.
hed

 سوالات متداول در مورد تفاوت قبولی در کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم


برای بسیاری از داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی، در مورد تفاوت روانشناسی بالینی وزارت بهداشت و وزارت علوم جای سوال است و معمولا داوطلبان همیشه بین انتخاب این دو کنکور برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد مردد هستند. در این مطلب می خواهیم به مهمترین سوالات در این زمنبه پاسخ دهیم  تا با در نظر گرفتن شرایط خودتان و اولویت بندی درست ترین انتخاب ممکن را داشته باشید.
 
اولین سوالی که معمولا مطرح می شود درباره منابع هست که آیا منابع این دو کنکور متفاوت هست ؟ آیا باید منابع اصلی رو بخوانیم یا جزوه کفایت می کند ؟
یک سری از درس ها در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و بهداشت مشترک هستند اما برخی دروس مختص یک کنکور است، مثلا درس علم النفس فقط در کنکور ارشد وزارت علوم و درس شخصیت فقط در کنکور ارشد وزارت بهداشت است. درس زبان هم با وجود اینکه در هر دو کنکور وجود دارد اما در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم، زبان تخصصی مطرح است و در کنکور ارشد وزارت بهداشت، زبان عمومی. بنابراین داوطلبی که می خواهد خود را برای هر دو کارشناسی ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت آماده کند باید حدود 9 درس را در برنامه مطالعاتی اش قرار دهد.

اما درباره اینکه باید منابع اصلی مطالعه بشه یا جزوات کنکوری کافی است؟
هر شخص اهداف متفاوتی را از ادامه تحصیل دنبال میکند اینکه خواستار قبول شدن در دانشگاه سراسری است یا ازاد ، همچنین ساعت مطالعه ممکن است محدود باشد یا تمام وقت که کمک گرفتن از یه مشاور تخصصی که این مسیر را گذرانده بهترین انتخاب است

پیشنهاد مشاوران کیهان به شما خواندن جزوه ها که چکیده مطالب مهم چند منبع اصلی هستند و پوشش دهی بالایی دارند هست
در کنار چند رفرنس معتبر در دروسی که احساس ضعف میکنید و نیاز هست وقت بیشتری بگذارید


مزایا و معایب دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم
گاهی دانشجو ها این سوال را می پرسنذ که قبولی در کنکور وزارت بهداشت یا وزارت علوم چه معایبی دارد و فایده هر کدام چیست آگاهی نسبت به این قضیه می تواند کمک زیادی کند.
دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم هر کدام مزایا و معایب خودشون را دارند دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، بیشتر بر مباحث تئوری درمان ، مقاله نویسی یا پژوهشی تاکید میکنند ، معمولا دوره کارورزی و واحد عملی ندارند یا اگر دارند هم تعداد جلسات خیلی محدود هستند
اما دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت واحد های عملی بیشتری را میگذرانند و تمرکز اصلی روی تسلط پیدا کردن دانشجو بر درمان های روانشناختی است . اما وزارت علوم برای تسلط عملی در زمینه درمان نیازمند گذراندن دوره های درمان و کارگاه سوپرویژن زیر نظر کلینیک های معتبر روانشناسی هستند.
چه کسانی می تونند شرکت کنند؟
تنها کسانی می توانند در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کنند که مدرک کارشناسی آنها روانشناسی یا مشاوره بوده باشد. اما این محدودیت برای وزارت علوم وجود ندارد. البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که کسانی می توانند از سازمان نظام روانشناسی پروانه اشتغال دریافت کنند که حداقل دو مقطع روانشناسی خوانده باشند.

تاریخ برگزاری کنکور
امسال کنکور وزارت بهداشت 3 مرداد و وزارت علوم 7 مرداد برگزار شد مشخص نیست که سال بعد چه ماهی برگزار خواهد شد. برای تاریخ دقیق هر دو کنکور باید به سایت مربوطه آنها مراجعه کنید، این حدود تاریخ را صرفا برای اینکه بتوانید برنامه ریزی کنید ذکر کردیم.
_ امکان شرکت در هر دو کنکور وجود دارد.

ظرفیت پذیرش وزارت علوم بهتره یا وزرات بهداشت
در وزارت علوم ظرفیت پذیرش داوطلبان بالاتر از وزارت بهداشت است. مثلا اگر شما با رتبه 70 دانشگاه خوارزمی وزارت علوم قبول شین برای وزارت بهداشت این رتبه مناسب نیست  همچنین دانشگاه هایی که داوطلبان وزارت علوم رو پذیرش میکنند بیشتر هستند اما دانشگاه های وزارت بهداشت کمتر هستند و به همین میزان ظرفیت پذیرش هم طبیعتا کمتر خواهد بود. پذیرش در بعضی دانشگاه ها ممکن است برخی سال ها صورت نگیرد یا بعضی دانشگاه ها ممکن است اضافه شوند.

 

دوره‌های کارورزی جدی و اساسی‌تر
شاید مهم ترین تفاوت روانشناسی بالینی وزارت بهداشت نسبت به وزارت علوم، وجود دوره های کارورزی در بیمارستان است که دو دوره در کارشناسی ارشد و دو دوره در دکترا است.

دروس عملی بیشتر
عمده دورسی که در وزارت بهداشت تدریس می‌شود به صورت عملی بوده و تنها تعداد معدودی درس نظری در سرفصل دروس این دوره جای دارد. این دروس عملی به طور جداگانه در بیمارستان یا کلینیک به دانشجویان و کارآموزان آموزش داده می‌شود. تلاش مسئولین در حیطه روانشناسی وزارت بهداشت بر یادگیری هرچه عملی تر درمان است که مولفه ی اصلی روانشناسی بالینی است و فلسفه ی این کار آن است که اگر قرار بر این است که روانشناس بالینی کار درمانی انجام دهد پس باید دوره‌های کارورزی در کلینیک و بیمارستان را طی کند و بدون این دوره های سخت و فشرده انجام درمان کاری است بیهوده یا حداقل درمان در ابتدا فقط نوعی تمرین برای یادگیری و آسیب به بیمار و مراجع خواهد بود، همین ویزگی بهداشت را از علوم متمایز میکند.

وجود کلینیک‌های گوناگون در دسترس
همچنین انواع کلینیک  اعم از اعتیاد، سکس تراپی، روان تحلیلی، درمان شناختی-رفتاری، دارو درمانی و خانواده درمانی در اختیار دانشجویان بالینی این وزارتخانه هست که دانشجویان به صورت دوره ای و اجباری در هر درمانگاهی باید آموزش ببینند. گرچه این کلینیک‌ها در وهله اول مختص روانپزشکان است، روانشناسان بالینی نیز برای همکاری بهتر با روانپزشکان باید این دروس را به نحو احسن یاد بگیرند.

بورد تخصصی
یکی دیگر از تفاوت های بهداشت با علوم این است که بهداشت دارای بورد تخصصی است و صرفا دکترا نمیگیرد مانند پزشکی که در رشته ی روانشناسی بعد از دوره ی عمومی تخصص گرفته است.البته باید گفت استفاده از تمامی این امکانات بستگی به خود دانشجویان عزیز هم دارد.

 

نکته مهم :
"که فقط کسانی می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی وزارت بهداشت شرکت کنند که در مقطع کارشناسی، روانشناسی یا مشاوره خوانده باشند."

 

یک هفته در انستیتو روانپزشکی تهران

 صحبت از کنکور کارشناسی ارشد بالینی وزارت بهداشت و وزارت علوم و مقایسه آن ها می شود شاید برای بسیاری از شما جالب باشد که تفاوت های وزارت بهداشت و وزارت علوم و سیستم آموزشی آن ها را خیلی بیشتر از آن چه همیشه به طور کلی گفته می شود بدانید. شاید اکثر شما بدانید که مثلا داوطلبان ارشد بالینی وزارت بهداشت باید دارای مدرک کارشناسی مرتبط باشند، یا این که سیستم آموزش وزارت بهداشت عملی تر است، اما به چه شکل؟ هدف این نوشتار آشنا کردن شما با فرایند آموزشی در قدیمی ترین و معتبرترین موسسه آموزش روانشناسی بالینی کشور به شکلی عینی و ملموس است. با هم چرخی در انستیتو روانپزشکی تهران (اکنون جزیی از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران) میزنیم تا ببینیم در یک هفته کاری در این دانشکده چه می گذرد؟

 

شنبه ها صبح با جلسه مورنینگ (Morning) در بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم (که در جنب انستیتو قرار دارد) شروع می شود. شما باید به همراه همکلاسی های کارشناسی ارشد خود، دانشجویان دکترای بالینی انستیتو، پرستاران، اینترن های پزشکی (دانشجوایان دو سال آخر پزشکی)، رزیدنت های روانپزشکی (پزشکان شاغل به تحصیل در دوره تخصص روانپزشکی) تحت نظارت یک استاد معاینه و تشخیص گذاری توسط یکی از رزیدنت ها بر روی یک مورد روانپزشکی که معمولا اخیرا به بیمارستان انتقال داده شده است را مشاهده کنید. در این قسمت سوال و جواب بیشتر بین استاد روانپزشکی و رزیدنت ها خواهد بود و شما می توانید اطلاعات و تجربیات زیادی را در زمینه تشخیصی به شکل عملی کسب کنید.


یکشنبه ها صبح جلسه درمانگاه در خود انستیتو در قالب سه روتیشن (Rotation) یا چرخه برگزار می شود که در هر یک از آن ها دانشجویان ارشد و دکترای روانشناسی خود انستیتو به همراه تعدادی از اساتید (معمولا بین سه تا چهار نفر) حضور پیدا کرده و به مشاهده درمان یک مراجع کننده به درمانگاه خود انستیتو که توسط یکی از اساتید یا یکی از دانشجویان دکترای بالینی انجام می گیرد می پردازند. پس از خاتمه درمان که همگی با استفاده از دوربین مداربسته یا اتاق آینه تمامی جریان آن را از نزدیک مشاهده و پیگیری می کنند، اساتید و دانشجویان به بررسی و تحلیل جلسه و طرح مسائل و موضوعات مرتبط با آن می پردازند. در طول ترم درمان مراجع از ابتدا تا به انتها (در صورتی که مراجعه خود را قطع نکند) مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. سه روتیشن شامل رویکرد شناختی – رفتاری (CBT)، رویکرد آموزش روانی (Psychoeducation) و رویکرد روان تحلیلی می باشند که در هر یک اساتید مجرب متخصص در آن رویکرد به ارایه اطلاعات مربوط به تشخیص و درمان می پردازند. لازم به ذکر است انستیتو تنها مکان آکادمیک در ایران است که مباحث روان تحلیلی در آن به شکل رسمی و عملی کار می شوند. دانشجویان هر یک از ترم های آموزشی خود را در یکی از این چرخه ها می گذرانند تا پس از آشنایی با روش ها و فنون تشخیص و درمان هر یک از این رویکردها بتوانند در آینده گرایش و رویکرد درمانی اصلی خود را آگاهانه انتخاب کنند.

دوشنبه ها صبح به مراسم سخنرانی و ژورنال کلاب دانشکده اختصاص دارد. در مراسم سخنرانی که تمامی اساتید روانشناس و روانپزشک و دانشجویان در آن حضور بهم می رسانند، یکی از اساتید به ارایه مطلبی مرتبط با موضوعات مهم و مطرح روز می پردازد و در خاتمه جلسه زمانی به پرسش و پاسخ اختصاص داده می شود. پس از استراحت و صرف چای، ژورنال کلاب که در آن فقط دانشجویان ارشد و دکترای بالینی به همراه تعدادی از اساتید روانشناسی حضور دارند و یکی از دانشجویان ارشد یا دکترا به ارایه یکی از مقالات روز مرتبط با رشته می پردازد برگزار می شود.

روز های سه شنبه و چهارشنبه به ارایه واحدهای درسی اختصاص دارد که معمولا به شکل چرخشی ارایه می شوند. یعنی یک استاد با یک رویکرد نیمی از ترم و استاد دیگری با رویکرد متفاوت نیمه دیگری از ترم را به ارایه مباحث می پردازد. مثلا درس آسیب شناسی پیشرفته توسط دو استاد یکی از مکتب شناختی – رفتاری و دیگری از مکتب روان تحلیلی ارایه می شوند تا در رویکرد مطالب ارایه شده به دانشجویان تعادلی نسبی برقرار باشد.

امکانات آموزشی جنبی دیگری نیز در اختیار دانشجویان قرار می گیرد، یکی این که دانشجو می تواند وقت های خالی خود را در اختیار آموزش قرار دهد تا به او اجازه داده شود یک روز در هفته و در ساعت مشخص جلسه ویزیت یکی از روانپزشکان را از نزدیک مشاهده کرده و به کسب تجارب بالینی ارزشمند بپردازد. دیگر این که پس از طی دو ترم اول کارشناسی ارشد، از ترم سوم دانشجو تحت نظارت (Supervision) یکی از اساتید اقدام به ویزیت مراجعان خواهد نمود که این نقطه اوجی در فرایند یادگیری کار بالینی و فرصتی برای به کار بستن آموخته های او تحت نظارت برترین اساتید کشور خواهد بود.

در کنار همه این ها سیستم وزارت بهداشت سعی در ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان برای بهبود روند کیفی تحصیل آنان دارد. از دانشجویان در ابتدای ترم فهرست کتب پیشنهادی جهت خرید توسط کتابخانه خواسته می شود (در کنار لطف اساتیدی همچون دکتر بیرشک که در اتاق خود که به روی همه دانشجویان باز است کتابخانه ای به روز دارند و چیزی را از دانشجویان دریغ نمی کنند)، دانشگاه VPNاختصاصی در اختیار هر یک از دانشجویان قرار می دهد تا از خارج از دانشگاه نیز بتوانند از مقالات و نشریات و سایت های خریداری شده خارجی همچون پاب مد (PubMed)، الزویر و دیگر منابع استفاده کند. بخش های خدماتی نیز با سه وقت صرف چای در طول روز، ارایه ناهار با میوه و دسر نقش خود را در خدمت رسانی ایفا می کنند. هرچند هر موسسه ای به هر حال برای ارایه خدمات با محدودیت هایی روبروست و دانشجویان باید بیشتر متکی به تلاش های خودشان باشند.

این برنامه سنگین شاید برای کسانی که شاغل یا متاهل هستند یا گرفتاری های دیگری دارند بار زیادی ایجاد کند چرا که عملا 5 روز در هفته فرد باید در انستیتو حضور داشته باشد، تعداد غیبت های مجاز کاملا محدود و نمره قبولی برای هر درس بالاتر از 14 است. در عین حال برای کسانی که واقعا به دنبال یادگیری و مهارت آموزی بالینی باشند چنین شرایطی فرصتی طلایی و تکرار نشدنی خواهد بود.

 


لینک مطالب مرتبط :

 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی ومشاوره


ارشد روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، رتبه های برتر روانشناسی،‌منابع رتبه های برتر روانشناسی،‌کارنامه رتبه های برتر روانشناسی، درصد رتبه های برتر روانشناسی، جزوات رتبه های برتر روانشناسی، مشاوره مقاله و پایان نامه، ارشد روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، رتبه های برتر روانشناسی،‌منابع رتبه های برتر روانشناسی،‌کارنامه رتبه های برتر روانشناسی، درصد رتبه های برتر روانشناسی، جزوات رتبه های برتر روانشناسی، مشاوره مقاله و پایان نامه، ارشد روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، رتبه های برتر روانشناسی،‌منابع رتبه های برتر روانشناسی،‌کارنامه رتبه های برتر روانشناسی، درصد رتبه های برتر روانشناسی، جزوات رتبه های برتر روانشناسی، مشاوره مقاله و پایان نامه

 

.