.
hed

موانع روانشناختی برنامه ریزی و مطالعه ی کارآمد

 
 

اجتناب از برنامه ریزی کردن برای مطالعات طولانی مدت، میتواند علل گوناگونی داشته باشد. اما یکی از شایعترین علت ها این است که: 
حاضر نیستیم با واقعیتِ "محدود بودن زمانِ در دسترس" کنار بیاییم. چرا که وقتی برنامه ریزی می کنیم، عملاً با محدود بودن زمان در دسترس مواجه می شویم.
  • به طور مثال می بینیم که در طول روز بیشتر از 6 ساعت نمیتوانیم مطالعه کنیم در حالی که میخواهیم حتماً 5 درس را، آنهم برای هر یک 2 ساعت، مطالعه کنیم. در این صورت طبیعی است که مقدار زمان مورد نیاز برای رسیدن به احساس شادکامی 10 ساعت است اما تنها 6 ساعت در اختیار داریم. اینجا است که قید برنامه ریزی کردن را می زنیم و با این تصور خیالی که "حالا یه کاریش میکنم" و یا یک خودگویی غیرواقعی ناخودآگاه که "یه جوری زمان رو برای خودم ایجاد میکنم" روزمان را جلو می بریم.
پیش نیاز بهره بردن از یک برنامه ریزی مطالعاتی کارآمد و عملیاتی این است که باور داشته باشیم برنامه ریزی کردن نه تنها زمان ما را "کم نمیکند!"، بلکه به استفاده بهتر و سازمان یافته تر از آن منجر می شود. اما این نیازمند این است که این واقعیت بدیهی را که "امکانات ما محدود اما نیازهای ما نامحدود است"، در عمل بپذیریم و با آن کنار بیاییم. مادامی که سعی داشته باشیم واقعیت را نه آن طور که هست، بلکه آنطور که دلمان میخواهد باشد، تعبیر و تفسیر کنیم، نخواهیم توانست برنامه ریزی ای کارآمد داشته باشیم. چرا که برنامه ریزی بایستی با امکانات و محدودیت های عالم واقع صورت گیرد و نه تصورات و توهمات ما. 
 
برنامه ریزی, برنامه ریزی مطالعاتی, مطالعه کارآمد, محدودیت زمانی, زمان در دسترس, برنامه ریزی مطالعاتی کارآمد, اگزیستانسیالیسم, رولو می, اعتماد به نفس, ساعات مطالعاتی, تمرکز, یادگیری, مطالعه, کنکور, مطالعه کنکوری, برنامه ریزی درسی, نظم, پشتکار, یکنواختی, اعتدال, کنکور ارشد, مطالعه کنکور ارشد, مطالعه کنکور, کنکور کارشناسی ارشد, کارنامه, بازنگری

شاید اینجا رگه هایی از موضوعات اگزیستانسیال (وجودی) رولو می یا واقعیت درمانی گلاسر را پیدا کنیم. 
دانشجویی که نتوانسته با این اصل بدیهی اززندگی (نیاز نامحدود اما امکانات محدود) کنار بیاید، قادر به پذیرفتن مسئولیت و مواجه شدن با واقعیت های بدیهی زندگی نیست و نمیتواند منطبق با آن زندگی کند. نتیجه ی این نوع باور و این نوع رفتار میتواند، بازدهی  مطالعاتی پایین، فشار روانی بالای، رضایت پایین، عزت نفس و اعتماد به نفس آسیب پذیر و امثال این باشد. 
به نظر می رسد داشتن مطالعه ای سالم، پر انرژی و مستمر، بیش از هر چیز از نشانه های یک ذهن و یک روان سالم است. چنین فردی که از این موهبت (مطالعه ی سالم و کارآمد) بهره می برد، اصول بدیهی زندگی را دانسته یا ندانسته پذیرفته و با خودش کنار می آید. این فرد ممکن است در جریان مطالعات خود با چالش ها، ابهامات، نگرانی ها و پرسش هایی روبرو شود، اما اجازه نمیدهد این چالش ها و سوالات و ابهامات، حرکت او را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. 
در طرف مقابل، یادگیرنده ی ناکارآمد، در بسیاری از اوقات مشکلش با خودش حل نشده. به تعبیری، بازدهی مطالعاتی پایین او اصلاً ربطی به کتاب، مبحث مورد مطالعه یا ساعت مطالعاتی نیست. بلکه این چالش ها و تعارضات درونی خود اوست که او را از تمرکز کردن باز میدارد. در بسیاری از موارد، یادگیرنده هنوز در افکار و اوهام دیگری غرق است و در این حال است که مطالعات خود را شروع می کند. طبیعی است که ذهنی که در جریانات دیگری درگیر است، قادر به تمرکز کردن بر مطالبی که پیش رویش باز است، نیست. این ذهن بایستی ابتدا چالش های خود را حل کند و با ضعف ها، نکرده ها، اشتباهات، تقصیرات خود کنار بیاید و با خود "دوست" باشد، بعد مطالعات خود را آغاز کند.
همانطور که بررسی میزان پاسخدهی جزوات به سوالات کنکور 95 در همه سطوح به طور شفاف، عینی و عملی نشان میدهد، رسیدن به رتبه تک رقمی برای هر داوطلبی به طور بالقوه امکان پذیر بوده است. نکته ای که بسیاری از رتبه های برتر و تکرقمی کنکور 95 و 94 از جمله خانم ها ناجیان، خانی، نباتی، اسفندیاری، سورمه و همچنین آقایان فلاح و سامانی آن را تایید کرده اند.
پس دوستانی که برای کنکور امسال زمان زیادی ندارند (کمتر از 400 ساعت برای دکتری و کمتر از 500 ساعت برای ارشد) میتوانند با اطمینان بالایی صرفاً به این جزوات اتکا کنند. 
اما به دوستانی که زمان بیشتری در اختیار دارند، توصیه می شود پس از مطالعه کافی (حداقل دو - سه دور) و کسب تسلط بر این مجموعه ها، به افزایش گستره، عمق و انسجام دانش خود به وسیله سایر منابع بپردازند. آنچه مشاوران کیهان در برنامه ریزی برای دانشجویانی که به این سطح می رسند انجام میدهند، معمولا رفتن به منابعی است مثل: 
1. جزوات درسهای مشترک کنکور  وزارت بهداشت با وزارت علوم یا درسهای نزدیک. مثل: نظریه های کوری، بالینی کرامر، نوروسایکولوژی معظمی، فیزویولوژیک کالات، آسیب شناسی روانی کاپلان، روانسنجی مارنات، شخصیت فیست و ... . (که جزوات رتبه های برتر از این منابع در دسترس است)
2. برخی کتاب های از برخی موسسات، به طور گلچین شده. مثل آمار پوران پژوهش، روانشناسی فیزیولوژی پوران پژوهش، روانشناسی بالینی سنجش تکمیلی و ... . 
سوال: یعنی جزوات کافی نیست؟ 
پاسخ:  جزوات کافی ست! اما برای افزایش عمق و گستردگی و انسجام دانش خود بهتر است به جای 10 بار خواندن جزوات، به سراغ منابع خوب شبیه به آنها بروید.




گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی



مطالب مرتبط:





 
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 1
پریسا خوش خوی
|
1399/06/17 - 00:03
0
0
مفید و آموزنده بود
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.