021-66475620

تحلیل جامع درس زبان تخصصی روانشناسی

سرفصل‌ها

صادق فلاح

اگر بشود رتبه‌های 1 تا 50 کنکور را رتبه برتر به حساب آورد، شاید اولین سوال این باشد که رتبه‌های برتر در کنکور چه درصدی کسب می‌کنند و چرا؟ 

قصد داریم در سلسله مطالبی به تحلیل و بررسی تخصصی دروس گرایش روانشناسی بالینی و عمومی کنکور سراسری بپردازیم.
با هم نگاهی به جدول کارنامه رتبه‌های برتر کنکور روانشناسی بیندازیم:

تحلیل جامع درس زبان تخصصی روانشناسی

نام درسرتبه678112129394047میانگین 
کنکور929394949491949193 
نام داوطلبمتین
قنبرزاده
امیر
سامانی
مینا
اسفندیاری
آرزو
سورمه
فرخنده
فــکــور
صادق
فـلـاح
زهرا
خــانــی
احسان
نیک‌منش
نگین
کاظمی
 
 
زبان54777366617361525663 
علم النفس64505680685757585261 
آمار روش63515541476050606854 
مرضی53615663424843504349 
رشد88884358534947707857 
بالینی66648168736075565567 
فیزیولوژیک
و انگیزش
62735043556655655756 
 
میانگین «مـوزون»64.468.162.361.858.458.657.457.958.459.3 
 
دانشگاه قبولیتهرانتهرانتهرانفردوسیتهرانبهشتیتهرانبهشتیبهشتی  
           
 

برای دیدن مصاحبه ها کلیک کنید.

در جدول بالا کارنامه 9 نفر از رتبه‌های زیر 50 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد روانشناسی را با هم تحلیل می‌کنیم.
این جدول از افراد زیر تشکیل شده است

-حداقل درصد:  52

-حداکثر درصد: 77

-میانگین درصد: 63

درس زبان تخصصی روان‌شناسی

 تحلیل: این اطلاعات نشان می‌دهد در صورتی که قصد رفتن به سمت درصد بالای 50 را ندارید احتمالاً باید قید رتبه‌ زیر 50 را هم بزنید یا اینکه این نقص عمده را به وسیله سایر دروس به حد کافی جبران کنید. رسیدن به این درصد کار دشواری نیست و کیهان پیشنهاد می‌کند داوطلبی که در حد زیر 5 درصد تسلط روی درس زبان هست، میتواند:

  •  3 نفر از رتبه 11 تا 30
  •  3 نفر از رتبه 31 تا 50

اما چطور می‌توان زبان را بالا زد؟

  اول “درصد بالا درزبان “را تعریف کنیم. یعنی چقدر؟

به نظر ما یعنی کسب درصد حداکثری: 65 به بالا . پس این می‌شود هدف: رسیدن به درصد 65 به بالا.

  برای رسیدن به این درصد چه باید کرد؟ برای رسیدن به این هدف می‌توان از روش‌های گوناگونی بهره برد که در سه گام آنها را تعریف می‌کنیم.

  1.   دایره واژگان: مطالعه‌ی کامل یک کتاب درباره روانشناسی به زبان انگلیسی می‌تواند دایره واژگان ما را خیلی خیلی بالا ببرد.
  •   کتاب آقای سیدمحمدی: این کتاب که یک راهنما هم دارد دو سه سالی است گزینه اول ما برای این کار است.
  •   واژگان کیهان: شامل لغات تمام متون کنکورهای ده سال گذشته سراسری
  •   504: بعد از تسلط کامل روی دو مورد قبلی به سراغش بروید.
  •   واژگان ضروری تافل، Barrons: بعد از 504 اگر فرصتی بود.
  •   کارهای بیشتر: اگر باز دوست داشتید چیزی بخوانید به سراغ کتاب 1100 لغت اساسی و همچنین لغات ضروری GREبروید.
  1.   درک مطلب:
  •   کارگاه زبان روانشناسی کیهان: در این کارگاه تخصصی که ویژه متون روانشناسی است، تمام مهارت‌ها و اطلاعات لازم از جمله نکات گرامری و ترجمه لازم را برای درک حداکثری متون روان‌شناسی ارائه می‌شود که شما را از کتاب‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند. پس از برگزاری این کارگاه در سال گذشته، پکیجی را تهیه کردیم که شامل فیلم کارگاه به همراه تعدادی متن منتخب و تست و واژه و پسوندها و پیشوندها و… می باشد.
  •   سایر ابزارها:

کتاب‌های گرامر موجود در بازار کتاب که بسیار متنوع هستند می‌توانند در صورت نیاز شما، با آموزش گرامر مورد نیاز به  شما، مهارت‌تان در درک متون را افزایش دهند.

کلاس ترجمه: در کلاس‌های ترجمه هم می‌توان به سراغ همان تکنیک‌هایی رفت که در کارگاه زبان کیهان به طور خلاصه        و مفید ارائه می‌شود. در این کلاس‌ها، تمامی نکات ترجمه به طور مفصل و جامع به شما آموزش داده می‌شود. تنها در            صورتی این گزینه را انتخاب کنید که زمان کافی برای حضور در همه ترم‌های آن در اختیار دارد.

  1.   تکنیک‌های درک مطلب:

کارگاه زبان پیشرفته کیهان: خیلی‌ها در حوزه کنکور روانشناسی از این تکنیک‌ها خبر ندارند اما دو سالی است که کارگاه زبان پیشرفته کیهان به تعداد زیادی از داوطلبان در این زمینه کمک کرده‌ است. این تکنیک‌ها حدود 13 تکنیک‌ هستند که سرعت و دقت شما را در پاسخ‌دهی به سوالات کنکور سراسری ما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. با توجه به تجربه کیهان در این حوزه و رضایت 93 درصدی حاضرین کارگاه، این کارگاه اولین گزینه ما به عنوان سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه رسیدن به هدف است.

کلاس تافل: در کلاس‌های آمادگی برای آزمون تافل این تکنیک‌ها آموزش داده می‌شود اما به طور جامع‌تر و مفصل‌تر که توصیه اصلی ما برای کنکورمان شرکت در این کلاس‌ها نیست اما اگر در این کلاس‌ها حضور دارید به کلاس‌ها ادامه دهید تا در ادامه این تکنیک‌ها به شما آموزش داده شود. در غیراینصورت به سراغ همان کارگاه زبان پیشرفته کیهان بروید.

کتاب تافل Longman: این کتاب هم همین نکات را به طور جامع با کلی تمرین توضیح داده است. اما به این دلیل گزینه اولیه ما برای این کار نیست که مطالب را صرفاً با زبان انگلیسی توضیح داده است و ممکن است برای برخی از داوطلبان مشکل ایجاد کند. در مقابل، در کارگاه زبان پیشرفته کیهان این تکنیک‌ها بر اساس متون زبان در کنکورهای سراسری روانشناسی کار می‌شود.

چیزی که مهم است این است که بهتر است روی این تکنیک‌ها به تسلط برسید تا بتوانید سریع‌تر و دقیق‌تر به سوالات درک مطلب کنکور پاسخ‌ دهید.

برخی سوالات رایج

  1.       کتاب سیدمحمدی را تمام کرده‌ام. سراغ کتاب دیگری بروم؟
  •   این کار یعنی مطالعه ی دو کتاب در اولویت‌مان نیست. بهتر است اول به سراغ دو مورد بعدی یعنی نکات ترجمه و گرامر و تکنیک‌های درک مطلب بروید. بعد اگر فرصتی بود بروید و بیشتر متن‌ بخوانید. مشاور تخصصی شما در کیهان به روشنی شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد.
  1.    504 را چطور بخوانم؟
  •   توصیه اول‌مان کار با برنامه ankidorid‌ است که در بخش دانلود رایگان سایت کیهان قرار دارد. اپلیکیشن‌های خوب دیگری هم در این زمینه هست که به کمک‌تان می‌آید.
  •   در غیر اینصورت توصیه می‌کنیم از فلش کارت های کاغذی استفاده کنید.
  1.    لغات خود کیهان را چطور بخوانم؟
  •   به وسیله لغاتی که در پکیج زبان پیشرفته کیهان است یا اپلیکیشن لغات کیهان که به زودی به بازار می‌آید.
  1.   واقعاً تکنیک‌های درک مطلب این‌قدر مهم است؟ چرا کسی به آن تاکید نمی‌کند؟
  •   دلیل مورد تاکید قرار نگرفتن می‌توان گوناگون باشد. اما آن چیزی که مهم است این است که با تسلط روی این تکنیک‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای در پاسخ‌دهی به سوالات این درس پیشرفت می‌کنید که خودتان از این بابت متعجب خواهید شد.
  1.  لغات GREرا چرا باید خواند؟!
  •  در چند سال گذشته چند تست یعنی حدود 4 الی 5 تا به لغات GREمربوط بوده است که درست است از بین 150 سوال (در 5 سال گذشته) چندان تعداد مهمی نیست اما در صورتی که دنبال درصد بالای 80 یا 90 باشید می‌‌تواند به کمک‌تان بیاید. حتماً به اولویت‌بندی توجه کنید. در این صورت مشاور تخصصی‌تان می‌تواند نظر کارشناسانه‌ی خوبی بدهد که ایا با سراغ این واژگان بروید یا چیزهای مهمتر در زبان یا حتی درسهای دیگر.
  1.  یعنی کسی تا حالا زبان را 100 نزده؟
  •   در چند سال گذشته ما هنوز کسی را ندیده ایم که زبان را 100 بزند.
  1.  نمی‌شود با زبان 20 درصد به رتبه زیر 50 رسید؟
  •  تنها در صورتی که این نقص عمده‌ را به وسیله دروس دیگر جبران کنید و نهایتاً میانگین موزون‌تان در هر هفت درس گرایش‌تان به بالای (حدودِ)58  برسد شانس رسیدن به رتبه‌ها را دارید.
  1.   من کتاب دکتر هاشمیان را دارم، یعنی سیدمحمدی را بخرم و بخوانم؟
  •  کتاب دکتر سیدمحمدی با اقبال بیشتری از سوی داوطلبان ما سال‌های گذشته مواجه شده است و به نظرمان مطالعه چند کتاب در این حوزه چندان لازم نیست چون همپوشی بالایی بین مطالب کتاب‌ها هست.
  1.   من فکر می‌کنم اصلاً نمی‌توانم زبان را بالای 10 درصد بزنم.
  •  باید بررسی شود ببینیم این تصور شما چقدر با واقعیت مطابقت دارد و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنیم. راهنمایی اولیه ما این است که ابتدا به مطالعه بپردازید و ببینید می‌توانید تست بزنید یا خیر. اگر مشکل ادامه داشت حتماً با یک مشاور متخصص در این زمینه (کنکور ارشد روانشناسی و درس زبان) موضوع را بررسی کنید.
  1.  می‌خواهم زبان را کنار بگذارم!
  •   در آن صورت توصیه می‌کنیم کنکور را هم کنار بگذارید! چون تا به حال از بین صدها نفری که در سال‌های گذشته دیده‌ایم رتبه زیر 100ای را ندیده ایم که زبان را صــفــر بزند. اما در طرف مقابل، دانشجوهایی داشته‌ایم که توانسته‌اند با صرف زمان درست و عمل به توصیه مشاوران برنامه‌ریز، خودشان را از درصد زیر 5 جدا کرده و حتی به بالای 60 برسند! این شعار نیست، این واقعیتی است که در گروه آموزشی کیهان جریان داشته است و مبتنی بر واقعیت است.
  1.   دم شما گرم، من میرم سراغ عملی کردن این توصیه‌ها به طور گام به گام.
  •   دم خود شما گرم 🙂  در صورت عمل کردن حتماً به مشاورتان بازخورد لازم را بدهید.
  •  
  • تحلیل جامع درس زبان تخصصی روانشناسی
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=10563