.
تبلیغات

2 ماه مانده به کنکور...




صادق فلاح

انصافاً کار ساده ای نیست. ماه‌ها کسب درآمد و تفریح و دوستان و خیلی چیزهای دیگر را تا مرز تعطیلی پیش بردن و نشستن و مطالعه کردن. آن هم روانشناسی. با این همه مطلب. نظریه ها، آمار، زبان و ... . 

 آخ آخ ... .

تا کنکور حدود 2 ماه مانده و چند روز پس از  آن. ببینیم توصیه ای هست که کمک کننده باشد ... ؟

کیهانی‌های عزیز
داوطلبان گرامی ارشد روانشناسی
توصیه می‌کنیم که: 

  • هم نیمه پر لیوان را ببینید و هم نیمه خالی رابله، باید تست‌های فلان درس را هم بزنید. ممکن است  هنوز چند قسمت از برخی درس ها مانده باشد. هنوز چند تا از نظریه های رشد را با هم قاطی میکنید. اصلاً شاید به فکر کنار گذاشتن یکی از این هفت درس باشید! اما بیایید فقط به آنچه که انجام نداده ایم فکر نکنیم، بلکه به طور منطقی به این فکر کنید که از چه زمانی شروع کرده اید به مطالعه، چه منابعی را خوانده اید، هر کدام را با چه روشی و چه کیفیتی مطالعه کرده اید و ... . برای تعیین دقیقتر اینکه در هر درسی چه قدر توانمند هستید می توانید خود را با آزمون‌های سال های گذشته بسنجید. کاری که دو هفته است با کیهانی‌ها انجام می‌دهیم این است که درس به درس کارهایی را که کرده ایم و نکرده ایم و همچنین درصد‌هایی را که برای هر درس داریم میزنیم، حساب می‌کنیم تا بتوانیم یک حساب کتاب درست برای روزهای باقی مانده داشته باشیم. 

 

  • خسته نباشی دوست من! اغلب شما ماههاست برای رسیدن به نتیجه ای دلخواه تلاش کرده اید. دانشگاه تهران و بهشتی در چشم خیلی از شماها برق می زند. در راستای رسیدن به این هدف شاید (علی رغم توصیه های اولیه مشاوران)، از سبک زندگی سالم غافل شده اید گاهی. ارتباطتان با دنیای بیرون کمتر و کمتر شده، ورزش را کنار گذاشته اید، غذا کم میخورید و ... . درک می‌کنم. خسته نباشید. این روزها، که توام با تغییرات آب و هوایی هم هست و ممکن است روی خلق برخی از شما تاثیر منفی گذاشته باشد، برای خیلی ها روزهای خستگی است. خیلی ها حتی به صرافت این می افتند که "قید کنکور را امسال بزنم؟!" می‌ترسند، عقب می‌نشینند، از شکست احتمالی فرار می‌کنند و ... . خسته شده اید، می دانم. ولی این را هم می دانم که این برای خیلی از شما ها، از رتبه تکرقمی ها گرفته تا رتبه صدهزاری ها، رخ می دهد. خودتان را تنها ندانید. و این را بدانید که رتبه برترها، قنبرزاده ها و امثالهم، این روزها را هم داشته اند اما به جای عقب نشینی، کمی صبر کرده اند و بعد با شوری مضاعف به میدان تلاش برگشته اند. در این میان آنچه تعیین کننده است، صرفاً کلاس و مشاور و پکیج و آزمون و ... نیست، بلکه باز هم تاکید می کنیم که این همت شماست و جسارت شما که در اولویت اول است. غیرت شما نسبت به همه آن دقایقی که پشت میز روز را شب کرده اید. در عین خستگی تلاش کرده اید و برای خلق یک مریم، رضا، نرگس... بهتر و متعالی تر، از خود مایه گذاشته اید. این سرمایه را همچنان حفظ کنید و بدون غرق شدن در "چه می شود؟ قبول می شوم ؟" و ... بر تلاشتان بیفزایید. مصرانه بر تلاشتان بیفزایید. آگاهانه بر تلاشتان بیفزایید. عاشقانه ... .
" دست از طلب ندارم، تا کام من برآید "

 

  • همچنان با هدف و بابرنامه باشید. برای روزهای پیش رو برنامه داشته باشید. صرف شرکت در آزمون‌های آزمایشی به شما برنامه نمی دهد. بلکه "داشتن یک برنامه زیربنایی مناسب" است که شما را در انتخاب آزمون آزمایشی و سایر ابزارها برای رسیدن به هدفتان مصمم می کند. در این حالت است که می‌توانید به خوبی از آزمونهای آزمایشی موسسات هم بهره ببرید. پس تعیین کنید که می خواهید در روزهای آینده چه کارهایی انجام دهید. چقدر وقت دارید. چقدر باید کار کنید. کی می خواهید تست بزنید. تست کدام سال ها را. از چه کتابی؟ چند روز در میان؟ اصلا نیاز به درآوردن نکات بیشتر دارید؟ تا کی می خواهید به مطالعه مطالب جدید ادامه دهید؟ این ها سوالاتی هستند که بهتر است پاسخ اکثر آنها را بدانید. اگر از مشاوره های مشاوران کیهان(یا هرجای دیگر) بهره مند هستید، حتماً این برنامه ریزی دقیق را از مشاورتان بخواهید یا خودتان آن را ترتیب دهید.

 

  • کمال طلبی، به چه بهایی؟! آیاشماهم جزو آن دسته از افرادی هستید که با خود فکر می کنند تمام رقبا از بام تا شام پشت میز مطالعه با آرامش و در نهایت تمرکز و بدون هر گونه مشکلی مشغول مطالعه هستند اما خودشان مدام به مشکل برمی خورند؟ بر فرض هم که اینطور باشد (هرچند مشاهدات میدانی ما این فرضیه را در موارد بسیاری تایید نمی‌کند!)، ببینید این نوع فکر کردن چه تاثیری روی کار شما می گذارد. آیا بهتر نیست فکر بهتری جایگزین این فکر کنیم؟ آقای محمودی، این چنین فکر می کند: "من دارم برای هدفی ارزشمند، با برنامه جلو می روم. تمام ظرفیتم هم همین اندازه است. مهم هم تلاش همراه با جدیت و بابرنامه من است. نتیجه اش را هم واگذار می کنم به آن نیرویی که مرا تا همین جا کشانده است". و دانشجویی دیگر این چنین: "می دونم، این تلاش من کافی نیست. من نتیجه لازم رو نمی گیرم. دیگران خیلی بهتر از من مطالعه می‌کنند. اصلا من لایق کسب رتبه خوب نیستم!" شما چطور فکر می کنید؟ به نظر شما، کدام نوع تفکر به نتیجه بهتر می‌انجامد؟

مقالات، کیهان کارشناسی ارشد روانشناسی، صادق فلاح، کارشناسی ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی، کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، کیهان کارشناسی ارشد روانشناسی

  • مراقب سبک زندگی‌تان باشید. یک لحظه توقف کنید و ببینید چه سبک زندگی ای دارید. ورزش و تغذیه سالم کجای کار شما است؟ نکند شما هم مثل کنکوری های ده سال پیش هنوز فکر می کنید چاره کار در "صبح تا شب درس خواندن و هیچ نخوردن و لذت نبردن و رنج کشیدن صرف" است؟! چطور است به صحبت روانشناسان سلامت در این زمینه توجه کنیم و در کنار مطالعات محکم و منظمی که داریم، حواسمان به سبک زندگی سالم‌مان باشد و آن نوع مطالعات کلیشه ای را کنار بگذاریم؟ بهداشت روانی تان برای شما چقدر اهمیت دارد؟ اینکه از صبح تا شب پر از استرس و نگرانی به مطالعاتتان ادامه دهید، چقدر برایتان ناخوشایند است؟ بله، برای هر آدمی این احساس ناخوشایند است. اما مسئله اینجاست: درصد بالایی از افراد در برابر این احساس ناخوشایند تنها و تنها نظاره گرند و بسیار منفعل. حالا چه کار کنیم که مراقب باشیم؟ ادامه مطلب را بخوانید ..

 

  • کنترل اوضاع را به دست بگیرید. بدانید که کنترل زندگی در دستان شماست. دربرابر رویدادها و امواج زندگی منفعل نباشید. اگر نظریه های روان‌درمانی را خوب خوانده باشید، حتماً می دانید نظر آلبرت الیس به این موضوع چیست(این نوع نگاه ما به رویدادها است که تعیین کننده احساسات و سپس رفتارهای ما نسبت به آن رویدادها است). پس مراقب افکارتان باشید. ببینید هر لحظه کدام فکر در ذهن شما در جریان است که احساسات ناخوشایند (و یا خوشایند) را برای شما به ارمغان می آورد. جلوی افکار منفی را بگیرید (با گفتن یک "بسه" یا "استاپ" ساده هنگام روشن شدن چنین افکار منفی خودکاری در ذهنتان). در عوض به کمک ورزش(و یا سایر فعالیت هایی که در شما هیجانات مثبت تولید می کند)، در خود احساسات مثبت را ایجاد کنید تا زمینه برای ایجاد افکار مثبت (و به تبع آن، احساسات باز هم مثبت) فراهم شود. نقش ورزش کردن مداوم در مثبت کردن افکار خودآیند بارها و بارها در تحقیقات مختلف اثبات شده است. پس از نتایج زحمات دانشمندان استفاده کنید و همان‌طور که در جلسات اولیه حتما مشاورانتان یادآور شده اند، برنامه ورزشی مناسبی را ایجاد (و یا حفظ) کنید.
     
  • اهداف‌تان چه بودند؟ روی یک کاغذ کارهایی را که میخواهید به طور واقع بینانه در روانشناسی انجام دهید یادداشت کنید. این کار نباید چندان هم رویایی باشد که محال باشد! اما خوب به هر حال کار کردن با اساتید بزرگی در دانشگاههای بزرگ، تالیف و ترجمه کتاب، خدمت به علم و جامعه، کار کردن و درمان افراد و ... همه اینها میتواند انگیزه های بزرگی باشد. یادداشت کنید. روی یک کاغذ یادداشت کنید. همانطور که اهداف دور از دسترس و غیرممکن انگیزه را در بلندمدت نابود می کند، اهداف کوچک هم در کوتاه مدت به فرد انگیزه کافی نمی دهد. پس اهداف واقع بینانه تان را ترسیم کنید. جلوی چشمتان بگذارید و ببینید نتیجه خوبی که در این کنکور می گیرید چقدر روی هدف نهایی شما تاثیر گذار خواهد بود. 
     
  • با غصه خداحافظی کنید! این یکی از مشکلات جامعه ماست. دوستان توانمند ما غالبا توان خود را دست کم می گیرند. به جای اینکه به آینده فکر کنید و نگران این باشید که چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد، بر حال متمرکز باشید. از زندگی لذت ببرید. شعر بخوانید. آواز سر دهید. (در عین اینکه به سختی تلاش می کنید). این فعالیت ها هم به شما کمک می کند که بر حال تمرکز داشته باشید و هم باعث ترشح اندورفین در بدن شما می شود. سختکوشی هرگز به معنا لذت نبردن از زندگی نیست
         "جوهرعشق، رنج بردن برای چیزی و پروراندن آن است" 

 

  • باز هم نکته میخواهید؟ بس است دیگر! همین‌ها را هم اگر انجام دهید از خیلی از دوستان دیگر (در اصل: خودِ دیروزتان)جلو زده اید. باور کنید :)

 

و یادمان باشید:

  • افکار مثبت داشته باشیم و علی رغم برنامه ریزی برای رفع نقاط ضعف، تمرکزمان روی تلاشمان باشد.

 

و فراموش نکنیم:

رنگین کمان، پاداش کسیست که تا آخرین قطره، باران را با چترهای بسته در دست، به جان می‌خرد. رنگین کمان شما، آینده بهتر شماست.



خوش بدرخشید .. !


بــا شــمــائــیــم ..





گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی

تعداد بازديد : 2738
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 4
زهره
|
1393/10/18 - 11:01
1
9
مرسی اقای فلاح و کیهان مطلب مفیدی بود واقعا
ليندا
|
1394/12/08 - 19:56
0
2
آقاى فلاح متن خيلى كاربردى، عالى و مفيدى بود. دو روزه انرژيم كم شده و حالم خوب نبود، احساس كسالت روحى داشتم. بهتر شدم. خيلى ممنون
مهسا
|
1394/12/09 - 14:16
0
1
اقای فلاح سلام و خسته نباشید اینا کافی نیست میشه یه برنامه برای کسایی که منابع رو خوندن و حالا دنبال تسلطن بدید؟ برای مسلط شدن رو یادگرفته هامون چه کنیم؟
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/12/09 - 17:40
سلام مهسا




مرور وتست زنی میتونه بهتون کمک کنه



موفق باشید :)
گروه آموزشی کیهان
ارشدو دکتری روانشناسی
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.