021-66475620

اختلال بدریخت انگاری بدن

سرفصل‌ها

اختلال بدریخت انگاری بدن (دیس مورفوفوبیا)

بیماران مبتلا به اختلال بدریخت انگاری بدن اشتغال ذهنی با نقص تخیلی در ظاهر یا چهره خود دارند و این اشتغال ذهنی سبب ناراحتی بالینی چشمگیر یا تخریب حوزه­های عملکردی مهم بیمار می­شود. درصورتی­که ناهنجاری جسمانی مختصری وجود داشته باشد، نگرانی بیمار درمورد آن افراطی و عذاب­آور است. اميل كريپلين اين اختلال را شناسايي و آن را هراس از بدريختي ناميد. او این اختلال را یک روان­نژندی وسواسی می­دانست. پير ژانه آن را وسواس شرم از شكل بدن معرفی كرد.

این اختلال تاDSM-3  وجود نداشت و در DSM-IV-TR این  عارضه تحت عنوان اختلال بدریخت­انگاری بدن شناسایی شد، اما در DSM-5 این اختلال به­دلیل شباهت­هایش با اختلال وسواسی – جبری در طبقه اختلالات طیف وسواسی جبری قرار داده شد.

همه گیر شناسی

این بیماران بیشتر به متخصصین پوست، داخلی یا جراحان پلاستیک مراجعه می­کنند تا روانپزشکان. شايعترين سن شروع بين 15 و 30 سالگي است و زنان تا حدودي بيشتر از مردان گرفتار مي‌شوند. تنها 2 % بيماران مراجعه كرده به جراحي ترميمي، اختلال بدريخت انگاري بدن را دارند. افراد مبتلا به اين اختلال، بيشتر مجرد هستند. مطالعه‌اي روي گروهي از دانشجويان كالج نشان داد كه بيش از 50 درصد آنها حداقل يك نوع اشتغال ذهني با جنبه خاصي از ظاهرشان داشتند. بیش از 90 درصد بیماران مبتلا دروره از افسردگی اساسی را در طول زندگیشان تجربه کرده‌اند.

سبب شناسی

علت اختلال بدریخت انگاری بدن معلوم نیست. علت اختلال بدريخت انگاري بدن معلوم نيست. میزان بالای همراهی این اختلال با اختلالات افسردگی، سابقه بیش از حد انتظار اختلالات خلقی و اختلال وسواسی – جبری در خانواده آنها و گزارش­های مربوط به پاسخدهی این اختلال به داروهای مختص سروتونین نشان می­دهد که حداقل در برخی از این بیماران فیزیوپاتولوژی این اختلال ممکن است با سروتونین و سایر اختلالات روانی در ارتباط باشد. مفاهیم قالبی مربوط به زیبایی نیز ممکن است اثرات چشمگیری بر بیماران مبتلا به این اختلال بگذارد. در الگوهاي روانپويشي اين اختلال، بازتابي از جابه­جايي تعارض جنسي يا هيجاني با بخش نامربوطي از بدن تلقي مي­شود. چنين ارتباطي از طريق مكانيسم­هاي دفاعي واپس­زني، تجزيه، تحريف، نمادسازي و فرافكني صورت مي­گيرد.

ملاک‌های تشخیصی

اشتغال ذهنی با نقص خیالی در ظاهر یا قیافه یا تاکید افراطی بر نقصی جزئی است. DSM-5 تصریح می­کند که در مقطعی از مسیر این بیماری، فرد رفتارهای وسواسی (مثل وارسی کردن در آینه، آرایش مفرط) یا اعمال ذهنی (مثل مقایسه کردن ظاهر خودش با ظاهر دیگران) انجام می­دهد. اشتغال ذهنی مزبور سبب ناراحتی هیجانی چشمگیر در بیمار یا اختلال بارز توانایی کارکرد در حوزه­های مهم زندگیش می­شود.

خصوصیات بالینی اختلال بدریخت انگاری بدن

شايع‌ترين نگراني‌ها به عيب‌هاي صورت، بخصوص معايب اجزاء خاص بدن، مثل بيني مربوط مي­شود. گاهی نگرانی مبهم و فهم آن دشوار است، مانند نگرانی مفرط درمورد چانه­ای مچاله. بیماران در سیر اختلال خود به­طور متوسط درمورد چهار ناحیه بدن نگرانی­هایی دارند. قسمت­های دیگر بدن که مایه نگرانی هستند عبارتند از موها، پستان، و اعضای تناسلی. یک گونه پیشنهادی از اختلال بدشکلی بدن در مردان، میل به «بزرگ شدن هیکل» است. در جریان ابتلا به بیماری مزبور قسمت­های مورد نظر بدن ممکن است تغییر یابند.

علايم شايع همراه عبارتند از: باور يا هذيان واضح انتساب (معمولاً در مورد توجه ديگران به عيب ادعايي بدن)، اجتناب از آينه و سطوح شفاف و يا برعكس نگاه كردن بيش از حد در آينه و كوشش براي پنهان كردن نقص فرضي (با آرايش يا لباس). تقريبا همه بيماران مبتلا از رويارويي اجتماعي و شغلي دوري مي­جويند. تا یک سوم این بیماران خانه­نشین می­شوند زیرا نگرانند که بخاطر نقایص ادعایی مسخره شوند و تا یک پنجم آنها اقدام به خودکشی می­کنند. همراهی اختلالات اضطرابی و افسردگی با این اختلال شایع است و بیماران همچنین ممکن است صفات اختلالات شخصیت وسواسی – جبری، اسکیزوئید و خودشیفته را دارا باشند. تقریبا همه بیماران مبتلا از رویایی اجتماعی و شغلی دوری میجویند.

درمان اختلال بدریخت انگاری
درمان اختلال بدریخت انگاری

تشخیص افتراقی

اگر اشتغال ذهنی مفرط بدنی را بشود با یک اختلال روانپزشکی دیگر توجیه نمود، تشخیص بدریخت­انگاری گذاشته نمی­شود. در موارد زیر اشتغال خاطر مفرط بدنی دیده می­شود: 1- در بي­اشتهايي عصبي اشتغال خاطر بدنی عموما محدود به نگرانی از چاق شدن است. 2- در اختلال هويت جنسي فرد از صفات ثانویه یا اولیه جنسی خود ناراحت است یا احساس می­کند اشتباهی در این زمینه روی داده و او باید صفات جنسی دیگری می­داشت. 3- در دوره­های افسردگي اساسي فرد ممکن است افکاری در مورد طاهرش پیدا کند که هماهنگ با خلق است و منحصرا در دوره افسردگی بروز می­کند. افراد مبتلا به اختلال شخصيت دوري­گزين ممكن است نگران باشند به دليل نقايص واقعي يا خيالي در ظاهر خود شرمنده شوند، اما اين نگراني معمولاً بارز، مداوم يا ناراحت­كننده نيست و سبب تخريب عملكرد نمي­شود.

بیماری Taijin Kyofu-sho نام یک عنوان تشخیصی در ژاپن است که به جمعیت­هراسی شباهت دارد(بیمار معتقد است بدنش بوی بد دارد و یا بخشهایی از بدنش برای دیگران مشمئز کننده است)، اما برخی خصوصیات آن با اختلال بدریخت­انگاری مطابقت بیشتری دارد. هرچند افراد دچار بدریخت­انگاری بدن اشتغالات ذهنی وسواسی در مورد ظاهر خود دارند و ممکن است رفتارهای وسواسی داشته باشند، تشخیص جداگانه OCD فقط زمانی گذاشته می­شود که افکار و اعمال وسواسی محدود به نگرانی فرد و زمینه ظاهر خود نباشند و حالت خود – ناهمخوان (Ego-dystonic) داشته باشند. اگر افكار بدريخت­انگاري به سطح هذياني رسيده باشد، مي‌توان در كنار آن، تشخيص اختلال هذياني نوع جسماني را نیز گذاشت.

سیر و پیش آگهی

اين اختلال معمولاً در نوجواني شروع مي‌شود. سن شروع اين اختلال كاملا روشن نيست، زیرا بین شروع علایم و درمان­جویی فاصله­ای طولانی وجود دارد. شروع اختلال ممكن است تدريجي يا ناگهاني باشد و معمولاً سيري طولاني و نوسان دار دارد و دوره­های بدون علامت در سیر آن ناچیز است. آن بخشی از بدن که کانون دغدغه­های بیمار است ممکن است با گذشت زمان ثابت بماند یا تغییر کند.

درمان اختلال بدریخت انگاری بدن

در درمان اين اختلال از داروهاي سروتونين مانند فلوكستين و كلومي­پرامين استفاده مي­شود. اين اختلال به داروهاي مختص سروتونين پاسخ مي‌دهد.

منبع: جزوه آسیب شناسی روانی-کاپلان جلد 2 گروه آموزشی کیهان

امیدواریم مقاله اختلال بدریخت انگاری بدن مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفته باشد.

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=25086