021-66475620

توصیه های شب کنکور

سرفصل‌ها

ایستگاه پایانی( توصیه های شب کنکور)

مسیر پرفراز و نشیب کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی تقریبا به ایستگاه پایانی خودش نزدیک شده است بنابراین طبیعی است در این مدت زمان بسیار کوتاه نزدیک به کنکور احساس استرس و نگرانی داوطلبان هم بیشتر شود.

همانطور که میدانید استرس و تنش سبب فعال سازی سیستم سمپاتیک شده و این فعال سازی با سعی در نگه داشتن بدن در حالت ستیز و گریز سبب افت تمرکز و حافظه خواهد شد در نتیجه میزان استرس و اضطراب کنترل نشده برای کنکور و نداشتن الگوی برنامه ریزی مناسب در روزهای پایانی میتواند باعث افت عملکرد شما شود در نتیجه بهتر است برای به ثمر رسیدن هرچه بهتر تلاش هایی که در مسیر کنکور انجام دادی حتما توصیه های روزهای پایانی کنکور را جدی بگیرید چراکه شب کنکور باید به عنوان یک بخش مهم از برنامه‌ریزی مطالعاتی داوطلبان در نظر گرفته شود.

برنامه‌ریزی مطالعه باید از قبل تا حد امکان دقیق و مشخص باشد تا شب کنکور به عنوان یک فرصت آخرین بررسی و مرور مطالب مطالعه شده استفاده شود.

توصیه های مهم

  1. استراحت مناسب:

در شب کنکور، استراحت مناسب و خواب به مدت کافی بسیار مهم است. بدن و ذهن نیاز به استراحت دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. بنابراین در روزهای پایانی مطلقا ساعت خواب خود را تغییر ندهید و اگر در این مدت به علت برنامه ریزی مطالعاتی خود ساعت خواب/بیداری متغیری داشته اید، بهتر است در چند روز پایانی منتهی به  کنکور حتما ساعت خواب را اصلاح و تعدیل کنید تا عملکرد شناختی شما برای ازمون کاملا اماده باشد.چنانچه شب کنکور خوابتان نبرد می توانید از یک لیوان دوغ یا شیر کم چرب، دم نوش گل گاو زبان یا بابونه نیز استفاده کنید.

  1. مرور مطالب:

شب کنکور بهترین زمان برای مرور مطالب مطالعه شده است. مرور مطالب به صورت خلاصه و مفید می‌تواند به یادگیری و به خاطرسپاری مطالب کمک کند. در روزهای پایانی مطلقا به سراغ شروع کردن مباحث و منابع جدید نباشید در این مدت بهتر است اگر خلاصه نویسی شخصی یا کتب خلاصه موجود در بازار مثل کپسول های کیهان را دارید از آنها استفاده کنید و بیشتر به سراغ نکات کلیدی بروید. نیازی نیست در روزهای پایانی تمام دروس را مجددا یک دور دیگر مرور کنید اولیت مرور با دروس ضریب بالاتر و دروسی است که داوطلب شخصا در آن دچار صعف و کاستی است. قابل ذکر است چنانچه دچار اضطراب بسیار زیاد و کنترل نشده هستید بهتر است 24 ساعت پایانی منتهی به کنکور را مطالعه ای نداشته باشید چراکه ممکن است سطح استرس شما افزایش پیدا کند.

  1. آمادگی روانی:

شب کنکور، زمانی مناسب است تا از نظر روانی آماده و مطمئن باشید. انجام تمرین‌های آرامش و تمرکز می‌تواند به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس و آرامش به آزمون بروید. در روزهای پایانی حالات روانشناختی شما بیش از هر زمان دیگری برای ثمر نشستن تلاش هایتان مهم و تعیین کننده است در نتیجه در این مدت زمان بیشتری را برای کسب ارامش و مدیریت حالات روانشناختی خود در نظر بگیرید.

توصیه مهم این که در این ایام بدوت تجویز پزشک و سابقه مصرف، برای کنترل حالات شناختی خود به شراغ مصرف داروهای روانپزشکی هرچند رایج مانند ارامبخش های نروید به جای آن می توانید از دمنوش های طبیعی ارامش بخش استفاده کنید. موسیقی آرامش بخش گوش کنید تا ذهن تان را آرام کند.

احساسات و هیجاناتی که در این روزهای پایانی احساس میکنید مختص شما نیست و تمام داوطلب به طرق مختلف با این احساسات دست و پنجه نرم میکنند.

  1. تمرین‌های تنفسی:

یکی از تکنیک های ساده اما بسیار موثر جهت کاهش اضطراب تمرین‌های تنفسی است که می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش و تمرکز خود را افزایش دهید. تمرین‌های تنفسی ساده می‌توانند در کاهش استرس و اضطراب شما موثر باشند. این تکنیک را در روزهای انتهایی و حتی سرجلسه ازمون نیز می توانید به کار ببرید.

  1. انجام تمرین‌های ورزشی سبک:

 انجام تمرین‌های ورزشی سبک می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی و انعطاف پذیری لازم را برای روز آزمون داشته باشید. اما مطلقا حتی اگر سابقه ورزش را هم دارید در روزهای پایانی منتهی به کنکور به سراغ انجام تمرین های ورزشی سنگین و خسته کننده نروید صرفا ورزش های ساده مانند پیاده روی، تمرین های پیلاتس یا یوگا می تواند به ارامش ذهنی شما و جلوگیری از نشخوار فکری و ایجاد اضطراب مجدد کمک کند.

  1. ایجاد انگیزه:

شب کنکور زمانی مناسب است تا انگیزه خود را برای روز آزمون افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که تمام تلاش و زحماتی که کشیده‌اید، به نتیجه‌ای مثبت خواهد انجامید. استرس شب کنکور یک احساس طبیعی است که بسیاری از دانشجویان در فواصل متفاوت زمانی در مسیر کنکور ان را تجربه می کنند. این احساس ممکن است به دلیل نگرانی در مورد نتایج، فشار اجتماعی یا حتی نگرانی در مورد عملکرد خود باشد. برای کاهش استرس شب کنکور می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تمرین مداوم، تنظیم تنفس، خواب کافی و مطالعه موثر استفاده کنید. همچنین، مهم است که به خودتان اجازه دهید که استرس را تجربه کنید زیرا تلاش مضاعف جهت جلوگیری از بروز علائم استرس سبب تشدید علامت های ان خواهد شد.

  1. تغذیه:

بهتر است در روزهای پایانی از مصرف غذاهای محرک و پرادویه خودداری کنید زیرا باغث تشدید اسیدمعده شما شده و این موضوع به خودی خودی منجر به تجربه علائم استرس خواهد شد. از غذاهای سبک و مغزی در این مدت استفاده کنید و ترجیحا خود را به رژیم لاغری خاصی محدود نکنید و به خود تجربه گرسنگی راه ندهید. در صبح کنکور نیز صبحانه سنگین و سریع نخورید و به جای آن یک صبحانه سبک مانند سبزیجات و میوه های تازه بخورید و یک تغذیه مختصر و دارای قند برای جلسه ازمون به همراه آب برای خود آماده کنید تغذیه سرجلسه می تواند شامل خرما، کشمش،مویز، شکلات،و… باشد. چند ساعت قبل از ازمون و سرجلسه بهتر است به صورت افراطی از مایعات استفاده نکنید زیرا احتمال دارد در حوزه امتحانی دسترسی به سرویس بهداشتی محدود بوده و به طور کلی این امر از زمان ازمون شما کسر میکند.

وسایل مورد نیاز برای روز کنکور

بهتر است این موارد را از شب قبل اماده کرده باشید.

وسایل مورد نیاز برای روز کنکور
وسایل مورد نیاز برای روز کنکور
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=28735