.
hed

تحلیل جامع سوالات روانشناسی بالینی کنکور ارشد روانشناسی 99



 
در کنکور ارشد روانشناسی 99، درس روانشناسی بالینی 20 سوال را به خود اختصاص داده بود. از این بین، 2 سوال به باور ما پاسخ نادرستی در کلید دارد که توضیح دادیم. از این 18سوال باقی مانده، 5 سوال خارج از منابع اصلی درس روانشناسی بالینی (فیرس، شاملو، پروچاسکا، فیست) بودند. از 13سوال باقی مانده نیز، 1 سوال مستقیماً از مباحث آسیب‌شناسی روانی مطرح شده بود. البته این چیز جدیدی نیست و همواره گفته‌ایم که هر سال در درس روان‌شناسی بالینی حدود 1 تا 3 سوال از درس آسیب شناسی روانی و حدود 5-4 سوال نیز از خارج از منابع اصلی طرح می‌شوند. حال از 14 سال قابل بحث، می‌بینیم که هر 14 سوال در جزوات کیهان (13 سوال در جزوه بالینی و 1 سوال در جزوه آسیب شناسی روانی – جلد یک) موجود بوده است!
 
شماره
سوال
منبع پاسخ صفحه پاراگراف پاسخ صحیح پاسخ تشریحی
106       1 این سوال خارج از منابع اصلی طرح شده است.
روش‌های درمانی شناختی رفتاری (به ویژه در حوزه‌ی ACT)
برای درمان هذیان، شامل چالش کلامی با باورها، واقعیت آزمایی
طراحی شده، پرت کردن حواس، کاهش ابراز علایم و افزایش کنترل
ادراک شده و دیگر روش‌ها است
.

 
107 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
61 سوم 3 TRIN( مقیاس پاسخ های درست ناهمسان): فقط جفت ماده های
با محتوای متضاد وجود دارد،نمره های خیلی بالا گرایش به دادن پاسخ
آری یا تصدیق، به طور متمایز به ماده ها پاسخ درست می‌دهند.

 
108 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
64 چهارم و
پنجم
3 این آزمون مربوط به جمعیت بهنجار است و نمرات پایین در آن نماینگر
صفات نامطلوبند . برای سنجش صفات شخصیتی میان فردی افراد
ابزار بسیار مفیدی است. سه محور دارد که عبارتند از1. درونگرایی-برونگرایی
2. هواداری از هنجار-تردید درباره هنجار 3.تحقق خود یا خودشکوفایی.

 
109 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
26 نهم 1 یکی از منابع در مصاحبه بالینی واریانس بیمار است
یعنی بیمار به سوالات مشابه روانشناسان مختلف،
پاسخ های متفاوتی می دهد یا در برابر انها رفتارهای
متفاوتی می کند.

 
110 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
51 اول 2 فراخنای ارقام: حافظه کوتاه مدت و توجه را اندازه میگرد .
باید اعداد را به همان صورت و معکوس تکرار کند.

 
111 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
94 و
87
ص94 :
هفتم و
ص 87:
میانه صفحه
4 ص 94:تفسیر یعنی هشیار کردن پدیده ای ناهشیار.
به بیان دقیق تر یعنی هشیار کردن معنی ،منبع،تاریخچه ،
شیوه یا روند رویداد روانی ناهشیار. در یک تفسیر کلی بیمار
را وادار میکنیم که نگاه متفاوتی به رفتار،افکار و احساساتش
داشته باشد.

ص 87 :نوع دوم تفسیر تذکر دادن شباهت در اوضاع یا موقعیت
هایی ست که باعث ناراحتی بیمار شده است.
در این  نوع ،رابطه حالات کنونی بیمار با عوامل گذشته ی
او روشن می شود

 
112       2 این سوال خارج از منابع اصلی طرح شده است
و نوعی سوال مفهومی ساده است.

هر سه گزینه‌ی دیگر جنبه‌ی احساسی را در برمی‌گیرند:

احساس خفگی، احساس ناامیدی و احساس فلج شدگی

 
113 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
24 و 
30
ص24 : اول و دوم 
از پایین و 
ص 30 :
چهارم
1 مصاحبه کنندگان در اکثر مواقع با سوالات غیر رهنمودی و
باز پاسخ  ورود به مرحله ی دوم مصاحبه را شروع می کنند .
از مزیت های این روش آن است که مراجع بدون هیچ گونه اجباری
درباره مسائل دردناک و شرم آور حرف بزند. این گونه سوالات
وقتی مطرح می شوند که
درمانگر میخواهد مراجع را ترغیب
به حرف زدن درباره مشکلش کند. یک مزیت مهم پرسش های
باز پاسخ آن است که سبب میشود درمانجویان با کمترین ساختار
خارجی،درک از خود را سازمان دهند و آن را بیان کنند.

 
114 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
66 آخر 4 فرضیه اصلی رورشاخ این است که محرک محیطی به وسیله
نیاز ها، تعارض ها و امایه های ادراکی شخص سازمان داده می شود.

 
115 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
26 هفتم 1 دراین مصاحبه، مصاحبه گر خیلی کم سوالات مستقیم
(از پیش تعیین شده) میپرسد و برای وا داشتن مراجع به
حرف زدن روی پاسخ های مراجع اتکا می کند.

 
116 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
29 آخر 1 در این جا دو گزینه ی اصلی سوگیری تایید و سوگیری لنگری
هستند . با دانستن معنای سوگیری تایید که استفاده ی
مصاحبه گر از اطلاعات جهت اعتبار بخشیدن به استنباط اولیه
خودش است . داوطلب قادر به انتخاب گزینه بود .

 
117 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
141 اول 4 بیماران OCDدر معاینه وضعیت روانی ممکن است علائم
افسردگی را نشان دهند. افتراق افسردگی از
OCDدشوار است
، زیرا اغلب این دو همراه هم بروز می کنند
.بهترین راه برای
افتراق این دو توجه به سیر آنهاست. افکار وسواسی همراه
افسردگی فقط در طول دوره افسردگی دیده میشوند، اما

OCDواقعی علیرغم فروکشافسردگی تداوم می یابد.

 
118 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
    4 این سوال خارج از منابع طرح شده است.
در بحث تشخیص  اختلالات یادگیری از یک پروتکل 6 مرحله ای
استفاده میشود که بیشتر بر این مبناست که بین نمرات هوشبهر
کلامی و غیر کلامی تفاوت معنادار داشته باشد  و بر شاخص خاصی
تمرکز نکرده است. این سوال از لحاظ علمی از نظر من
(الهه مولایی، رتبه 6 بالینی 98) دارای مشکل جدی است.

 
119 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
69 کل صفحه 2 این سوال استنباطی است. A وAd پاسخ های حیوانی و
مرتبط با اجزا حیوان هستند و زیاد بودن این پاسخ ها بیانگر
رویکرد قالبی و قابل پیش بینی مراجع به جهان است
(ص 69 جزوه) از طرفی  داشتن تفکر قالبی و پیش بینی پذیر
بودن جهان  پایین بودن ظرفیت ابهام  را میرساند و شرایط مبهم
برای ما اضطاب آور هستند  و این نوع افکار مفهوم کنترل پذیر بودن
شرایط را میرسانند و سوال این جاست که ما چه موقع می خواهیم
شرایط را کنترل کنیم ؟ موقعی که مضطربیم .  پس در نتیجه بالا رفتن
این پاسخ ها به نوعی نشان دهنده اضطراب پنهان در درون ماست .

 
120 جزوه 
روانشناسی بالینی
کیهان
87 میان صفحه 4 نوع دوم تفسیر تذکر دادن شباهت در اوضاع یا موقعیت هایی
ست که باعث ناراحتی بیمار شده است. در این  نوع ،رابطه
حالات کنونی بیمار با عوامل گذشته ی او روشن می شود

 
121       3 این سوال خارج از منابع طرج شده است.
در یک تعریف کلی  HBM
بیان میکند که باور های یک فرد
در مورد مشکلات مربوط به سلامتی ،در مورد سودمندی
روش های درمانی  و موانع انها و خودکارآمدی خویش منجر
می تواند میزان درگیر شدن افراد مختلف  در برنامه های
درمانی را توضیح دهد.


 
122 سوال نادرست     3 پاسخ این سوال به وضوح نادرست است.
در میان این 4 گزینه به طور حتم درمان مراجع‌محور چارچوب‌های
کمتری در ارتباط با بیمار دارد. اما گزینه‌ی 4 پاسخ صحیح سوال به
نظر می‌رسد. زیرا در این رویکردها درمانگر باید صفحه سفید باشد
و این یعنی بیشتر بتواند خنثی باشد.

 
123 جزوه 
روانشناسی بالینی
​​​​​​​کیهان
154 انتهای صفحه  2 این سوال دقیقا سوال 123 در کنکور سال 98 است
124 جزوه 
روانشناسی بالینی
​​​​​​​کیهان
    2 این سوال از خارج از منابع طراحی شده و پاسخ آن
در هیچ یک از رفرنس‌های اصلی درس روانشناسی بالینی
در کنکور ارشد روانشناسی (و طبعاً جزوه روانشناسی کیهان)
موجود نیست.

Holding
، یکی از تکنیک‌های اصلی در رویکرد روابط ابژه
(که در ایران هنوز هم اساتید به اشتباه ترجمه می‌کنند و
می‌نویسند روابط شیء !!) است.

 
125 جزوه 
روانشناسی بالینی
​​​​​​​کیهان
154 سوم 3 در مقیاسهای بالینی پند وجهی میلون مقیاس
Bنشانگر وابستگی به الکل است. افراد دارای نمره
بالا در مقیاس
وابستگی به الکل احتمالا سابقهای از
مشکل مرتبط با میگساری داشته اند. آنان احتمالا
کوششهای ناموفقی را برای کنترل یا ترک میگساری

به عمل آورده اند.

این سوال عیناً در کنکور 98 آمده بود
.
 
  • کل سوالات درس روانشناسی بالینی  در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 99: 20 
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوات کیهان موجود بود: 13
  • تعداد سوالات نادرست : 2
  • تعداد سوالات خارج از منبع : 5 
  • از 18سوال صحیح (با  وجود سوالات خارج از منابع)، 13سوال در  جزوات کیهان موجود بوده: 72 %
  • از کل 13سوال صحیحی که از منابع اصلی طرح شده‌اند، هر 13سوال در جزوات کیهان موجود بوده: 100 %
  • تعداد سوالاتی که پاسخ آنها  مستقیما در جزوه آمده است : 10 
  • تعداد سوالاتی که  پاسخ آنها در جزوه نیست:
  • تاریخ برگزاری آزمون: 16مرداد 1399
  • تاریخ تهیه گزارش :  20مرداد 1399
  • این گزارش مطابق با دفترچه A   سوالات و پاسخنامه های آزمون تهیه شده است.
 

پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوات کیهان برای آزمون ارشد 99 استخراج شده است.
 

تهیه شده توسط مشاوران کنکور ارشد
گروه آموزشی کیهان





​​​​​​​
 
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.