021-66475620

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: تغییر مسیر در کدام مقطع؟

سرفصل‌ها

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: بسیاری از دانشجویان در زمان کنکور ارشد یا حتی قبل تر از آن تصمیم میگیرند که به هر دلیلی مانند علاقه، آینده کاری، تغییر شرایط و …، رشته تحصیلی خود را عوض کنند. روانشناسی یکی از محبوب ترین این رشته هاست که انتخاب بسیاری از دانشجویان است. رشته روانشناسی یکی از رشته های پرطرفدار در تمام مقاطع به خصوص تحصیلات تکمیلی است.

اکثر داوطلبین این رشته هم به دلیل علاقه به کارهای درمانی و ارایه خدمات مشاوره و روان درمانی وارد این رشته میشوند. نکته حایز اهمیت این است که طبق قوانین سازمان نظام روانشناسی، برای اخذ مجوز برای کارهای درمانی، شما باید دو مدرک مرتبط در این رشته داشته باشید.

برای هر تغییر رشته ای این سوال ایجاد میشود که از کارشناسی روانشناسی تا حداقل کارشناسی ارشد دوباره شروع به تحصیل کنند یا از مقطع کارشناسی ارشد وارد روانشناسی شوند و تا دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. برای جواب به این سوال در وهله اول باید به شرایط خودتان نگاه کنید و متناسب با آن تصمیم بگیرید اما چند نکته است که تغییر رشته ای ها باید بدانند و برای همه صدق میکند.

چند مزیت برای شروع به تحصیل در رشته روانشناسی از مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی وجود دارد که داوطلبین تغییر رشته ای باید بدانند. اول این نکته که برای کنکور ارشد روانشناسی، دروس امتحانی منسجم و همه مربوط به این رشته هستند و هم احتمالا علاقه شماست، هم یادگیری دروس منسجم و مرتبط در یک حوزه اسان تر از مطالعه دروس متفاوت کارشناسی است. در ضمن رقابت و شرایط کنکوری در کنکور ارشد، هرچند که روانشناسی جزو پر جمعیت ترین کنکورهای ارشد است، باز هم کمتر و آسان تر از کنکور کارشناسی است.

همچنین شما اگر کارشناسی ارشد و دکتری را انتخاب کنید، در نهایت با تقریبا همان زمانی که برای کارشناسی و کارشناسی ارشد میگذارید، با مدرک بهتری فارغ التحصیل میشوید و اگر قصد کار روان درمانی داشته باشید، حتی حقوق مصوب بالاتری دارید.

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند کنکور ارشد برای تغییر رشته ای ها
نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند کنکور ارشد برای تغییر رشته ای ها

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: کنکور ارشد برای تغییر رشته ای ها

بسیاری از داوطلبین ارشد رشته روانشناسی تغییر رشته ای هستند، به این معنا که فارغ التحصیل کارشناسی از رشته ای دیگر به جز روانشناسی یا مشاوره هستند. این دسته از داوطلبین تغییر رشته ای نکاتی را باید بدانند. نکاتی که چه از لحاظ مسایل کنکوری و قانونی مهم هستند و هم در زمینه علمی و پایه ای.

اولین نکته مهم این است که داوطلبین تغییر رشته ای یعنی کسانی که هر رشته ای جز روانشناسی یا مشاوره در کارشناسی خوانده باشند، برای مقطع ارشد فقط میتوانند در کنکور وزارت علوم شرکت کنند. امتحان و شرکت در دانشگاه های ارشد روانشناسی وزارت بهداشت تنها برای دانشجویان کارشناسی روانشناسی و مشاوره است. همچنین به این نکته توجه کنید که فارغ التحصیلان رشته مشاوره از دانشگاه های فرهنگیان هم تغییر رشته ای به حساب می آیند.

حتما بخوانید: منابع ارشد روانشناسی

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: دلیل تغییر مسیر

ممکن است شما هم قصد ورود به رشته روانشناسی را داشته باشید اما باید از خودتان بپرسید دلیل من چیست و میخواهم در کدام بخش رشته روانشناسی وارد شوم. روانشناسی در مقطع ارشد، شش گرایش بالینی، عمومی، تربیتی، کودکان استثنایی، صنعتی و سازمانی و روانسنجی دارد که هرکدام آنها نیز، گرایشات دیگری زیر مجموعه خود دارند. مانند شناختی، بالینی کودک و نوجوان و بالینی خانواده در زیر مجموعه بالینی یا روانشناسی مثبت اسلام گرا، روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی زیرمجموعه عمومی و… .

اولین قدم این است که شما علاقه و هدف خود را برای این تغییر رشته پیدا کنید و سپس دست به انتخاب بزنید. (در این مسیر میتوانید از مشاوره رایگان کیهان کمک بگیرید: اینجا لینک بدیم).

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: آیا من از دیگران عقب ترم؟

حقیقت این است که نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که داوطلب تغییر رشته ای نسبت به دانشجویی که 4 سال در یک رشته تحصیل کرده است، دانش از این رشته ندارد. اما این موضوع مساله ای غیرقابل حل نیست. شما میتوانید با کمک گرفتن از اساتید و کلاس ها، مطالعه منابع اصلی و گذاشتن زمان مناسب تا حد خوبی این ضعف را جبران کنید. البته این موضوع نیازمند مطالعه درست، استفاده از راهنمایی ها، کلاس ها و کتاب های مناسب است. مخصوصا برای درس های مفهومی و پر نکته مانند رشد، آسیب شناسی روانی و روانشناسی بالینی این کمک های بیرونی و کلاس ها میتواند بسیار مفید باشد.

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: آیا در زمینه ای قوی ترم؟

رشته کارشناسی شما، علی رغم اینکه ذکر شد، ممکن است یک نقطه ضعف باشد میتواند برای شما نقطه قوت هم باشد. مثلا داوطلبینی که از رشته های زبان انگلیسی وارد این رشته میشوند و یا داوطلبینی که در دروس ریاضی و آمار قوی هستند، در کنکور شانس خوبی دارند و از بسیاری دیگر از داوطلبین جلو هستند.

همچنین گاهی نگاه بین رشته ای به وجود می آید و مثلا از ترکیب هنر و روانشناسی، مهندسی ها و روانشناسی، کارهای جدید و خاصی میتوانید بکنید که به دلیل منحصر به فرد بودن میتوانند موفقیت زیادی را برای شما داشته باشند.

نکاتی که تغییر رشته ای ها باید بدانند: تلاش فردی

در تمامی رشته ها، چه روانشناسی و چه دیگر رشته های تحصیلی، شما برای کار کردن و رسیدن به موفقیت باید تلاش فردی هم داشته باشید. یعنی بعد از ورود به این رشته، علاوه بر دانشگاه، برای کار کردن و رزومه ساختن، باید مطالعه و تحقیق شخصی، پیدا کردن حوزه تخصصی تر و گذراندن دوره و کارگاه برای کار کردن در این رشته را در اولویت قرار دهید. مهم است که بدانیم علاقه بسیار مهم است اما همه چیز نیست و باید با قدم های درست و برنامه ریزی شده پیش برویم تا به هدف اصلی ای که در نظر دارید برسید.

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=21510