.
hed

تحلیل جامع سوالات روانشناسی رشد کنکور ارشد روانشناسی 99

همراه با پاسخ تشریحی

 
 
شماره
سوال
منبع پاسخ صفحه پاراگراف پاسخ
صحیح
پاسخ تشریحی
86 بانک تست رشد
کیهان
45 پاسخ سوال3 4 عميق‌ترين سطح محيط از نظر برنر(نظریه زیست‌بوم شناسی)
ريز سيستم است. که به فعاليت‌ها و الگوهای تعامل در نزديکترين
محيط فرد
اشاره دارد. برنر تاکيد مي‌کند که برای آگاهی از رشد
در اين سطح، بايد به خاطر داشته باشيم که همه رابطه‌ها دوجهتی
هستند؛ برای مثال بزرگسالان بر رفتار کودکان تأثير می‌گذارند، ولی
ويژگي های زيستی و اجتماعی کودکان
ويژگيهای جسمانی،
شخصيت
و توانايي های آنها نيز بر رفتار بزرگسالان تأثير دارند.

 
87 - - - 1  
88 - - - 1  
89 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
101 دوم:
سطح عرفی یا قراردادی
4 در مرحله4( جهت گیری حفظ کردن نظم اجتماعی)، فرد
دیدگاه بزرگتری را به حساب می‌آورد- دیدگاه قوانین اجتماعی.
گزینه‌های اخلاقی دیگر به روابط نزدیک با دیگران وابسته نیستند.

استدلال مرحله 3، در روابط دو نفر با اعضای خانواده یا دوستان
صمیمی خود بهترین کاربرد را دارد. اما در مرحله 4 به عکس
پاسخ‌دهندگان به نحو وسیع‌تری به جامعه به عنوان یک کل
توجه می‌کنند.
در عوض، مقررات باید به صورت یکسان در مورد
همه اجرا شوند و هر عضو جامعه وظیفه دارد که از آن‌ها اطاعت
کند. افراد در مرحله 4 معتقدند که هرگز نباید از قوانین سرپیچی
کرد. (
هاینس انگیزه خوبی برای این کار داشته، ولی نمی‌تواند
دزدی را تأیید کند. اگر همه ما هر زمان که احساس می‌کنیم
دلیل خوبی در دست داریم قوانین را زیر پا بگذاریم چه پیش
خواهد آمد؟ بدون شک نتیجه هرج و مرج خواهد بود.)

 
90 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
110 توضیحات مرحله ششم
(صمیمیت در برابر انزوا
3 اریکسون مشاهده کرد که بعضی از جوانان قبل از اینکه
به احساس هویت مناسبی دست یابند، ازدواج می­کنند.
آن‌ها امیدوارند که با ازدواج کردن، خود را بیابند، اما چنین
ازدواج­ هایی به ندرت موفق می‌شوند. کسی نمی ­تواند
صمیمانه با دیگری زندگی کند، مگر اینکه ابتدا با خودش
صمیمی باشد.
مخالفت و مشکلات بین زوجین، تا حدودی
اجتناب ­ناپذیر است، و این امر به انزوای دوره­ای منجر می‌شود.
با این حال، ایده­آل این است که صمیمیت نیرومندتر شود،
و در چنین حالتی، جوانان "من" نیرومندی را که سرشار از
عشق بالغ است، در خود رشد می‌دهند و این دلبستگی
متقابل، پیوسته از مشکلات بین آن‌ها می‌کاهد.

 
91 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
66 آخر 2 به عقیده برونفن برنر، محیط نیروی ثابتی نیست که به صورت
یکپارچه بر افراد تأثیر بگذارد، بلکه نیرویی پویا در تغییرات
(سیستم پویا و دایم در تغییر)
است. تغییرات زندگی می‌توانند
از بیرون صورت گیرند یا اینکه از درون فرد ناشی شوند. برونفن
بُعد زمانی مدل خود را سیستم زمانی نامید. باتوجه به گزینه ها
و توضیحات هرکدام در جزوه کیهان به راحتی می‌شد به
پاسخ صحیح پی برد

 
92 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
86 پنجم 2 ناتوانی در نگهداری ذهنی، چند جنبه مرتبط تفکر کودکان
پیش ­عملیاتی را نشان می‌دهد: اولاً آگاهی آن‌ها
متمرکز است، یا با تمرکز­گرایی مشخص می‌شود.
آن‌ها روی یک جنبه از موقعیت تمرکز می‌کنند و ویژگی‌های
دیگر را نادیده می‌گیرند، مثلاً در نگهداری ذهنی کودک
روی ارتفاع آب تمرکز می‌کند. برای پاسخ به این سوال
باید توجه داشت که تمرکزگرایی نام دیگر میان‌گرایی است.

 
93 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
- فصل نظریه ویگوتسکی/
بخش گفتار
3 در متن جزوه و در فصل ویگوتسکی آمده است:
مهم­ترین ابزار روان­شناختی گفتار است. گفتار، تفکر
و توجه ما را از حوزه ادراک بی­واسطه (یعنی تاثیرپذیری
مداوم از محرک­های محیطی) آزاد می ­سازد. 
از این متن می­ توان
استنباط کرد که ویگوتسکی ابزارها، نماد ها و نشانه ه
را واسطه ­هایی می ­داند که انسان برای رهایی از تعاملات
بی­ واسطه با محیط از آن­ها استفاده می ­کند. بنابراین پاسخ
صحیح می­تواند گزینه 3 یعنی واسطه­ ای باشد

 
94 بانک تست رشد
کیهان
77 سوال 5 2 در صورت سوال 5 تعریف تعهد آمده است
95 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
23 قسمت سوء تغذیه 1 در کشورهای در حال توسعه و مناطق جنگ‌زده که منابع
غذایی محدود است،
سوء تغذیه شایع است. 2 تا 7 درصد کودکانی که
شدیداً به سوء تغذیه مبتلا
هستند از دو بیماری غذایی رنج می‌برند:

1- ماراسموس: حالت بی رمقی بدن که رژیم غذایی
فاقد مواد ضروری آن را ایجاد می‌کند.
درصورتی‌که در سال اول زندگی مادر نتواند شیر کافی
به بچه بدهد و شیر خشک
هم نباشد، پدیدار می‌شود. بچه گرسنه، لاغر می‌شود
و در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.

2- کواشیورکور: غذای نامتعادل با پروتئین بسیار کم آن
را ایجاد می‌کند. این بیماریمعمولاً بعد از شیر گرفتن
بین 1 تا 3 سالگی ظاهر می‌شود.

 
96 - - - 3  
97 - - - 4  
98 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
161 آخر 4 تأثیرات جدایی به نظر بولبی و رابرتسون معمولاً به
شکل زیر ظاهر می­ شود: ابتدا کودکان به عنوان
اعتراض، گریه و زاری می­کنند و هیچ نوع مراقبت
جانشین را نمی‌پذیرند. دوم، دوره ناامیدی را پشت سر
می­ گذرانند، ساکت، غیر فعال و گوش ه­گیر م ی­شوند و
بالاخره گسلش شروع می­شود. در خلال این دوره کودک
بشاش تر می­شود و ممکن است مراقبت پرستاران و سایر
افراد را بپذیرند. سوم مرحله بریدگی؛ اگر جدایی طولانی باشد
و اگر کودک سایر مراقبان را از دست بدهد، ممکن است از
همه افراد کناره­گیری کند. نتیجه چنین فرایندی،
شکل ­گیری شخصیت بی­عاطفه یعنی فردی است که دیگر
نسبت به هیچ کس عمیقاً علاقه ­مند نمی­ شود.

 
99 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
218 پاسخ سوال 5 1 نوجوانی با بلوغ آغاز می­شود و کودک آشکارا به
موجودی اجتماعی تبدیل می­ شود. نوجوان تولدی
دیگر را تجربه می­کند. وضعیت جسمی او تغییر می­کند و
تغییراتی احساسی از درون او آغاز می ­شود. او جذب
دیگران می ­شود و به آنها نیاز پیدا می­ کند.

 
100 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
86 توضیح برگشت ناپذیری 2 برگشت ­نا­پذیری: مهم­ترین ویژگی غیر منطقی تفکر
پیش ­عملیاتی، برگشت ­ناپذیری آن است. یعنی ناتوانی
در طی کردن یک سری مراحل در یک مسئله و بعد تغییر
 جهت دادن و برگشتن به نقطه شروع.

 
101 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
140 نظریه اجتماعی فرهنگی
ویگوتسکی
2 نظریه ویگوتسکی به نظریه اجتماعی فرهنگی معروف
است و اهمیت زیادی برای فرهنگ قائل است و رشد
انسان را تحت تاثیر فرهنگ می‌داند

 
102 - - - 3  
103 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
140/
66
نظریه برنر و
ویگوتسکی
1 ویگوتسکی اعتقاد داشت که درک انسان تنها بر
اساس بافت تاریخی- اجتماعی محیط امکان دارد.
برونفن برنرنیز برای مطالعه رشدکودک بافت زندگی
وی را در نظر می‌گرفت.

 
104 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
- فصل ششم، بخش
توانایی های یادگیری
3 سوال سختی است، برای پاسخ به آن باید
توجه زیادی به کلمات استفاده شده در متن سوال
داشته باشید، به ویژه کلمه ­ی
"شانسی" یا اتفاقی.

به متن جزوه رشد کیهان دقت کنید:
شرطی سازی کنشگر: در شرطی ­سازی کنشگر؛
کودکان بر محیط، عمل یا کنش می­کنند و محرک­ هایی
که بعد از رفتار آنها روی می­دهد، احتمال وقوع دوباره
آن رفتار را تغییر می­دهد.  شرطی­سازی کنشگر نوباوگان
را قادر می­ سازد تا اطراف خود را کاوش و کنترل کنند.

در شرطی سازی کنش گر کودک با هدف و قصد قبلی اقدام
به عمل نمی­کند، بلکه یک عمل تصادفی یا شانسی، به وسیله­ ی
پیامدهای آن می­تواند تقویت شود. بنابراین در بین گزینه های موجود
در سوال، فقط شرطی­سازی کنشگر می­تواند یک رفتار تصادفی یا
شانسی را مورد توجه قرار دهد. پس گزینه 3 درست است.

 
105 جزوه روانشناسی
رشد ارشد کیهان
54 خط آخر 4 زنان و اقلیت‌های قومی ‌با موانعی، بر سر راه بالا رفتن
از نردبان ترقی مواجه هستند که به آن سقف شیشه‌ای
می‌گویند. پیشرفت شغلی نیز نمونه ای از ترقی در نظر
گرفته می‌شود.

 
 
  • کل سوالات درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد روانشناسی 99: 20
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوات کیهان موجود بود: 15
  • درصد پاسخدهی جزوات کیهان به سوالات این درس در این آزمون:  75 درصد
  • میانگین موزون رتبه های تک رقمی کنکور ارشد روانشناسی: 65 درصد
  • تاریخ برگزاری آزمون: 16 مرداد 99
  • تاریخ تهیه گزارش : 22 مرداد 99
  • این گزارش مطابق با دفترچه  A سوالات و پاسخنامه های آزمون تهیه شده است.
 
پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوات کیهان برای آزمون ارشد 99 استخراج شده است.

تهیه شده توسط مشاوران کنکور کارشناسی ارشد
گروه آموزشی کیهان


 
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 6
نسترن
|
1400/03/08 - 23:49
0
0
سلام.من امسال چندکتاب کمکی از کیهان رو گرفتم و تاالان بارها دوره کردم .کتابها پوشش دهی خوبی دارن و روان هستن .امیدوارم در کنکور امسال نتیجه ی خوبی بگیرم..
پاسخ ها
ادمین
|
1400/03/10 - 14:01

با سلام

خیلی خوشحالیم که جزوات کیهان تونسته به شما کمک کنه و ممنون از بازخورد  مثبت شما.

موفق باشید

ساجدی نیا
|
1399/06/07 - 16:12
0
0
سلام. رشد کیهان عالی بود من استفاده کردم. دمتون گرم. تخصصی کار میکنید
پاسخ ها
کیهان
|
1399/06/07 - 16:58
سلام دوست گرامی
ممنون از بازخورد خوبتون.
موفق باشید:) 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره
همین حالا با ما در ارتباط باشید:
Image result for whatsapp

 
سارا
|
1399/05/30 - 00:19
0
0
میانگین موزون رتبه های تک رقمی کنکور 65 درصد یعنی چی؟ من به 11 سوال رشد پاسخ درست دادم و2 تا اشتباه از بیست تا سوال 3بار جزوه کیهان رشد دوره کردم میخام بدونم همه خوب زدند رشد اسون بوده وهمه داوطلبا خوب زدند یا من نتیجه ام خوب بوده؟
پاسخ ها
کیهان
|
1399/05/30 - 18:37
سلام سارا
منظور این است که رتبه های برتر سال های گذشته به طور میانگین درس رشد را 65% میزدند.
به نظر می آید که امسال کمی رشد دشوارتر بوده است.
موفق باشید:) 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره
همین حالا با ما در ارتباط باشید:
Image result for whatsapp

نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.