021-66475620

آموزش برنامه‌ریزی درسی به شیوه رتبه‌های برتر کنکور

سرفصل‌ها

برنامه ریزی به روش رتبه های برتر

دانشگاه تهران و شهیدبهشتی

ویژه کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

دوستان سلام
می‌دانیم تنوع برنامه های گوناگون ارائه شده از سوی مراکز و گروه‌های مختلف آموزشی برای کسب آمادگی کافی برای شرکت در کنکور سراسری کارشناسی ارشد روانشناسی، گاهی اوقات شما را سردرگم می‌کند. در این مطلب قصد داریم به شما که جزوات‌تان را تهیه کرده‌اید، بگوئیم که برنامه ریزی کلی کیهان در سال های گذشته و سال جاری (که هر یک از مشاوران در سال های گذشته کم و بیش به آن پایبند بودند و امسال هم تمام مشاوران به طور کامل متعهد به پیاده‌سازی آن به طور یکپارچه برای شما خواهند بود) چه‌طور بوده و چه‌طور هست.
نحوه برنامه ریزی درسی

احتمالاً با بررسی‌هایی که کرده‌اید می‌دانید کافی‌ست شما برای هر درس بر همین جزواتی که در دست دارید به تسلط بالای 90 درصدی دست پیدا کنید. چرا که کیفیت‌سنجی جزوات در دو سال گذشته(که بلافاصله پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد، نشان داد که در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان به طور میانگین پاسخ 75درصد کل سوالات کنکور را در آنها پیدا کرد و همانطور که می‌دانید برای رسیدن به رتبه تک‌رقمی در کنکور نیازمند کسب میانگین درصد بالای 62 (حدوداً) در همه دروس هستیم پس با توجه به این اطمینان در دو سال پیاپی، می‌توان گفت که احتمالاً امسال هم تسلط 90 درصدی شما روی این مجموعه انشاا… می‌تواند شما را به موفقیت (رتبه عالی) برساند.

حالا بحث اینجاست که چطور به این حد از تسلط برسیم؟ عرض خواهیم کرد:

خب تجربه نشان داده برای کسب تسلط کافی (بالای 90 درصد) روی این مجموعه یا کلاً هر مجموعه‌ای شما باید دست‌کم سه دور آن را مطالعه کنید، البته ما با روش مطالعاتی ای که در کیهان انجام می‌شود به این امر دست پیدا می‌کنیم که توضیح آن در این مقال نگنجد. آنچه ما از کار دوستان سال گذشته به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد شما برای این کار در مجموع(مجموع هر سه دور) به زمانی حدود 15 الی 25 دقیقه(میانگین 20 دقیقه) برای هر صفحه نیاز دارید که خب البته این مقدار می‌تواند با توجه به سطح اولیه تسلط شما روی مطالب، میزان تمرکز شما در مطالعه(و نهایتاً بازدهی کلی مطالعاتی شما)، روش مطالعاتی شما مثل زمان‌های مرور و … اندکی تغییر کند. کم کم می‌توانید به میزان سرعت و دقت‌تان در مطالعه آگاهی پیدا کنید البته در صورتی که در جلسات مشاوره تخصصی کیهان حضور دارید این کار را سریع‌تر و دقیق‌تر و به کمک مشاور‌تان انجام دهید.

رسیدن به تسلط سه لایه‌ای روی این مجموعه

کل جزوات شما حدوداً 2100 صفحه دارد. میزان زمان لازم برای رسیدن به تسلط کافی روی این مجموعه 2100 صفحه‌ای، (پس از ضرب و تقسیم‌ها) می‌شود چیزی حدود 525 (هر صفحه 15 دقیقه) الی 875 ساعت(میانگین 25 دقیقه برای هر صفحه) که میانگین آن همان 700 ساعت(20 دقیقه برای هر صفحه) است. جالب است بدانید سال گذشته در بین رتبه‌های زیر 100 کیهان عمده داوطلبان مجموعاً بیش از 850 ساعت مطالعه داشتند که حدود 700-600 ساعت آن صرف همین کار یعنی کسب تسلط روی مطالب جزوات شده بود.

نکته بسیار مهم این هست که این اعداد و ساعت ها میانگینی از گزارش های همه داوطلبان هست و حکمی قطعی برای همه نیست. کسانی هم بوده اند که با تعداد ساعات کمتری به نتایج عالی دست یافته اند.

برنامه ریزی درسی
پس شما با توجه به سطح کنونی آمادگی، به دست‌کم 525 الی 800 ساعت مطالعه نیاز دارید تا بتوانید در ماههای آینده روی مجموعه‌ای که در گذشته به طور میانگین حاوی پاسخ بیش از 75درصد از سوالات کنکور بوده تسلط بالای 90 درصدی پیدا کنید و کارتان را برای موفقیت ساده کنید.
در کنار این، شما به 50 الی 200 ساعت مطالعه برای زبان هم نیاز دارید (که این هم کاملاً به سطح کنونی شما در این حوزه و میزان تسلطی که می‌خواهید به دست آورید بستگی دارد و همانطور که بهتر از بنده می‌دانید نمی‌شود یک نسخه کاملاً یکسان برای همه پیچید). اما میانگین زمانی که ما معمولاً صرف مطالعه زبان می‌کنیم چیزی حدود 150 ساعت است که این مدت زمان (با توجه به همان ویژگی‌ها و … ) صرف تسلط روی متون کتاب دکتر سیدمحمدی، تسلط روی تکنیک‌های درک مطلب پیشرفته کیهان (و در صورت لزوم، یادگیری نکات گرامر و ترجمه متون) می‌شود.
در آخر هم باید حدود 100 الی 150 ساعت زمان برای جمع‌بندی نهایی و تست‌زنی در دی‌ماه و بهمن‌ماه صرف کنید تا مطالعاتتان انسجام بیشتری پیدا کند.
به این ترتیب کل زمانی که شما باید در کیهان صرف مطالعات اصلی و حاشیه ای و … کنید، به این ترتیب می‌شود:
برای داوطلبی که در درس زبان تسلطی معمولی دارد و همین الان می‌تواند حدود 30-20 درصد در درس زبان کسب کند و جزوات را هم با سرعت میانگین و عادی مطالعه می‌کند، میزان ساعات مطالعاتی مورد نیاز عبارت است از:
  • زبان: 150 ساعت (با توجه به شرایط و زمان در دسترس و … )
  • جزوات: 700 ساعت
  • تست‌زنی و جمع‌بندی: 150 ساعت
  • جمع ساعات مطالعاتی: 1000 ساعت مطالعه
پس عمده داوطلبان کیهانی به صرف زمانی حدود 1000 ساعت برای رسیدن به رتبه‌ای قابل قبول(زیر 20) نیاز دارند.
تولید این مقدار زمان مطالعاتی مفید در این تعداد روز انجام می‌شود:
1. حدود 300 روز (10 ماه) با میانگین مطالعاتی حدود 3 ساعت مفید در روز 
2. حدود 250 روز (9-8 ماه) با میانگین مطالعاتی 4 ساعت مفید در روز 
3. حدود 180 روز (7-6 ماه) با میانگین مطالعاتی 5 ساعت و نیم مفید در روز 
4. حدود 150 روز (6-5 ماه) با میانگین مطالعاتی 6 ساعت و نیم مفید در روز 
5. حدود 130 روز (5-4 ماه) با میانگین مطالعاتی 7 ساعت و نیم  مفید در روز 
6. حدود 110 روز (4-3 ماه) با میانگین مطالعاتی 9 ساعت مفید در روز
برای دوستان تغییررشته‌ای، بسته به رشته لیسانس‌شان و سطح آمادگی کنونی‌شان، برای هر درس باید بسته به زمان در دسترس برای مرور کلی یک کتاب، دست‌کم 15 (الی 45) ساعت برای هر درس کنار گذاشته بشود. به طوری که به عنوان مثال داوطلبی که از حسابداری وارد این رشته شده است و هیچ سررشته ای از روان‌شناسی ندارد، باید این مقدار زمان را به مطالعاتش اضافه کند: برای هر یک از شش درس دیگر، دست‌کم 15 ساعت مطالعه، یعنی جمعا حدود 120 ساعت برای مرور کلی یک کتاب مرجع برای هر یک از شش درس(برای مرضی 2 کتاب و آمار و روش تحقیق دو کتاب مرور می‌شود)، در حد آشنایی با مطالب، برای او اضافه ‌شود. البته زمان نرمال برای مشاوران کیهان حدود 150 تا 200 ساعت مطالعه است تا آشنایی بهتری با مطالب داشته باشیم.
پس به این مقدار زمان (حدود 1000 ساعت برای داوطلبان غیرتغییر رشته‌ای)، به طور میانگین 150 ساعت مطالعه اضافه می‌شود که کار را برای تغییر رشته‌ای های عزیز به حدود 1150 ساعت مطالعه‌ی مفید می‌رساند.
  • این تعداد ساعات مطالعاتی برای کنکورهای مختلف (ارشد بالینی، عمومی، تربیتی و یا ارشد مشاوره، دکتری سراسری، دکتری وزارت بهداشت) کمی متفاوت می باشند.
  • همچنین این مدت زمان می تواند با روش های ویژه مطالعه و مرور و تکنیک های برنامه ریزی و مدیریت فردی کاهش یابد.
  • داوطلبان عضو طرح VIP کیهان، با بهره گیری از روش های ذکر شده در مدت زمان کمتری به تسلط روی جزوات دست می یابند.

برنامه ریزی درسی


ممکن است بپرسید: با صرف این مقدار زمان قطعاً رتبه تک‌رقمی حاصل می‌شود؟ 
پاسخ این است که: تنها در دو صورت می‌توان ضمانت قبولی قطعی در این راه را داد که یا از ماهیت کنکور بی خبر باشیم و یا باخبر باشیم اما صداقت کافی در گفتارمان نداشته باشیم. با توجه به ماهیت کنکور و اینکه نتیجه نهایی مستقیماً تحت تاثیر تراز دیگر داوطلبان قرار دارد و همچنین تاثیر گسترده‌ای که شرایط سر جلسه آزمون بر نحوه تست زنی داوطلب دارد، نمی‌توان درباره نتیجه نهایی نظری قطعی و نهایی صادر کرد اما با همین شیوه مطالعاتی و برنامه ریزی و جزوات، تعداد زیادی از دانشجویان ما نتیجه بسیار خوبی گرفته اند، همچون خانم ها خانی، سورمه و فکور، رتبه‌هایی که با صرف حداقل زمان ممکن به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کرده‌اند. آنچه ما از شما می‌خواهیم، نظم در حضور در جلسات مشاوره، عملی کردن توصیه‌های مشاوره‌ای و مطالعاتی مشاوران و ارائه‌ی ساعات مطالعاتی باکیفیت به حد لازم است.
همه‌ی این محاسبات برای رسیدن به تسلط روی مجموعه‌ای بوده است که حتی نسل سوم آن (جزوات95) توانست داوطلبان زیادی را به رتبه‌های عالی در کنکور سراسری کارشناسی ارشد روانشناسی برساند و ما اکنون از جزوات 96 انتظاری حتی بیش از این‌ها داریم. بدانید و آگاه باشید که برنامه‌ریزی سال جاری در گروه آموزشی کیهان به این منوال صورت خواهد گرفت، برای رسیدن به نتایجی شبیه به نتایج خانم‌ها سورمه، خانی، فکور و … .
برای همه شما دوستان آرزوی موفقیت در تمامی ابعاد زندگی را داریم
نحوه برنامه ریزی درسی
مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kayhanravan.ir/?p=10484