.
hed

چطور استرس مان را حین مطالعه مدیریت کنیم ؟ 

منابع ارشد روانشناسی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی، گروه آموزشی کیهان، استرس در مطالعه
 
تاثیر اضطراب  و استرس در مطالعه

اضطراب یکی از عواطف موجودات زنده و برای حفظ بقای آن ها لازم است. اضطراب باعث می شود موجودات، با هوشیاری و گوش به زنگی بیشتری نسبت به محیط رفتار و از خطرات اجتناب کنند.شکل زیر نشان میدهد که کمی اضطراب برای بهبود عملکرد لازم است اما اضطراب خیلی کم یا خیلی زیاد عملکرد را کاهش میدهد.. در شرایط امن تر زندگی که انسان در شهر و روستا و در خانه زندگی می کند و خطرات محیطی مثل حمله ی جانوران تهدیدش نمی کند، اضطراب برای حفظ عملکرد روزانه لازم است. مثلاً بیدار شدن از خواب برای رفتن به مدرسه یا محل کار، تنظیم وقت برای حاضر شدن سر قرارهای مهم، به موقع رسیدن به حرکت اتوبوس یا پرواز هواپیما و نیز صرف وقت و انرژِی برای انجام دادن تکالیف، پروژه ها و…

از این دیدگاه، داشتن اضطراب متناسب، برای آن که فرد رفتارهای مناسبی برای درس خواندن داشته باشد لازم است. یعنی سر وقت از خواب بیدار شود، وقت کافی برای انجام تکالیف بگذارد و با بی خیالی سراغ کارهای دیگر نرود و شب هم تا وقتی تکالیف را انجام نداده نخوابد.

از طرفی، تأثیر اضطراب بر عملکرد شناختی مغز بسیار جالب و مؤثر است. در مواجهه با یک اضطراب معمولی، خون رسانی و فعالیت مناطق خاصی از مغز که با تمرکز، توجه و یادگیری ارتباط دارد، بیشتر و بهتر می شود. اما وقتی اضطراب شدید، فراگیر و نامتناسب با شرایط باشد، عکس این حالت پیش می آید؛ یعنی در همان مراکز مغزی، خون رسانی مختل و فعالیت و عملکرد آن کم می شود.

اضطراب در تمام حیطه های مربوط به عملکرد تحصیلی، تأثیر منفی دارد. در زمان یادگیری، توجه و تمرکز دانش آموز کم می شود، بی قرار است، نمی تواند تکالیف را شروع کند یا به پایان برساند، فرا خواندن مطالب فراگرفته شده از حافظه و استفاده از آن ها در زمان آزمون و امتحان مختل می شود. اشتهایش کم شود، شب ها خوب نمی خوابد و همین بی خوابی، توجه و تمرکز را بیشتر مختل می کند

 

علائم اضطراب

 برخی از نشانه های استرس عبارتند از:

۱- بی حوصلگی شدید

۲- حساسیت شدید نسبت به انتقاد

۳- بروز اختلال در خواب

۴- علایم تنش نظیر جویدن ناخن

۶- سوء هاضمه

۷- نداشتن تمرکز

 
تکنیک هایی برای کاهش استرس

۱- در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید تا فشارهای وارد بر خود را کاهش دهید.

۲-  پیشنهادهای دیگران در کمک به خود را بپذیرید.

۳- توانایی های خود را بشناسید و بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید.

۴- با یک نفر صحبت کنید. کارهایی را انجام دهید که برایتان لذت بخش و شادی آفرینند.

۵- از موقعیت های پر استرس دوری کنید.

۶- سعی کنید اوقات خود را با کسانی بگذرانید که مصاحبت با آنها برایتان لذت بخش باشد و نه با کسانی که انتقاد کننده و خرده گیرند.

۷- آرام نفس بکشید، به طوری که قسمت پائینی شـُش های خود را به تحرک وادارید.

۸- تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا و رلکسیشن را به کار برید.

 

در این مقاله اضطراب و استرس تقریبا به یک معنی به کار گرفته شده اند اما در واقع این دو کاملا متفاوت هستند. اضطراب یک هیجان است و استر سیک فرایند. این موضوع در مقاله ای دیگر بررسی می گردد.

 
  • مشاوره رایگان با رتبه های برتر کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره: ارسال 1 به سامانه 02166475620
  • از روانشناسان کیهان برای کاهش استرس تان کمک بگیرید (تلفنی - حضوری): ارسال 2 به سامانه 02166475620
 
گروه آموزشی کیهان
رتبه یک ارشد و دکتری روانشناسی
دانشجویان دانشگاه تهران و شهیدبهشتی



استرس در مطالعه، منابع ارشد روانشناسی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی کیهان، منابع ارشد بالینی کیهان، استرس در مطالعه، منابع ارشد روانشناسی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی کیهان، منابع ارشد بالینی کیهان، استرس در مطالعه، منابع ارشد روانشناسی، منابع ارشد بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی، منابع ارشد روانشناسی بالینی کیهان، منابع ارشد بالینی کیهان، 
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
.