ظرفیت پذیرش ارشد روانشناسی
دوره تحصیلی ارشد یکی از مهم ترین دوره های تحصیلی عالی بوده که دروس و مباحث به شکل جدی تر ادامه مییابد. کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد باهم برگزار شده ولی انتخاب رشته و ظرفیت پذیرش جداگانه ای دارند.
رشتههای مجاز برای ارشد روانشناسی کدام رشته ها است؟
- روانشناسی بالینی (بدون گرایش، خانواده)
- روانشناسی بالینی (بدون گرایش، خانواده)
- سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)
- روانشناسی صنعتی و سازمانی
- روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
- روانشناسی اسلامی (روانشناسی مثبتگرا)
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- روانشناسی تربیتی
- روانشناسی اجتماعی
- علوم شناختی (توانبخشی شناختی، ذهن، مغز و تربیت، روانشناسی شناختی)
سطحبندی دانشگاههای دولتی بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
- سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد
- سطح ۲: ارومیه، الزهرا، بوعلیسینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد
- سطح ۳: اراك، ایلام، بجنورد، بینالمللی امام خمینی، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد، شهید مدنی، قم، ولیعصر رفسنجان، كردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج
- سطح ۴: آیتالله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه، سلمان فارسی كازرون، سید جمالالدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
- سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر كبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت
- سطح ۲: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر
- سطح ۳: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، صنعتی جندیشاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان
- سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فناوریهای نوین قوچان، هنر شیراز
برای مشاهده ظرفیت دانشگاه سراسری و غیر انتفایی در کنکور ارشد روانشناسی
تحلیل اعداد و ارقام ظرفیت های ارشد بالینی
1 – در سال 1400، 18 دانشگاه وزارت علوم با 21 کد قبولی، دررشته روانشناسی بالینی دانشجو می پذیرند.
– کل ظرفیت دانشجو در دانشگاههای وزارت علوم در سال 1400، به عدد 232 میرسد. از این میان، 132 نفر در نوبت روزانه، 53 نفر در نوبت شبانه و 47 نفر در پردیس خودگردان پذیرفته میشوند.
2- حداکثر تعداد داوطلبانی که در سال 1400 در نوبت روزانه در یک دانشگاه پذیرفته می شوند، عبارتند از:
دانشگاه های الزهرا شیراز و سمنان با پذیرش 12 دانشجو (!) در نوبت روزانه بیشترین تعداد پذیرش دانشجو را دارند و پس از آنها دانشگاه محقق اردبیلی با 10 نفر و دانشگاه های کردستان، علامه طباطبایی و فردوسی به ترتیب با ظرفیت 8، 8 و 8 نفر بیشترین پذیرش دانشجو در نوبت روزانه، از میان 18 دانشگاه به خود اختصاص داده اند.
3 – کمترین تعداد پذیرش دانشجو در نوبت روزانه. دانشگاه شهید بهشتی در پردیس خودگردان، پردیس البرز کرج و پردیس خودگردان اصفهان هر یک با ظرفیت 3 و 2 نفر دانشجو در نوبت روزانه پذیرش می کنند.
4- هر دانشگاه به طور میانگین 7 دانشجو در نوبت روزانه پذیرش می کند.
– به تعداد هر یک دانشجو در نوبت شبانه، 2.2 دانشجو در نوبت روزانه پذیرش می شوند.
5 – ظرفیت کل دانشگاه های تهران برای پذیرش دانشجو (بدون احتساب پردیس قم دانشگاه تهران و با احتساب دانشگاه خوارزمی کرج) در نوبت روزانه 59 نفر است.
6 – بیشترین تعداد دانشجویانی که در دو نوبت روزانه و همچنین پردیس پذیرش می شوند، مربوط به دانشگاه شیراز است. این دانشگاه در مجموع 12 دانشجوی روانشناسی بالینی در سال جاری پذیرش میکند.
7 –کمترین تعداد پذیرش دانشجو در همه نوبتها به دانشگاه شاهد و غیر انتفاعی علم و فرهنگ اختصاص دارد که به ترتیب 2 و 5 دانشجو در نوبت روزانه و 1 دانشجو در نوبت شبانه که مجموعاً تنها 6 دانشجو پذیرش میکند.
8 – هر دانشگاه در سال 99 به طور میانگین 10 دانشجو (در مجموع نوبتهای روزانه، شبانه، و پردیس) پذیرش می کند1.
1. بالینی، بالینی کودک و بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی دو مورد حساب شد و دانشگاه تهران و پردیس قم دانشگاه تهران یک مورد.
چه رتبه ای برای قبولی در دانشگاه مورد نظر لازم است؟
سوالی که این روزها به کرات از سمت داوطلبان کنکور ارشد می شنویم، این است که مثلا دانشگاه تهران و شهید بهشتی تا چه رتبه ای پذیرش دارند و وقتی متوجه رتبه ی مورد نیاز می شوند، با نا امیدی و حسرت فقط می گویند: آها!!!
چند نکته ی مهم در مورد قبولی در دانشگاه مخاطب:
اول اینکه این موضوع که برای قبولی در دانشگاه خاصی آخرین رتبه چند باشد به میزان پذیرش آن سال، میزان تقاضای داوطلبان و غیره بستگی دارد. مثلا شما در سال 1399 با رتبهی 50 هم ممکن بود در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شوید ولی امسال با رتبه ی 20 هم این شانس وجود نداشت. پس خیلی نمیتوان روی تجارب سال گذشته حساب باز کرد.
دوم اینکه درست است که همه ی ما دوست داریم تا حد ممکن این آیندهی غیر قابل پیش بینی را روشن کنیم و با این راه و از طریق مکانیسم خیال پردازی سعی در کاهش اضطراب داریم اما باید به این نکته توجه کنیم که برای کسب موفقیت در این موضوع بخصوص، باید فعلا فقط مطالعه کرد و برای بهترین رتبه آماده شد. کسب یک رتبه ی خوب، هدف بسیار واقع بینانه تر و کمک کننده تری است. بعد از اعلام نتایج، با توجه به رتبه ی شما و ظرفیت همان سال، برای انتخاب بهترین رشته محل، در کنار شما خواهیم بود.
سومین نکته اینکه درست است که برای موفقیت در آینده ی شغلی و حرفه ای تحصیلی، تحصیل در یک دانشگاه تراز یک فاکتور مهمی است اما مسئله همه چیز نیست. شاید گاهی تصور کردن خودمان به عنوان دانشجوی یک دانشگاه خوب، انگیزه بخش باشد اما همانطور که میدانید انگیزه های ما می توانند درونی شوند و اتفاقا این انگیزه های درونی هستند که باعث رشد و تلاش فرد می شوند. دانشگاه خوب شما را در رسیدن به هدف “روانشناس موفق شدن” یاری میدهند. اما کم نیستند فارغ التحصیلان دانشگاه های درجه یکی که در عمل موفق نشده اند. پس این را فراموش نکنیم که عملکرد ما بعد از پذیرش و دیدگاه ما به این رشته و مسیر بسیار مهم تر است.
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره