021-66475620

معرفی چند فیلم و کتاب خوب برای روانشناس شدن!

سرفصل‌ها

معرفی بهترین فیلم و کتاب های روانشناسی

صادق فلاح، مشاور کیهان

خب کتاب خوب در روانشناسی که کم نیست ! کتاب هایی هم که ما خوندیم یا می‌شناسیم هم به جهت سواد محدودمون زیاد نیست! پس کار چندان دشواری برای معرفی کتاب و فیلم نداریم.
با همه این سادگی، سعی کرده‌م کتاب‌هایی رو معرفی کنم که از بس خوب بوده‌ند که وسط مطالعه‌شون خودم به قدری هیجان‌زده می‌شده‌م که یک جاهایی نمی‌توسته‌‌م به مطالعه ادامه بده‌م.
از معرفی کتاب بی‌نظیر «انسان در جست و جوی معنا» از «ویکتور فرانکل»  که به معرفی اساس معنادرمانی می‌پردازه و مناسب کسانی‌ست که فکر می‌کنند خیلی بیچاره هستند صرف نظر می‌کنم، چرا که بارها این کتاب رو به خیلی از شما دوستان در جلسات مشاوره توصیه ‌کرده‌م و ممکنه اگه دو خط دیگه از این کتاب بگم حال‌تون بد بشه ‍! 🙂 (اما دوستانی رو که این کتاب رو مطالعه نکرده‌ند، به مطالعه‌ی اون دعوت می‌کنم).
راست‌ش موضوع مرگ، زندگی و آزادی هم از علایق عمیق خود من هست که امیر سامانی عزیز به خوبی به اونها در کتاب روان درمانی وجودی اروین یالوم اشاره کرد و برای اینکه تنوع هم بشه، از معرفی کتاب کم‌نظیر یک روان‌درمانگر وجودی بزرگ دیگه، «انسان در جست و جوی خویشتن، رولو می» پرهیز می‌کنم.

مغز زنانه، بریزندین

مناسب کسانی که: به بررسی تفاوت بین زن و مرد از نگاه زیستی علاقه دارند.

شخصاً به تفاوت‌های بین آدم‌ها که منشاً زیستی دارند علاقه شدیدی دارم. اوایل که برای کنکور مطالعه می‌کردیم بیش از همه از فیزیولوژیک گریزان بودم اما حالا دیگر یکی از هواداران این گرایش‌ام. کتاب مغز زنانه به بررسی بین مرد و زن از نگاه زیستی می‌پردازه. این کتاب رو که دکتر دهقانی خودمان(مدیر کلینیک کیهان و استاد دانشگاه شهیدبهشتی) هم ترجمه کرده، از کتاب‌های مورد علاقه من است که اطلاعات زیادی درباره نحوه عملکرد مغز زنان و نتیجتاً رفتار اونها بهم داده.

معرفی چند فیلم و کتاب روانشناسی

هنر عشق ورزیدن، اریک فروم

مناسب کسانی که: به بحث عشق و صمیمیت و خود اریک فروم علاقه دارند.
«هنر عشق ورزیدن» از «اریک فروم» به تحلیل علمی و فنی پدیده‌ی «عشق» می‌پردازه. تحلیلی که مخالفان و موافقان زیادی هم داشته. اریک فروم، در این کتاب «عشق» رو در سطوح مختلف از جمله عشق به به خدا، والدین و … بررسی می‌کنه و بعد نظراتش رو درباره سوال‌های مهمی از جمله عشق یعنی چه، چطور می‌شه عاشق بود، می‌شه کسی رو عاشق کرد و … بیان می‌کنه. به طراحی جلد فاجعه‌ی این کتاب(عکس قلب که انگار نقاشی یک کودک 3 ساله ست) توجه نکنید، محتوای اون می‌تونه در کنار تغییر ایجاد تغییراتی در راه اصلاح بینش، شما رو به وجد بیاره. همانطور که بنده رو.

یک رمان شاهکار: باباگوریو، اونوره دوبالزاک

مناسب کسانی که: علاقه‌مند به ادبیات جهان اند و می‌خواهند دریچه دید‌ وسیع‌تری به جامعه داشته باشند.
دکتر طهماسیان و دکتر دهقانی و دکتر موتابی(اساتید ما در مقطع ارشد روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی) بارها در کلاس‌های روانشناسی در ترم‌های مختلف به ما گوشزد می‌کردند: یک روانشناس باید نه تنها به حرف فروید، شناختی‌ها و … تسلط داشته باشه، بلکه باید از جامعه شناسی و ادبیات و … هم سر دربیاره. یادمه این کتاب رو در آخرین شماره نشریه انجمن علمی دانشکده مدیریت هم چند سال پیش معرفی کردم. ویژه‌ی کسانیه که به ادبیات علاقه دارند. کسانی که دوست دارند شاهکارهای ادبی رو بخونند. شاهکارهایی که با ظرافت تمام هم شما رو وارد دریچه‌های تازه‌ای از نگاه به جامعه می‌کنه و هم در عین حال طوری به توصیفات می‌پردازه که با خودتون می‌گید این چرا این قدر  دلچسبه؟! من رمان زیادی نخونده م ولی یادمه جاهایی می‌شد که وسط خوندن این کتاب پا می‌شدم می‌رفتم یه دوری می‌زدم از بس اندورفین در مغز من ترشح می‌شد! باباگوریو هم قلم شاهکاری داره و هم نگاهی عمیق. این کتاب رو بخونید و بعد نظرتون رو درباره‌ش بگید.

متافیزیک از نگاه فیزیک، توبن

مناسب کسانی که: علاقه مند به فلسفه، فیزیک، عرفان، متافیزیک و … هستند.
امیر سامانی در مطلب‌ش به خوبی به «سوال» اشاره کرده. این کتاب مناسب افرادیه که عاشق سوال‌ند. اهل فیزیک هستید؟ دوست دارید بدونید چیزی به نام جهان‌های موازی، آگاهی جمعی و … اصلاً از لحاظ علمی وجود داره یا نه؟  آیا واقعا این حرف ابن سینا توی کتاب علم النفس، که «نفس می‌تونه بر جسم خود یا جسم دیگری تاثیر بذاره»، از لحاظ علمی الان خریدار داره؟ و … اگر به این مباحث علاقه‌مند نیستید دور این کتاب رو خط بکشید. اما اگر به این نوع سوالات علاقه دارید این کتاب می‌تونه شما رو در هر جایی که به مطالعه اون مشغول هستید میخ‌کوب و پر از سوال کنه (مثل من، که چند بار به خاطر خوندن این کتاب یادم رفت توی ایستگاه مورد نظرم در مترو پیاده بشم). البته کتاب «پرسیدن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است» از «کلاک و مارتین» هم می‌تونه برای شما سوالات زیادی ایجاد کنه. باید اعتراف کنم که بخش زیادی از کتاب رو هنوز نفهمیده‌م 😐 (نکته آخر هم درباره این کتاب اینکه دوسه ماه پیش در تهران گشتم که برای یکی از دوستانم بخرم‌ش اما پیداش نکردم. اگر شما پیدا کردید آدرس کتاب‌فروشی رو برای من ارسال کنید لطفاً ! )

فیلم شاهکار: فهرست شیندلر، اسپیلبرگ

مناسب کسانی که: علاقه مند به اتفاقات جنگ جهانی و تاثیرات اجتماعی اون و همچنین خود اسپیلبرگ‌ند.
این فیلم مکمل کتاب «انسان در جست و جوی معنا»ی «فرانکل»ه. در رده بندی فیلم‌های سینمایی تاریخ، معمولاً جزو 10 فیلم برتر قرار می‌گیره. داستان اون درباره آدم‌سوزی‌های هیتلر در اون زمان هست که نوع روایت‌ش بیننده رو مجذوب می‌کنه. به نظر من تمرکز داستان بیشتر روی فرآیند تبدیل شدن یک «بیزنس‌من» به یک «آدم خیّر» هست. البته باید بگم که این فیلم گویا حواشی سیاسی هم داشته که پیشنهاد می‌کنم شما هم فیلم رو مثل من بدون توجه به مسائل سیاسی نگاه کنید تا بتونید از حاشیه گذر کنید. ضمناً ممکنه سکانس آخر شما رو هم به شدت تحت تاثیر قرار بده. پس دستمال کاغذی کنار دستتون باشه.

آموزش مؤثر والدین، گوردون

مناسب کسانی که: مادرند و علاقه‌مند به تربیت فرزندانی سالم، بر اساس روش‌های علمی و کارآمد. این کتاب را دکتر طهماسیان (استاد دانشگاه شهیدبهشتی و از بزرگان علم روانشناسی بالینی کودک در ایران) بارها توصیه کرده‌اند. اگر مادر هستید و مایل به پرورش فرزندانی سالم بر اساس روش‌های علمی جهان شمول و نه روش‌های کلیشه‌ای و ناکارآمد هستید، این کتاب مناسب شماست.

توصیه‌ام این است که این فهرست را در کنار فهرست‌های دیگر داشته باشید و از کمال‌گرایی و تلاش برای خواندن همه‌ی این کتاب ها و دیدن همه ی این فیلم ها در دو هفته دوری کنید و در عوض با یکی دو کتاب و فیلم که بیشتر دوست دارید کار را شروع کنید.
شما هم کتاب‌های خوبی را که خوانده‌اید به ما معرفی کنید 🙂

اردتمند

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=10590