021-66475620

آمار و روش تحقیق

سرفصل‌ها

آمار و روش تحقیق از دروسی است که به عنوان منابع ارشد روانشناسی می باشد و تقریبا در تمام گرایش ها و رشته های دانشگاهی به طرق مختلف مطرح می باشد در رشته روانشناسی در گرایش های مختلف نیز به همین ترتیب خواهد بود. درس آمار دارای دو قسمت توصیفی و استنباطی است که قسمت توصیفی آن بیشتر شامل مباحثی مانند نمرات، نمودارها،شاخص های پراکندگی و مرکزی و به طور کلی مباحثی مربط به مقیاس های کیفی است و قسمت استنباطی که اغلب سنگین تر از قسمت توصیفی می باشد شامل مباحثی مربوط به مقیاس های کمی است.

مشکل عمده داوطلبین اغلب قسمت استنباطی آمار است لذا توصیه می شود به جای حذف کامل این درس قسمت های سهل تر و قابل فهم تر در بخش توصیفی مطالعه شود و به طور کلی نیز شروع مطالعه درس آمار با بخش توصیفی باشد سپس افراد به سراغ قسمت استنباطی آن بروند. در مسائل آمار کنکور محاسبه نیز اهمیت ویژه دارد لذا ضمن یادگیری حل مسئله های آمار اگر مشکلی با نحوه محاسبه دارید حتما آن را بر طرف نمایید. از آن جایی که یکی از کارکردهای های مهم روانشناسان بررسی خط برش ها و تحلیل داده های آماری آزمون ها و معاینات روانشناختی است و همچنین پژوهش است لذا اگاهی از مسائل آماری بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

                                                                 با کیهان در توضیح در آمار و روش تحقیق همراه باشید.

در بخش روش تحقیق نیز انواع شیوه های پژوهش کیفی و کمی و نحوه انجام آن توضیح داده خواهد شد از آن جایی که مباحث روش تحقیق بیشتر تئوری بوده و کمتر دارای مسائل حل کردنی است لذا برای داوطلبینی که بسیار با این درس چالش دارند توصیه می شود حداقل قسمت روش تحقیق را مطالعه کنند. اغلب مطالعه منابع اصلی در درس آمار و روش تحقیق توضیه نمی شود چراکه نکات مهم و حائز اهمیت این درس در منابع اصلی اغلب در خلال نمونه سوالات ممکن است مطرح شود در نتیجه ممکن است داوطلبین نتوانند دقت و توجه کافی را به این نکات در نظر بگیرند لذا توصیه می شود برای این درس از کمک آموزشی استفاده شود.

اگرچه این درس ضریب بسیار بالایی ندارد اما به دلیل این که معمولا اوطلبین با این درس چالش دارند و نمی توانند درصد بالایی در این درس کسب کنند، کسب درصد بالاتر از میانگین در آمار و روش تحقیق می تواند به افزایش شانس قبولی داوطلبین در گرایش های مختلف کمک کند اما نکته قابل توجه این است که امار و روش تحقیق با توجه به ضریب خود نمی تواند جایگزین سایر درس های با ضریب بالاتر و یا حتی ضریب یکسان شود به عبارتی نمیتوان درسی به نفع آمار و روش تحقیق حذف نمود.

خلاصه آمار و روش تحقیق
خلاصه آمار و روش تحقیق

نحوه مطالعه امار و روش تحقیق:

به دلیل ماهیت این درس و چالش های آن برای اغلب دانشجویان، توصیه می شود در شروع روند مطالعه برای کنکور کنار درس های مهم و تخصصی آمار و روش تحقیق هم جز دروس مورد مطالعه قرار بگیرد. برای مطالعه درس آمار و روش تحقیق می باید چند نکته رو مورد نظر داشت:

  1. چنانچه تغییر رشته ای هستید و از رشته دیگری جز روانشناسی و مشاوره قصد دارید وارد ارشد روانشناسی شوید، احتمال زیاد در دوره کارشناسی به ظرق مختلف و از روی منابع گوناگون این درس را پاس کرده اید در نتیجه درس کاملا ناآشنایی برای شما نخواهد بود، به همین دلیل توصیه می شود اگر پیشینه قوی در این درس ندارید با صلاح دید مشاور تحصیلی تان آمار و روش تحقیق را در اوایل مطالعه کنار سایر درس های مهم و تخصصی خود داخل برنامه مطالعاتی اعمال کنید. و اگر سطح خوبی دارید می توان این درس را در اولویت های بعدی برای مطالعه قرار داد.
    برای مطالعه این درس توصیه می شود از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید و چنانچه پیشینه ضعیفی دارید حتما از کلاس و یا دی وی دی های آموزشی آمار و روش تحقیق استفاده کنید زیرا به دلیل ماهیت مفهومی این درس اگر در آن احساس ضعف داشته باشیم با مطالعه خودخوان پیشرفت چشم گیری حاصل نخواهد شد و به اندازه تلاش و انرژی صرف شده بازده نخواهیم داشت در نتیجه برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و افزایش بازده حتما توصیه می شود از کلاس آمار و روش تحقیق در کنار مطالعه جزوات آن استفاده شود. سپس برای جمع بندی سراغ کپسول های کیهان و تست های سال های گذشته بروید.

    با کیهان در توضیح در آمار و روش تحقیق همراه باشید.

  2. چنانچه مقطع قبلی شما روانشناسی بوده و با این درس و مفاهیم مربوط به روانشناسی در آن آشنا هستید توصیه می شود، اگر فرصت کافی برای مطالعه دارید، از جزوه آمار و روش تحقیق کیهان استفاده کنید. و همچنین برای مرور مفصل نکات از کپسول و تست های سال های گذشته استفاده نمایید. همچنین اگر قصد کسب درصد عالی و رتبه شدن در این مقطع را دارید حتما از کلاس های آمار و روش تحقیق استفاده کنید. اگر در این درس پایه قوی ندارید قبل از فکر کردن به حدف کامل آن از مشاوره تخصصی برای آگاهی و اطلاع از فصول مهم و پرتکرار کنکوری استفاده کنید و سپس به جای حذف کامل این درس و کاهش شانس قبولی خود و همچنین صرف وقت زیاد برای مطالعه تمام مباحث وقت و انرژی خود را روی مباحثی متمرکز کنید که هم پرتکرار و کنکوری هستند و هم می توان با مطالعه روی آن ها مسلط شد و از پس تست هایش برامد.
  3. اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، می توانید به جای منابع اصلی و حجیم از کپسول های امار و روش تحقیق کیهان همراه با تست های سال های گذشته و کلاس آمار و روش تحقیق و یا دی وی دی های آموزشی برای کسب درصد قابل قبول در کنکور ارشد روانشناسی استفاده کنید. چنانچه فرصت کافی برای مطالعه ندارید حتما شرکت در کلاس آمار و روش تحقیق به شما پیشنهاد خواهد شد.

درصد رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور ارشد روانشناسی بالینی و عمومی:

پکیج کامل کپسول ها گرایش بالینی
پکیج کامل کتاب تست روانشناسی بالینی
پکیج کامل جزوات روانشناسی شناختی
کلاس نکته و تست زبان تخصصی ارشد
خرید منابع کنکور روانشناسی با تخفیف
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=26219