021-66475620

تغذیه مناسب برای کنکوری ها

سرفصل‌ها

مناسب ترین تغذیه کنکوری ها

تغذیه کنکوری ها: یکی از مهم ترین عوامل موثر در عملکرد انسان، رژیم غذایی اوست. براساس تحقیقات ثابت شده که انتقال دهنده عصبی سروتونین در روده انسان به اندازه مغز و یا بعضا بیشتر از مغز وجود دارد از این رو به روده که وظیفه هضم و جذب غذا را برعهده دارد، مغز دوم نیز گفته می شود. میکروارگانیسم ها و باکتری هایی در روده انسان وجود دارند تحت تاثیر عوامل گوارشی مختلف دچار تغییر کارکرد می شوند این تغییرات روی سطح سروتونین بدن تاثیر خواهد گذاشت  در نتیجه بدیهیست که در چنین شرایطی کارکردهای مربوط به سروتونین نیز تحت تاثیر و تغییر قرار بگیرد.

از مهم ترین تاثیرات سروتونین می توان به کنترل و مدیریت خلق و سطح اضطراب، حافظه و یادگیری، کنترل خشم و تکانه اشاره کرد با این اوصاف تغذیه نادرست می تواند با اثر روی دستگاه گوارش و تاثیرات روی میکروارگانسیم های روده سبب تغییرات یادگیری و حافظه و همچنین تغییرات خلقی شود. تنها منبع تغذیه ای مغز قندهای ساده یا همان گلوگز است در نتیجه عادات غذایی نادرست که ما را در معرض افت قند خون قرار میدهد باعث کاهش عملکرد مغز خواهد شد. به طور کلی تغذیه درست با عملکرد صحیح و بهینه مغز بسیار مرتبط است.

با کیهان در مقاله تغذیه کنکور ی ها همراه باشید.

اهمیت این ارتباط تنگاتنگ در زمان کنکور که کارکردهای مغزی مانند توجه، تمرکز، یادگیری، حافظه،بازیابی،و… بسیار مهم هستند، برجسته تر خواهد بود. بیشتر دانشجویان در ایام کنکور به دلیل فشار و حجم دروس، فضای ملتهب کنکور و کمبود زمان اغلب رژیم غذایی مناسبی نداشته و در حالیکه از اهمیت تغذیه سالم غافل هستند عمده وقت خود را صرف مطالعه دروس می کنند و کمتر به عادات و وعده های غذایی خود دقت میکنند در نتیجه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل که تاثیر غیرمستقیم و مهمی بر روند موفقیت در مسیر کنکور دارند می توان به تغذیه سالم و عادات غذایی صحیح اشاره نمود.

تغذیه کنکوری
تغذیه کنکوری

مواد غذایی مفید در ایام کنکور

بدیهیست که چندکار مهم و سخت را نمی توان باهم انجام داد در نتیجه از داوطلبین کنکور انتظار نداریم مانند یک ورزشکار و بدنساز به تغذیه و بدن خود رسیدگی کنند اما انتظار است حداقل مواد غذایی سالم و ضروری را در رژیم غدایی خود حفظ کنند چراکه تغذیه نادرست روی کیفیت خواب داوطلبین نیز تاثیر خواهد گذاشت و کیفیت خواب نیز به خودی خود روی عملکرد حافظه و یادگیری موثر است. در نتیجه نیازی به رژیم غذایی برای تناسب اندام نیست، اما ضروریست کنار مطالعه دروس و اهمیت دادن به شیوه های مطالعاتی روی روش و عادات غذایی هم تمرکز داشته باشیم.

پیشنهاد کیهان: رتبه یک منابع کنکور ارشد روانشناسی با بهترین منابع از کیهان روان.

توصیه های لازم:

  • حتما صبح بعد از بیدار شدن از خواب، صبحانه مصرف شود و ترجیحا صبحانه فاقد مقدار زیادی کافئین باشد زیرا کافئین ضربان قلب و سطح اندرنالین را بالا برده و سبب ایجاد حالات اضطرابی خواهد شد. صبحانه بهتر است حاوی پروتئین مانند تخم مرغ باشد و خیلی هم سنگین و پرکالری نباشد.
  • در چاشت و فاصله بین ناهار و صبحانه حتما نیاز است وعده غذایی شامل قندهای طبیعی مانند موییز، کشکمش، خرما مصرف شود.
  • آب به عملکرد بهتر مغز کمک می کند پس حتما بین مطالعه دروس و در زمان های استراحت آب بنوشید اما ترجیحا آب یخ مصرف نکنید و بهتر است آب ولرم باشد.
  • در وعده ناهار ترجیحا کربوهیدرات، پروتئین و چربی به اندازه کافی وجود داشته باشد.
  • بهتر است وعده شام را نیز زودتر مصرف کنید و بعد از شام ترجیحا میوه خام مصرف نکنید چراکه هضم فروکتوز در شب دشوارتر از روز است.
  • هیچ وعده غذایی را حفظ نکنید.
  • مغزهای خام و طبیعی مثل بادام، گردو،و… به حافظه شما کمک خواهند کرد از مصرف ان ها غافل نشوید.
  • دمنوش های طبیعی مانند چای سبز، بابونه،و… به خلق و کنترل سطح اضطراب شما کمک خواهند کرد برای شب و بعدازظهر نوشیدنی های مناسبی هستند.
  •                                                                    
    بهترین منابع کنکور روانشناسی بالینی و عمومی

    کیهان روان

    معرفی منابع ارشد روانشناسی

    بهترین منابعی که برای رتبه یک بالینی و عمومی نیاز دارید

نباید های تغذیه ای برای کنکوری ها

  • از مصرف بیش از اندازه کافئین بپرهیزید. قهوه اگرچه ممکن است شما را سرحال کند اما به علت تاثیراتی که روی ضربان قلب میگذارد سبب ایجاد حالات اضطرابی خواهد شد.
  • از مصرف فست فودها و غذاهای کنسرویی و فراوری شده کم کنید.
  • از مصرف زیاد و مستمر غذاهای پرادویه که سبب افزایش اسید معده می شوند بپرهیزید.
  • در بین درس خواندن ترجیحا چیزی نخورید چون باعث حواس پرتی می شود.
  • بالافاصله بعد از میل کردن غذا به ویژه وعده های اصلی، فعالیت شدید بدنی انجام ندهید.
  • به محض غذا خوردن به رخت خواب یا حمام نروید.
  • خود را در معرض fasting های غیراصولی و کمبود ماده غذایی خاص و یا رژیم های لاغری شدید قرار ندهید بعد از کنکور فرصت این امور هست اکنون کار مهمی دارید که ان هم درس خواندن است.
  • فعالیت بدنی را فراموش نکنید، حتی در حد چند قدم بهتر است فعالیت داشته باشید اما بهتر است در ایام کنکور سراغ ورزش های شدید و سنگین که وقت و انرژی زیادی از شما میگیرند نروید اما ورزش های سبک مانند یوگا، پیاده روی، دوچرخه سواری و پیلاتس به تقویت حافظه شما کمک خواهند کرد.
  •                                                                
    پکیج کامل کپسول ها گرایش بالینی
    پکیج کامل کتاب تست روانشناسی بالینی
    پکیج کامل جزوات روانشناسی شناختی
    کلاس نکته و تست زبان تخصصی ارشد
    خرید منابع کنکور روانشناسی با تخفیف
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=26373