.
hed

کیفیت سنجی جزوه روانشناسی رشد کیهان در آزمون دکتری روانشناسی وزارت علوم  99



 

 
شماره
سوال
منبع پاسخ صفحه  پاراگراف پاسخ
صحیح
پاسخ تشریحی
1 جزوه روانشناسی 
رشد 
دکتری کیهان
125 آخر 1 ماهلر معتقد بود برای رسیدن به ثبات شیء
، دو شرط لازم است: نخست اینکه
، کودک
باید به ثبات شیء،
به مفهومی که پیاژه مطرح کرده است،
دست یابد. دوم اینکه، کودک به چیزی
نیاز دارد که اریکسون آن را اعتماد اساسی
نامید: یعنی این حس
که مادر شخصی قابل
اعتماد و قابل پیشبینی است و برای رفع نیاز
قابل اتکاء است.

 
2 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
106 اول 2 به عقید رابرت پک، تعارض انسجام خود
در برابر ناامیدی اریکسون، از سه تکلیف
مجزا تشکیل می شود
:

-1تمایز خود در برابر دل مشغولی به کار
- نقش: سالخوردگان باید از طریق خانواده
، روابط دوستی و نقش های اجتماعی که
به اندازه زندگی شغلی رضایت بخش هستند،

راه های دیگری را برای تأیید کردن احساس
ارزشمندی خود پیدا کنند
.
-2استعلای بدن در برابر دل مشغولی به بدن:
سالخوردگان باید با تأکید کردن بر مزایای
توانمندی های شناختی، هیجانی و اجتماعی
، از ضعف های جسمانی فراتر روند
.
-3استعلای خود در برابر دل مشغولی به خود:
سالخوردگان باید از طریق اندیشیدن به آینده های
طولانی تر به جای عمر خودشان برای
روبه رو شدن با واقعیت مرگ به
صورت سازنده
راهی پیدا کنند
.
در نظریه پک انسجام خود مستلزم آن
است که سالخوردگان از زندگی شغلی،
بدن خود، و هویت مجزای خویش فراتر روند.

تماماً به انسجام اشاره دارد.

 
3 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
98 سوم 4 وحدت سلسله مراتبی: هنگامی که کلبرگ
ادعا می کرد که مراحل او وحدت سلسله
مراتبی دارند منظورش این بود که مردم
بینش های به دست آمده در مراحل اولیه تر را

از دست نمی دهند، بلکه آنها را در چهارچوب
جدید و وسیع تری وحدت می بخشند و یکپارچه
می کنند

 
4 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
193 جای جای فصل 3 در جای جای فصل به این نکته که
دو ملاک اساسی در نظریه‌ی مارسیا
عبارت از «کاوش» و «تعهد» است،
صحبت شده. این سوال به جای واژه‌ی
کاوش از واژه‌ی بحران
 استفاده کرده
که بهتر بود از همان واژه‌ی کاوش یا
جست و جو گری استفاده کند که
نمی‌دانیم چطور از این واژه استفاده کرده!
به این تعبیر، سوال را می‌توان یک سوال
تا اندازه‌ای اشتباه دانست. چرا که
جست و جو گری در گزینه
‌ی 4 و
تعهد در گزینه‌ی 3 آمده است. اگر یک
گزینه توامان دارای این دو ملاک بود
می‌شد با اطمینان آن را گزینه‌ی صحیح دانست. 
5 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
90 سوال 35 2 خودمیان بینی یا خودمحوری به معنای
دیدن اتفاقات جهان از نقطه نظر شخصی
و در نظر نگرفتن واقعیت عینی دنیا است.
آزمایش سه کوه پیاژه مشهورترین آزمایش

برای سنجش این اثر است. کودک خودمیان بین
نمی تواند چشم انداز را از دید دیگری به جز
خودش در نظر بگیرد.

 
6 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
119 آخر 1 کارایی جمعی
یکی از شیوه های اجتماعی عامل
بودن انسان کارایی جمعی است
که شامل اعتقاد مشترک به افراد و
نیروی جمعیشان برای بار آوردن نتایج مطلوب
است. کارایی جمعی
یک گروه به آگاهی
و مهارتها و اعتقاد آنها به کار هماهنگ اعضاء
بستگی دارد.
از بین تمام گزینه‌ها، تنها این عبارت
است که در نظریه‌ی شناختی
اجتماعی
(بندورا) مورد استفاده قرار گرفته است.
7 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
158 سوم 3 دلبستگی دوریجو: به نظر میرسد که این
نوباوگان نسبت به والد هنگامیکه حضور دارد،
بی اعتنا هستند، وقتی که او آنها را ترک میکند
معمولاً ناراحت 
نمی شوند و به فرد غریبه خیلی
شبیه به والد خود واکنش نشان می دهند.
آنها هنگام پیوستن مجدد از والد خود
استقبال نمی کنند یا به کندی این کار را انجام

میدهند و وقتی که والد آنها را بلند میکند
به او نمی چسبند. این کودکان در موقعیت
ناآشنا کاملاً مستقل به نظر میرسیدند،
اگرچه به کاوش محیط 
می پرداختند اما مادر
را به عنوان پایگاه امن به این معنا که به تناوب
از حضور او مطمئن شوند مورد استفاده قرار نمی دادند.

 
8 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
80 آخر 1 خودمیان بینی علی یعنی کودک، یک رویداد
دیگر را علت اتفاقی دیگر که همزمان با آن
رخ ‌می‌دهد، اما عملاً ربطی به آن ندارد، می‌داند

 
9 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
- - 4 آنچه در متن سوال آمده است،
تعریف مفهوم «عملیات» است که
متاسفانه پاسخ این سوال در متن
جزوه موجود نبود.

 
10 جزوه روانشناسی
رشد
دکتری کیهان
136 چهارم 4 ویگوتسکی معتقد بود که این نمونه کلی
رشد و پیشرفت، مشخص کننده رشد
تمامی فرایندهای عالی تر ذهن و
یک قانون عمومی است؛ هر کارکردی
در رشد فرهنگی
کودک، در دو مرحله
وجود دارد و در دو سطح ظاهر میشود.
ابتدا در سطح اجتماعی و سپس در سطح
روانشناختی، این قانون از دیدگاه ویگوتسکی
و همکارانش پایه
روانشناسی مارکسیستی
بود. یک مارکسیست ریشه های تفکر را
در درون خود کودک که به طور خودبه خود
از ذهن کودک ناشی میشود، جستجو نمی کند
، بلکه به آن،
وجودی اجتماعی و بیرونی می دهد.ویگوتسکی میگوید کودک اشکال اجتماعی
رفتار را می آموزد و آنها را برای خود به کار می برد

 
 
 
  • کل سوالات درس روانشناسی رشد در کنکور دکتری روانشناسی 99: 10
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوات کیهان موجود بود: 9
  • درصد پاسخ دهی جزوات کیهان به سوالات این درس در این آزمون:  90 %
  • میانگین موزون رتبه های تک رقمی کنکور دکتری روانشناسی: 50 %
  • تاریخ برگزاری آزمون: 9 اَمرداد 99   / تاریخ تهیه گزارش: 17 اَمرداد 99

  • این گزارش مطابق با دفترچه  D سوالات و پاسخنامه های آزمون تهیه شده است.


 
پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوات کیهان برای آزمون دکتری 99 استخراج شده است.

تهیه شده توسط مشاوران کنکور دکتری
گروه آموزشی کیهان



 
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 2
مهناز کاظمی
|
1400/01/20 - 19:40
0
0
جالبه من دنبال جزوات جامع و کاملی هستم که فکر کنم اینجا به آن چیزی که میخواهم میرسم
پاسخ ها
ادمین
|
1400/01/21 - 09:32

با سلام

می توانید برای مشاهده موارد بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

دانلود رایگان نمونه جزوات کیهان

جزوات دکتری کیهان

نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.