021-66475620

تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی

سرفصل‌ها

تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی را بدانید

بالینـــــی یا عمـــــومـــــی؟ (تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی)
(معرفی گرایش بالینی و عمومی)

یکی از سوال‌های رایج دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در ارتباط با تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی است. گرچه این دو رشته بسیار مشابه هم هستند ولی در عین حال تفاوت‌های مهمی نیز دارند. آگاهی به این شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری نهایی و هدف‌گذاری دانشجویان داشته باشد. به دلیل همین اهمیت فراوان است که در اینجا ما به بررسی و پاسخ‌گویی به این سوال می‌پردازیم.

          | روانشناسی بالینی |

🔰 روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روانشناسی است که بیشتر در مورد شناخت ناهنجاری‌های رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاری ها و راه های پیشگیری از آنها بر اساس علم روانشناسی سخن می‌گوید.
وظیفه روانشناسی بالینی، ارزیابی و تشخيص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان درمانگرها، پژوهش و مدیریت است.
به طور کلی زیر بنای این گرایش بر شناسایی، درمان، پژوهش و مدیریت اختلالات است.

♥ بهترین منابع ارشد روانشناسی بالینی برای رتبه یک شدن ♥

در زیر تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی از نظر گرایش را بیان می‌کنیم.

♦️ این گرایش به سه زیر شاخه تقسیم می شود:

  1. بالینی
  2. خانواده درمانی
  3. بالینی کودک و نوجوان
  4. روانشناسی شناختی
🔹 گرایش بالینی:

این شاخه محبوب ترین و پرطرفدارترین گرایش روانشناسی ست و به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی مراجعین می پردازد.  لازم به ذکر است که مخاطب روانشناس در این گرایش افراد بزرگسال هستند و اکثر نکات تشخیصی و درمانی که به دانشجویان تدریس می‌شود در ارتباط با بزرگسال است.

🔹 خانواده درمانی:

به تشخیص و درمان تعارضات و مسائل پیش آماده در خانواده می پردازد. همانطور که از اسم این گرایش پیدا است مخاطب روانشناس، خانواده است.

🔹 بالینی کودک و نوجوان:

به تشخیص و درمان تعارضات روانشناختی در افراد با بازه سنی 18 سال و کم تر می پردازد. ارائه آموزش و مشاوره به والدین نیز یکی دیگر ار وظایف این دسته از روانشناسان بالینی است.

🔹 روانشناسی شناختی:

گرچه این گرایش با سه گرایش قبلی تفاوت چشمگیری دارد، ولی متقاضیان این گرایش باید به سوال‌های یکسانی پاسخ دهند. بنابراین در کنکور کارشناسی ارشد این گرایش زیرمجموعه روانشناسی بالینی است. روانشناسی شناختی یک گرایش  پژوهش محور است.  متخصصان این حوزه بر روی ویژگی‌های شناختی انسان مثل توجه، تمرکز، حافظه انعطاف شناختی، تصمیم‌گیری، حل مسئله، یادگیری و … تحقیق انجام می‌دهند. این گرایش ارتباط تنگاتنگی با رشته علوم شناختی دارد.

♦️ بازار کار گرایش بالینی:

  • تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی از نظر بازار کار روانشناسی بالینی:
  1. تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی در مراکز درمانی مانند کلینیک ها ، بیمارستان ها و بهزیستی
  2. کار در دادگاه ها و قوه قضائیه برای تشخیص اختلالات روانی در مراجعین به این مراکز و همچنین ارائه مشاوره به وکلا
  3. آموزش در حوزه روانشناسی و سلامت روان به عنوان مدرس دانشگاه و یا کارگاه
  4. پژوهشگر
بازار کار روانشناسی بالینی در تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی
بازار کار روانشناسی بالینی در تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی

آیا می‌دانید: ظرفیت دکتری روانشناسی برای سال جدید.

| روانشناســـــی عمـــــومـــــی |

🔰 بعد از روانشناسی بالینی این گرایش پرطرفدارترین و رقابتی‌ترین گرایش در روانشناسی ست.

تمرکز این گرایش بیشتر روی احساس، ادراک و رفتار آدم هاست.
گرچه بیشتر تمرکز این رشته بر پژوهش و کارهای تحقیقاتی است، دانشجوهای روانشناسی عمومی تکنیک های مختلف روان درمانی را به صورت ریشه ای یاد می گیرند‌؛ مانند روان پویشی، شناختی انسان‌گرا، رفتارگرا، وجودی، هیجان‌مدارو…

و چون ریشه بیشتر اختلالات روانشناختی ناشی از احساس و ادراک است ( مانند اضطراب و افسردگی و…)
دانشجوهای روانشناسی عمومی یاد می گیرند با استفاده از تکنیک های مختلف روان درمانی این اختلالات را درمان کنند. یکی دیگر از مزایای این رشته این است که دانشجویان می‌توانند بنا بر علاقه و کنجکاوی خود هر موضوع مرتبط با روانشناسی را برای پژوهش انتخاب کنند.  ولی در مقابل تعداد واحدهای عملی این رشته  که در آن تاکید بر تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی است، کمتر از روانشناسی بالینی ست. این امر باعث می‌شود که دانشجویان علاقه‌مند به کار رواندرمانی که در حال حاضر دانشجوی روانشناسی عمومی هستند، نیازمند به گذراندن دوره‌های فراتر از دانشگاه که به صورت کاربردی رواندرمانی را آموزش می‌دهند باشند.

روانشناسی مثب گرای اسلامی، روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی از زیر مجموعه های روانشناسی عمومی هستند.

بهترین منابع ارشد روانشناسی تربیتی برای رتبه یک شدن

♦️ بازار کار روانشناسی عمومی:

  • تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی از نظر بازار کار روانشناسی عمومی:
  1. پژوهشگر
  2. کلینک شخصی یا گروهی
  3. مشاور تحصیلی در مدارس
  4. اشتغال در مراکز مشاوره
  5. تدریس ( استاد دانشگاه و…)
  6. قوه قضائیه و فعالیت در دادگاه ها
گرایش های روانشناسی عمومی در تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی
گرایش های روانشناسی عمومی در تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی

قابل ذکر است که قبولی در رشته روانشناسی عمومی کمی راحت تر از روانشناسی بالینی است. زیرا دانشگاه های بیشتری این رشته را ارائه میدهند و معمولا از ظرفیت بالاتری برخوردار است.
باوجود این تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز بین این دو رشته هست. برای مثال بازار کار این دو رشته همپوشانی دارد. به‌علاوه در کنکور کارشناسی ارشد، این دو رشته در درس‌های متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی، آمار و روش تحقیق، علم التفس، روانشناسی رشد، روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی، و فیزیولوژی و انگیزش و هیجان سوال‌های یکسانی دارند و تنها تفاوتشان در دو درس رواشناسی بالینی و روانشناسی عمومی است.

با کیهان روان در مقاله تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی همراه باشید

به دلیل شباهت‌های این دو رشته بسیاری از دانشجویان که هدفشان قبولی در رشته روانشناسی بالینی یا عمومی هست، به سوالات رشته دیگر نیز پاسخ می‌دهند تا احتمال قبولیشان در دانشگاه بالا برود. این کار بسیار هوشمندانه است ولی بهتر است همیشه الویت را با رشته‌ای بگذاریم که علاقه اصلی ما است.

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مقاطع چالش‌برانگیزی هستند زبرا دانشجویان موظف هستند در عین یادگیری کار کردن در فضای کار واقعی پایان‌نامه نیز بنویسند و در کلاس‌ها شرکت کنند به علاوه بسیاری از دانشجویان در این مقطع شاغل یا متاهل هستند و معمولا دانشجویانی که با علاقه وارد یک رشته می‌شوند راحت‌تر می‌توانند با این چالش‌ها کنار بیایند.

همانطور که گفته شد رشته روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی محبوب‌ترین رشته‌های روانشناسی هستند زیرا بسیاری از دانشجویان رشته روانشناسی علاقه‌مند به کار رواندرمانی هستند به علاوه بسیاری از دانشجویان سایر رشته‌ها جذب این دو رشته روانشناسی می‌شوند. این بدان معنا است که رقابت در این دو رشته بالا است و داوطلبان زیادی درپی قبولی در دانشگاهای خوب کشور هستند. با توجه به گستردگی منابع این دو رشته و رقابت زیاد بهتر است اگر قصد قبولی در این رشته‌ها را دارید از مشاورین متخصص موسسه کیهان روان راهنمایی‌های لازم را جهت تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری، مطالعه، برنامه‌ریزی و ارزیابی بگیرید. شما همچنین می‌توانید برای دریافت توضیحات بیشتر و یا پاسخ‌گویی به سایر سوال‌هایتان برای مشاوره رایگان کنکور ارشد ثبت‌نام کنید.

روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی

اگر بخواهیم در مورد اینکه روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی صحبت کنیم، بهتر است ابتدا اطلاعات لازم را در این مورد به دست آوریم. روانشناسی بالینی یک تخصص و جریان روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است که مراقبت های بهداشتی روان و رفتاری مداوم و جامع را برای افراد، زوج ها، خانواده ها و گروه ها ارائه می دهد. حوزه روانشناسی بالینی شامل تمام سنین، تغییرات متعدد و سیستم های متنوع می شود. به عبارت دیگر کاربرد اصول و مفاهیم روانشناسی، روانشناسی بالینی است. روانشناسی عمومی اساس روانشناسی است. در این شاخه مباحث مقدماتی و اساسی مانند: یادگیری، هوش، حواس، حافظه، انگیزه، ادراک و عواطف بررسی می شود.

آیا می‌دانید: دکتری روانشناسی دقیقا چیست؟

اینکه روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی، به وظیفه و نیاز شخص وابسته است. روانشناسی عمومی بیشتر به مطالعه فرایندها، توسعه تئوری ها و مفهوم های عمومی در رابطه با عملکرد انسان می پردازد. در حالی که روانشناسی بالینی به تشخیص و درمان اختلالات روانی مربوط به فردی خاص می پردازد. بنابراین، اگر شما یک فرد با اختلال روانی هستید، روانشناسی بالینی می تواند بهترین گزینه باشد. اما اگر شما به دنبال بهبود عمومی سطح و کیفیت زندگی هستید، به رشته روانشناسی و یا تحقیق در این رشته علاقه دارید، روانشناسی عمومی می تواند بهترین گزینه باشد. در نهایت، هر دو نوع روانشناسی به طور کلی قابل ارزیابی و مفید هستند و بهتر است با متخصصین و کارشناسان روانشناسی صحبت کنید تا بهترین راه حل را برای شما پیدا کنند.

روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی
روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی

آشنایی با روانشناسی بالینی برای درک بهتر اینکه روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی

برای اینکه بهتر این موضوع که روانشناسی عمومی خوبه یا بالینی متوجه شویم، به توضیح روانشناسی بالینی می پردازیم. این بخش از روانشناسی به دنبال کشف ابعاد مختلف روان انسان است. در این علم با طراحی آزمایش های مختلف، روان انسان و چگونگی بیمار شدن او مورد بررسی قرار می گیرد. هدف روانشناسان بالینی استفاده از روش های علمی و اصول روانشناختی برای درمان افرادی است که از مشکلات سلامت روان رنج می برند.

روانشناسان بالینی تجربه و پیشینه انجام تست روانشناسی، تحقیق، مشاوره و درمان را دارند. هدف اکثر روانشناسان بالینی ارائه یک برنامه درمانی برای بهبود سلامت روان بیماران است. این است پاسخ به سوال رشته روانشناسی عمومی بهتر است یا بالینی.

تفاوت میان روانشناسی بالینی و عمومی در محیط کار برای دانستن این موضوع: روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی

پس از مطالعه این مقاله، نگاه دقیق تری به گرایش های روانی خواهیم داشت و تفاوت آنها را بهتر درک می کنیم. حال آیا روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی(اصلی)؟ حوزه های مختلف روانشناسی مانند: مکمل، بالینی، اجتماعی، شناختی، آموزشی و غیره وجود دارد. بنابراین، محیط کار به زیر شاخه روانشناسی در انتخاب شغل شما بستگی دارد.

روانشناسان عمومی همچنین در مورد موضوعات مختلف و بین رشته ای روانشناسی به تحقیق و آزمایش میپردازند. روانشناسان عمومی بیشتر به فکر بهبود زندگی بیماران از طریق مشاوره هستند. آنها مشغول آزمایش های روانشناختی و طراحی برنامه های تحقیقاتی هستند.

محیط کار در پاسخ به سوال روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی نقش موثری دارد. می توان گفت محیط کار یک روانشناس بالینی از قبل تعریف شده است. روانشناس بالینی بیشتر اوقات در مراکز پزشکی، کلینیک ها، بیمارستان ها، موسسات دانشگاهی و مکان های شبیه به اینها کار می کند. ممکن است نیاز باشد که یک روانشناس بالینی در مورد یک مورد خاص یا به عنوان بخشی از کارآزمایی بیمار با پزشکان و سایر روانشناسان مشورت کند. برای مثال، روانشناسان ممکن است با کودکان قربانی آزار یا خشونت خانگی کار کنند. در این صورت باید زمان زیادی را با بچه ها و خانواده هایشان بگذرانند.

تفاوت میان روانشناسی بالینی و عمومی در محیط کار
تفاوت میان روانشناسی بالینی و عمومی در محیط کار

تفاوت اصلی بین روانشناسی بالینی و عمومی

روانشناسی بالینی به افرادی که دارای رفتارهای نابهنجار مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و … هستند خدمات تشخیصی و درمانی (روان درمانی) ارائه می دهد. این خدمات در سه حوزه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش های پیشگیری از مشکلات و ناهنجاری های رفتاری ارائه می شود. پس از آن است که در حوزه روانشناسی عمومی، جنبه نظری علم روانشناسی مورد بررسی، مطالعه و تحقیق قرار می گیرد. رشته روانشناسی بالینی هم توسط وزارت بهداشت و هم با آزمون وزارت علوم امکان پذیر است، اما رشته روانشناسی عمومی فقط از طریق آزمون وزارت علوم امکان پذیر است. شما می توانید بدون توجه به رشته تحصیلی لیسانس خود در رشته روانشناسی عمومی تحصیل کنید.

چه کسانی به روانشناس نیاز دارند؟

  • افرادی که نگرانی و ترس دارند.
  • افراد افسرده که به خودکشی فکر می کنند.
  • افرادی که عمداً قصد آسیب رساندن به خود یا دیگران را دارند.
  • افرادی که انرژی زیادی دارند و مشکل خواب دارند.
  • افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری.
  • افرادی که به چیزی مانند: قمار، بازی و غیره معتاد هستند.
  • افرادی که از بدن خود ناراضی هستند.
  • افراد مبتلا به بیش فعالی و اختلال کمبود توجه.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: اوتیسم، ناتوانی ذهنی، بیش فعالی، اضطراب، افسردگی و مشکلات یادگیری از دوران کودکی.
  • افرادی که با اضطراب یا کمبود اضطراب مشکل دارند.
  • نوجوانانی که مشکلات رفتاری و افسردگی دارند.
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  • اضطراب غیر قابل کنترل
  • مدیریت استرس (اغلب در طول تغییرات فرآیند زندگی تشدید می شود)
  • مسائل خانوادگی (رابطه با همسر، پدر، مادر یا خواهر و برادر)

در نهایت، محیط کار و افرادی که یک روانشناس عمومی با آنها سر و کار دارد به حوزه تخصصی که او انتخاب می کند بستگی دارد.

امیدوارم مقاله تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. کیهان روان بهترین موسسه کنکور روانشناسی.

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=20802