول در کنکور ارشد روانشناسی استفاده کنید.

درصد رتبه‌های برتر کنکور ارشد عمومی و بالینی در درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی:

دامنه: 47 تا 75 میانگین: 56 درصد

پوشش‌دهی جزوات کیهان: بیش از 75 درصد

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=25872