تفاوت کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم:

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی با اطلاع از تفاوت های دو کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت راحت تر می توانند مسیر خود را مشخص کنند و به مطالعه بپردازند.در مبحث روانشناسی زمانی که در مورد تعارض ها صحبت می کنیم، سخت ترین تعارضی که افراد با آن مواجه می شوند تعارض گرایش- گرایش است؛ یعنی زمانی که باید بین دو چیزی که هر دو را دوست داریم یکی را انتخاب کنیم. ساده ترین مثال آن زمانی است که به رستوران می رویم و باید از بین غذاهای موجود، یکی را سفارش دهیم. در زندگی روزمره این نوع تعارض بسیار زیاد برای افراد اتفاق می‌افتد، شاید انتخاب بین دو یا چند نوع غذای دلخواه چالش بزرگی برای فرد به حساب نیاید و به راحتی بتواند تصمیم بگیرد ولی انتخاب های اساسی تری که افراد با آن ها مواجه می شوند شرایط را به قدری برای آن ها سخت می کند که گاهی از ترس از دست دادن یک موقعیت، ترجیح می دهند هر دو را داشته باشند و اصلا دست به انتخاب نزنند.

بین دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت کدام را انتخاب کنیم؟

داوطلبانی که در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و رشته های مرتبط فارغ التحصیل شده اند همواره بین انتخاب دو کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت مرددند و نمی دانند خود را برای  کدام کنکور را آماده کنند. گاهی اوقات تصمیم گیری برای داوطلبین دشوار است که تصمیم می گیرند در هر دو کنکور دو شرکت کنند تا بشانس قبولی خود را بالا ببرند. این تصمیمی  بسیار اشتباه است که یک داوطلب می تواند بگیرد. مسلما فردی که چنین تصمیمی می گیرد  هدف مشخصی ندارد  و اصلا نمی داند به کجا می خواهد برسد که برای رسیدن به آن تلاش کند. در هیچ کدام از کنکورهای ارشد موفق نمی شود. اولین چیزی که تضمین کننده موفقیت است این است که بدانیم به چه چیزی می خواهیم برسیم، حتی بهتر است هدف ما تا جایی که ممکن است ریز شود. به عنوان مثال اگر قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم را داریم، بدانیم هدفمان دانشگاه آزاد است یا سراسری یا چه گرایشی را باید انتخاب کنیم.

بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی

ضرایب هر درس در کنکور ارشد وزارت علوم1401

دروس امتحانی و ضرایب آن ها در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم شامل هفت درس می شود:
روانشناسی بالینی (ضریب 3)، آسیب شناسی روانی(ضریب 2)، زبان تخصصی (ضریب 2)، روانشناسی رشد (ضریب 2)،  روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان، (ضریب 1) آمار و روش تحقیق (ضریب 1)، و علم النفس (ضریب 1).

ضرایب دروس کنکور ارشد وزارت بهداشت1401

دروس امتحانی و ضرایب آن‌ها در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی:

 روانشناسی بالینی (ضریب 3)، روانشناسی عمومی و رشد (ضریب 1.5)، نظریه های شخصیت و روان درمانی (ضریب 2)، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 2)، آمار و روش تحقیق (ضریب1.5)، زبان عمومی (ضریب 3).

دروس امتحانی و ضرایب آن‌ها در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بهداشت روان:

اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان (ضریب 2)، روانشناسی بالینی (ضریب 2)، نظریه های شخصیت و روان درمانی (ضریب 1)، روانشناسی عمومی و رشد (ضریب 1.5)، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 2)، آمار و روش تحقیق (ضریب1.5)، زبان عمومی (ضریب 3).

دروس امتحانی و ضرایب آن‌ها در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش روانشناسی سلامت:

روانشناسی بالینی (ضریب 3)، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 1.5)، شخصیت و روان درمانی (ضریب 1.5)، روانشناسی عمومی و رشد (ضریب 1.5)، اصول خدمات بهداشتی و بهداشت روان(ضریب 1)، آمار و روش تحقیق (ضریب1.5)، زبان عمومی (ضریب 3).

دروس امتحانی و ضرایب آن‌ها در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان:

روانشناسی بالینی (ضریب 3)، شخصیت و روان درمانی (ضریب 2)، روانشناسی عمومی و رشد (ضریب 3)، کلیات روانپزشکی و روانشناسی فیزیولوژیک (ضریب 1.5)، آمار و روش تحقیق (ضریب1.5)، زبان عمومی (ضریب 3). 

دروس مشترک:

منابع و نوع سوالات مطرح شده در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم متفاوت است ولی با وجود این تفاوت‌ها در برخی درس ها همپوشانی وجود دارد. مانند درس بالینی، رشد، روانشناسی فیزیولوژیک، آسیب شناسی روانی (یا کلیات روانپزشکی) و آمار و روش تحقیق.

درس های متفاوت کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت

در این دو کنکور عناوین دروس و برخی منابع تقریبا مشترک هستند اما در کنکور وزارت علوم درس علم النفس جزء منابع می‌باشد که در کنکور وزارت بهداشت این درس وجود دارد. همچنین درس زبان در کنکور وزارت علوم شامل متون تخصصی درس روانشناسی است اما در کنکور وزارت بهداشت، درس زبان عمومی سوال طرح می‌شود که لازم است داوطلبین تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشند.

مزایا و معایب دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم

برای این که با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنیم و تصمیم بگیریم بهتر است در کنکور ورارت بهداشت شرکت کنیم یا وزارت علوم، باید با مزایا و معایب این دانشگاه‌ها آشنا شویم و بدانیم این دانشگاه‌ها چگونه عمل می‌کنند.در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، بیشتر بر مباحث تئوری درمان تاکید می شود و دروس عملی کمی در چارت درسی دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد، کارهای پژوهشی بیشتری انجام می‌گیرد و داوطلبانی که در کنار درمانگری به انجام امور پژوهشی و نوشتن مقاله  علاقه دارند، وزارت علوم برای آنها انتخاب بهتری می تواند باشد. داوطلبان وزارت علوم برای تسلط عملی در زمینه درمان نیازمند گذراندن دوره‌های درمان و سوپرویژن زیر نظر کلینیک های معتبر روانشناسی هستند.

در دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت، بیشتر تمرکز بر یادگیری عملی و کلینیکی می‌باشد و  تعداد واحد های عملی بیشتری در چارت درسی آن ها وجود دارد، طبیعتا گذراندن این دروس عملی موجب تسلط داوطلب بر درمان های روانشناختی خواهد شد و نیاز به گذراندن دوره‌های سوپرویژن ندارند.

چه کسانی می توانند در این کنکورها شرکت کنند؟

تنها کسانی می توانند در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند که مدرک کارشناسی آنها روانشناسی یا مشاوره بوده باشد. اما این محدودیت برای وزارت علوم وجود ندارد.
البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که کسانی می توانند از سازمان نظام روانشناسی پروانه اشتغال دریافت کنند که حداقل دو مقطع روانشناسی خوانده باشند.

تاریخ برگزاری کنکور وزارت علوم و وزارت بهداشت 1401

این دو کنکور بافاصله از هم و در تاریخ‌های متفاوتی برگزار می‌شوند و زمان برگزاری آن‌ها تداخلی با هم ندارد پس داوطلبینی ک قصد شرکت در دو کنکور را دارند لازم نیست نگران  تداخل زمان برگزاری این دو کنکور باشند. کنکور وزارت علوم در سال 1401 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زمان دقیق برگزاری کنکور کارشناسی ارشد

شیوه‌ی ثبت‌نام در کنکور وزارت علوم و وزارت بهداشت:

برای ثبت نام در کنکور وزارت علوم در تاریخ مشخص شده باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و ثبت‌نام کنید.
برای ثبت‌نام در کنکور وزارت بهداشت باید در تاریخ اعلام شده از سایت سنجش پزشکی اقدام نمایید.

ظرفیت پذیرش وزارت علوم و وزرات بهداشت:

معمولا ظرفیت پذیرش دانشگاه ها،هرسال متفاوت است و برای اطلاع از این موضوع که با رتبه ای که به دست آورده اید در چه دانشگاهی پذیرش خواهید شد،نمی‌توانید به میزان پذیرش دانشگاه‌ها در سال های قبل اعتنا کرد.

اما مسئله‌ ثابتی که وجود دارد،این است که دردانشگاه های وزارت علوم، میزان پذیرش دانشجو بیشتر است و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت  بسیار کم می‌باشد.
ظرفیت پذیرش  در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم در گرایشهای متفاوت معمولا زیاد می باشد و شانس قبولی شما در کنکور وزارت علوم بیشتر از کنکور وزارت بهداشت می‌باشد.برای آگاهی دقیق از ظرفیت دانشگاه‌ها در دوره‌های روازنه و شهریه پرداز به دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال 1400 مراجعه کنید.

ظرفیت پذیرش کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 

در ادامه با دیگر تفاوت ها آشنا خواهید شد!

دوره‌های کارورزی جدی و اساسی‌تر:

شاید مهم ترین تفاوت روانشناسی بالینی وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم، وجود دوره های کارورزی در بیمارستان است که دو دوره در کارشناسی ارشد و دو دوره در دکترا است.

دروس عملی بیشتر:
عمده دورسی که در وزارت بهداشت تدریس می‌شود به صورت عملی بوده و تنها تعداد معدودی درس نظری در سرفصل دروس این دوره جای دارد. این دروس عملی به طور جداگانه در بیمارستان یا کلینیک به دانشجویان و کارآموزان آموزش داده می‌شود. تلاش مسئولین در حیطه روانشناسی وزارت بهداشت بر یادگیری هرچه عملی تر درمان است که مولفه ی اصلی روانشناسی بالینی است و فلسفه ی این کار آن است که اگر قرار بر این است که روانشناس بالینی کار درمانی انجام دهد پس باید دوره‌های کارورزی در کلینیک و بیمارستان را طی کند و بدون این دوره های سخت و فشرده انجام درمان کاری است بیهوده یا حداقل درمان در ابتدا فقط نوعی تمرین برای یادگیری و آسیب به بیمار و مراجع خواهد بود، همین ویزگی بهداشت را از علوم متمایز میکند.

وجود کلینیک‌های گوناگون در دسترس:
انواع کلینیک  اعم از اعتیاد، سکس تراپی، روان تحلیلی، درمان شناختی-رفتاری، دارو درمانی و خانواده درمانی در اختیار دانشجویان بالینی این وزارت خانه هست که دانشجویان به صورت دوره ای و اجباری در هر درمانگاهی باید آموزش ببینند. گرچه این کلینیک‌ها در وهله اول مختص روانپزشکان است، روانشناسان بالینی نیز برای همکاری بهتر با روانپزشکان باید این دروس را به نحو احسن یاد بگیرند.

بورد تخصصی:
 یکی دیگر از تفاوت های کنکور وزارت بهداشت با علوم این است که بهداشت دارای بورد تخصصی است و صرفا دکترا نمی‌گیرد مانند پزشکی که در رشته ی روانشناسی بعد از دوره ی عمومی تخصص گرفته است.البته باید گفت استفاده از تمامی این امکانات بستگی به خود دانشجویان عزیز هم دارد.

نکته مهم: فقط کسانی می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی وزارت بهداشت شرکت کنند که در مقطع کارشناسی، روانشناسی یا مشاوره خوانده باشند.

 یک هفته در انستیتو روانپزشکی تهران

صحبت از کنکور کارشناسی ارشد بالینی وزارت بهداشت و وزارت علوم و مقایسه آن ها می شود شاید برای بسیاری از شما جالب باشد که تفاوت های وزارت بهداشت و وزارت علوم و سیستم آموزشی آن ها را خیلی بیشتر از آن چه همیشه به طور کلی گفته می شود بدانید. شاید اکثر شما بدانید که مثلا داوطلبان ارشد بالینی وزارت بهداشت باید دارای مدرک کارشناسی مرتبط باشند، یا این که سیستم آموزش وزارت بهداشت عملی تر است، اما به چه شکل؟ هدف این نوشتار آشنا کردن شما با فرایند آموزشی در قدیمی ترین و معتبرترین موسسه آموزش روانشناسی بالینی کشور به شکلی عینی و ملموس است. با هم چرخی در انستیتو روانپزشکی تهران (اکنون جزیی از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران) میزنیم تا ببینیم در یک هفته کاری در این دانشکده چه می گذرد؟

شنبه‌ها صبح با جلسه مورنینگ (Morning) در بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم (که در جنب انستیتو قرار دارد) شروع می شود. شما باید به همراه همکلاسی های کارشناسی ارشد خود، دانشجویان دکترای بالینی انستیتو، پرستاران، اینترن های پزشکی (دانشجوایان دو سال آخر پزشکی)، رزیدنت های روانپزشکی (پزشکان شاغل به تحصیل در دوره تخصص روانپزشکی) تحت نظارت یک استاد معاینه و تشخیص گذاری توسط یکی از رزیدنت ها بر روی یک مورد روانپزشکی که معمولا اخیرا به بیمارستان انتقال داده شده است را مشاهده کنید. در این قسمت سوال و جواب بیشتر بین استاد روانپزشکی و رزیدنت ها خواهد بود و شما می توانید اطلاعات و تجربیات زیادی را در زمینه تشخیصی به شکل عملی کسب کنید.

یکشنبه‌ها صبح جلسه درمانگاه در خود انستیتو در قالب سه روتیشن (Rotation) یا چرخه برگزار می شود که در هر یک از آن ها دانشجویان ارشد و دکترای روانشناسی خود انستیتو به همراه تعدادی از اساتید (معمولا بین سه تا چهار نفر) حضور پیدا کرده و به مشاهده درمان یک مراجع کننده به درمانگاه خود انستیتو که توسط یکی از اساتید یا یکی از دانشجویان دکترای بالینی انجام می گیرد می پردازند. پس از خاتمه درمان که همگی با استفاده از دوربین مداربسته یا اتاق آینه تمامی جریان آن را از نزدیک مشاهده و پیگیری می کنند، اساتید و دانشجویان به بررسی و تحلیل جلسه و طرح مسائل و موضوعات مرتبط با آن می پردازند. در طول ترم درمان مراجع از ابتدا تا به انتها (در صورتی که مراجعه خود را قطع نکند) مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. سه روتیشن شامل رویکرد شناختی – رفتاری (CBT)، رویکرد آموزش روانی (Psychoeducation) و رویکرد روان تحلیلی می باشند که در هر یک اساتید مجرب متخصص در آن رویکرد به ارایه اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان می پردازند. لازم به ذکر است انستیتو تنها مکان آکادمیک در ایران است که مباحث روان تحلیلی در آن به شکل رسمی و عملی کار می شوند. دانشجویان هر یک از ترم های آموزشی خود را در یکی از این چرخه ها می گذرانند تا پس از آشنایی با روش ها و فنون تشخیص و درمان هر یک از این رویکردها بتوانند در آینده گرایش و رویکرد درمانی اصلی خود را آگاهانه انتخاب کنند.

دوشنبه‌ها صبح به مراسم سخنرانی و ژورنال کلاب دانشکده اختصاص دارد. در مراسم سخنرانی که تمامی اساتید روانشناس و روانپزشک و دانشجویان در آن حضور بهم می رسانند، یکی از اساتید به ارایه مطلبی مرتبط با موضوعات مهم و مطرح روز می پردازد و در خاتمه جلسه زمانی به پرسش و پاسخ اختصاص داده می شود. پس از استراحت و صرف چای، ژورنال کلاب که در آن فقط دانشجویان ارشد و دکترای بالینی به همراه تعدادی از اساتید روانشناسی حضور دارند و یکی از دانشجویان ارشد یا دکترا به ارایه یکی از مقالات روز مرتبط با رشته می پردازد برگزار می شود.

 روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ارائه واحدهای درسی اختصاص دارد که معمولا به شکل چرخشی ارایه می شوند. یعنی یک استاد با یک رویکرد نیمی از ترم و استاد دیگری با رویکرد متفاوت نیمه دیگری از ترم را به ارایه مباحث می پردازد. مثلا درس آسیب شناسی پیشرفته توسط دو استاد یکی از مکتب شناختی – رفتاری و دیگری از مکتب روان تحلیلی ارائه می شوند تا در رویکرد مطالب ارائه شده به دانشجویان تعادلی نسبی برقرار باشد.

امکانات آموزشی جانبی دیگری نیز در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، یکی این که دانشجو می تواند وقت های خالی خود را در اختیار آموزش قرار دهد تا به او اجازه داده شود یک روز در هفته و در ساعت مشخص جلسه ویزیت یکی از روانپزشکان را از نزدیک مشاهده کرده و به کسب تجارب بالینی ارزشمند بپردازد. دیگر این که پس از طی دو ترم اول کارشناسی ارشد، از ترم سوم دانشجو تحت نظارت (Supervision) یکی از اساتید اقدام به ویزیت مراجعان خواهد نمود که این نقطه اوجی در فرایند یادگیری کار بالینی و فرصتی برای به کار بستن آموخته های او تحت نظارت برترین اساتید کشور خواهد بود.

 در کنار همه این ها سیستم وزارت بهداشت سعی در ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان برای بهبود روند کیفی تحصیل آنان دارد. از دانشجویان در ابتدای ترم فهرست کتب پیشنهادی جهت خرید توسط کتابخانه خواسته می شود (در کنار لطف اساتیدی همچون دکتر بیرشک که در اتاق خود که به روی همه دانشجویان باز است کتابخانه ای به روز دارند و چیزی را از دانشجویان دریغ نمی کنند)، دانشگاه VPN اختصاصی در اختیار هر یک از دانشجویان قرار می دهد تا از خارج از دانشگاه نیز بتوانند از مقالات و نشریات و سایت های خریداری شده خارجی همچون پاب مد (PubMed)، الزویر و دیگر منابع استفاده کند. بخش های خدماتی نیز با سه وقت صرف چای در طول روز، ارائه ناهار با این برنامه سنگین شاید برای کسانی که شاغل یا متاهل هستند یا گرفتاری های دیگری دارند بار زیادی ایجاد کند چرا که عملا 5 روز در هفته فرد باید در انستیتو حضور داشته باشد، تعداد غیبت های مجاز کاملا محدود و نمره قبولی برای هر درس بالاتر از 14 است. در عین حال برای کسانی که واقعا به دنبال یادگیری و مهارت آموزی بالینی باشد چنین شرایطی فرصتی طلایی و تکرار نشدنی خواهد بود.

بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

1- تفاوت کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم چیست؟

  • تفاوت ضرایب دروس در کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم
  • با وجود اشتراکات در عناوین دروس و برخی منابع اما در برخی منابع نیز متفاوت اند از جمله علم النفس  و درس زبان
  • وجود مزایا و معایب متفاوت در این دو دانشگاه
  • دوره های کارورزی جدی تر در روانشناسی وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم
  • دارا بودن بورد تخصصی در روانشناسی وزارت بهداشت

2- چه درس هایی در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و بهداشت متفاوت هستند؟

در این دو کنکور عناوین دروس و برخی منابع تقریبا مشترک هستند اما در کنکور وزارت علوم درس علم النفس جزء منابع می‌باشد که در کنکور وزارت بهداشت این درس وجود دارد؛ همچنین درس زبان در کنکور وزارت علوم شامل متون تخصصی درس روانشناسی است اما در کنکور وزارت بهداشت، درس زبان عمومی سوال طرح می‌شود که لازم است داوطلبین تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشند.

3- دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم چه مزایا و معایبی دارند؟

وزارت علوم، بیشتر بر مباحث تئوری درمان تاکید می شود و دروس عملی کمی در چارت درسی دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد، کارهای پژوهشی بیشتری انجام می‌گیرد و داوطلبانی که در کنار درمانگری به انجام امور پژوهشی و نوشتن مقاله  علاقه دارند، وزارت علوم برای آنها انتخاب بهتری می تواند باشد. داوطلبان وزارت علوم برای تسلط عملی در زمینه درمان نیازمند گذراندن دوره‌های درمان و سوپرویژن زیر نظر کلینیک های معتبر روانشناسی هستند.

در دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت، بیشتر تمرکز بر یادگیری عملی و کلینیکی می‌باشد و  تعداد واحد های عملی بیشتری در چارت درسی آن ها وجود دارد، طبیعتا گذراندن این دروس عملی موجب تسلط داوطلب بر درمان های روانشناختی خواهد شد و نیاز به گذراندن دوره‌های سوپرویژن ندارند.

4- چه کسانی می توانند در کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند؟

همه افرادی که دارای مدرک کارشناسی رشته‌های روانشناسی و مشاوره باشند می‌توانند در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند.