.
تبلیغات

اهمال کاری




یاسمن شیاسی


دوستان عزیز کیهان سلام

بسیاری از داوطلبان، احتمالا در این زمان، تصمیم خود را برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد (چه بهداشت، چه سراسری) گرفته اند. منابع کنکور رو تهیه کرده اند و سراغ مشاوره هم رفته اند و یا به سبک خودشان برنامه ریزی کرده اند و چند روزی یا چند هفته ای هم این برنامه را اجرا کرده اند. اما گاهی پیش می آید که بعد از مدتی، دچار بی انگیزگی می شیم یا حتی با وجود داشتن انگیزه سراغی از برنامه و دفتر و کتاب هامون نمی گیریم. در این مطلب می خوام بیشتر به ریشه های این موضوع بپردازم.


چرا گاهی از زیر مسولیت فرار می کنیم یا به اصطلاح  اهمال کاری می کنیم؟

شاید شما هم واژه اهمال کاری را شنیده باشید. اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن عمدی انجام کارهایی که باید انجام دهیم، اما انجام نمی دهیم. اهمال کاری انواع گوناگونی دارد.
اهمال کاری رفتاری: یعنی فرار از وظایف محول شده(مثل انجام تکالیف یا کارهای روزمره)
اهمال کاری در تصمیم گیری: به عقب انداختن یک تصمیم
 

اما چرا اهمال کاری می کنیم؟


شاید شما هم دلیل اهمال کاری خود را بدانید. به طور کلی اهمال کاری دو دلیل اصلی دارد: اضطراب و کمال گرایی. در این مطلب بیشتر به اهمال کاری ناشی از اضطراب می پردازیم. خیلی از افراد اهمال کاری می کنند چون اضطراب دارند. اهمال کاری به نوعی اجتناب محسوب می شود وخب ترس و اضطراب و اجتناب هم که خواهر و برادر یکدیگرند. به خاطر ترس از یک موضوع اجتناب می کنیم و یا حتی شاید اضطرابمون موقتا کاهش پیدا کند و از طریق اجتناب، اهمال کاری تقویت می شود. اما تا حالا فکر کرده اید که باید از جایی شروع کنید و این چرخه باطل رو بشکنید؟

اولین گام، در حل هر مشکلی شناخت ماهیت دقیق آن است. حالا که با مفهوم اهمال کاری و ریشه های آن آشنا شدید، نگاهی به رفتارهای گذشته خود بیندازید و بررسی کنید که اهمال کاری تا به حال برایتان چه سودی و چه ضررهایی داشته است؟ مثلا دانشجویی که به دلیل ترس از درس زبان، به سراغ آن نمی رود، احتمالا با این منافع و ضررها رو به رو خواهد بود:

منافع :                        ضررها :
                                          
کاهش اضطراب                     عدم به دست اوردن رتبه مطلوب
                                         ناکامی دردسترسی به منابع خارجی
                                       
با نگاهی به فهرست بالا متوجه می شویم که اهمال کاری ما را از رسیدن به اهدافمون دور می کنه. برای حل این مشکل ابتدا باید خودتون با منطق خودتون به این نتیجه برسین که این موضوع شما را از رسیدن به آنچه که می خواهید، باز می دارد. پس همین حالا یه برگه بردارید و سود و زیان اهمال کاری های خود را بنویسید و این برگه را همراه خود داشته باشید. حالا می توانید گام دوم را بردارید:
اگر اهمال کاری ناشی از اضطراب دارید و مدام این افکار در ذهنتون پرسه می زند: اگر این کار را شروع نکنم، خیالم راحت تره تا شروع کنم و شکست بخورم. اگر نتوانم کارم را انجام دهم، چی می شه؟ افکارتون را کاوش کنید. افکار منفی خود را پیدا کنید و به این فکر کنید که اگر شکست بخورید بدترین پیامد آن چیست؟ حداقل اینه که مسیری رو طی کردید و تجربه ای به دست اوردید. فاجعه اتفاق نمی افتد، ضمن اینکه افکار ما صدر در صد مطابق با واقعیت نیست و ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم. فقط می توانیم آنچه از دستمان بر می آید را در لحظه حال انجام دهیم.

مقالات، مقالات کنکوری، مقالات مطالعاتی، مطالعه، کنکور، برنامه ریزی، اهمال کاری، انگیزه، مسئولیت، فرار از مسئولیت، اهمال کاری رفتاری، تصمیم گیری، عقب انداختن کارها، اضطراب، کمال گرایی، اجتناب، ترس، هدف، رسیدن به هدف، افکار منفی، شکست، پیامد، تجربه، فاجعه، پیش بینی، آینده، اهداف کوتاه مدت، اهداف بلندمدت، مهارت حل مساله، حل مساله، الگوی رفتاری، وسواس

بعد از این مرحله وقت آن رسیده که برای خودتان هدف تعیین کنید. این انتخاب هدف باید چندین ویژگی داشته باشد. اول اینکه برای خود اهداف کوتاه مدت و قابل دسترسی تعیین کنید. مثلا اگر در درس زبان مشکل دارید از لغات شروع کنید. با روزی 10 تا 15 واژه. سطح فعلی خودتون رو درنظر بگیرید و کم کم برنامه رو زیاد کنید تا اعتماد به نفستون در ابتدای کار پایین نیاد. ممکنه موانعی در هدف گذاری پیش بیاد. مثلا اینکه واقعا در درس آمار مشکل داشته باشید و ندونید که چه طور باید اون رو بخونید یا تو برنامه ریزی و اختصاص وقت به دروس مختلف دچار سردرگمی و مشکل هستید یا وسواس در خواندن دارید. اینجا است که باید به سرا غ حل مساله برویم. مهارت حل مساله ابزار خوبی است که خیلی وقت ها اضطراب ما را کاهش می دهد و درنتیجه به اهمال کاری دچار نمی شویم. پس دست کم نگیریدش. و در آخر برای خود پاداش تعییین کنید یا ازکسی بخواهید بر کار شما نظارت کند تا کم کم این الگوی رفتاری برای شما تبدیل به عادت شود. بعد از مدتی خواهید دید کاری رو که از انجام آن واهمه داشتید با علاقه انجام می دهید. غلبه بر ترس و اضطراب کار مشکلی نیست بلکه این سبک تفکر ما است که ازمسائل گاهی فاجعه می سازد و گاهی یک مساله قابل حل.


موفق باشید و پیروز.
             
 
 
مقالات، مقالات کنکوری، مقالات مطالعاتی، مطالعه، کنکور، برنامه ریزی، اهمال کاری، انگیزه، مسئولیت، فرار از مسئولیت، اهمال کاری رفتاری، تصمیم گیری، عقب انداختن کارها، اضطراب، کمال گرایی، اجتناب، ترس، هدف، رسیدن به هدف، افکار منفی، شکست، پیامد، تجربه، فاجعه، پیش بینی، آینده، اهداف کوتاه مدت، اهداف بلندمدت، مهارت حل مساله، حل مساله، الگوی رفتاری، وسواس
 


 
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی

 

کنکور ارشد وزارت بهداشت، ارشد بهداشت، کنکور بهداشت 94، رتبه برتر، بهداشت یا علوم، منابع ارشد، منابع بهداشت، نقشه راه، برنامه مطالعاتی، مشاور بهداشت، مشاور ارشد بهداشت، منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی, منابع, جزوات ارشد روانشناسی، منابع دکتری، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی، منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی, منابع, جزوات ارشد روانشناسی، منابع دکتری، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی
تعداد بازديد : 1808
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 10
محمد
|
1394/08/20 - 21:57
0
0
سلام.ممنونم بخاطر پست خوبتون.کاش یه کمی هم از حواسپرتی بگید.مشکل من اینه که وقتی درس میخونم سریع حواصم پرت میشه و این باعث میشه استرس بگیرم و باز خود این استرس باعث میشه دوباره حواسم پرت بشه.انگاری افتادم تو یه دور باطل که خیلی اذیتم میکنه.این درحالیه که اصلا ادم اهمال گری نیستم اما حواسپرتی خیلی اذیتم میکنه.لطفا لطفا راهنماییم کنید
پاسخ ها
یاسمن شیاسی
|
1394/08/26 - 16:59
سلام دوست عزیز حواس پرتی هنگام مطالعه موضوع اذیت کننده ای هست و از این بابت شما رو درک می کنم . حواس پرتی دلایل مختلفی داره و به عوامل متعددی از جمله محیط مطالعه ، زمان مطالعه و اینکه از لحاظ ذهنی و جسمی چه قدر امادگی داشته باشید مربوط میشه . اگر از این بابت مشکلی ندارید سعی کنید هر وقت که حواستون پرت شد فکر هایی که به ذهنتون می اد رو یادداشت کنید و دوباره به سراغ مطالعه برید و در فرصتی جداگانه به اونها بپردازید و در نهایت اینکه صحبت با یک مشاور می تونه کمک زیادی بهتون کنه . موفق باشید.
شهرزاد
|
1394/08/21 - 11:19
0
0
با سلام.با تشکر از خانم شیاسی عزیز که مطلب اموزنده ای بسیاری از فکر داوطلبان رو مشغول کرده گذاشتن.الحق والانصاف که گروه کیهان یه گروهه عالی در جهت پیشرفت تحصیله. باتشکر فراوان
ziba
|
1394/08/21 - 12:35
0
0
سلام واقعا عالي بود دقيقا من دچار اين مشكلم ولي اين مطلب خيلي بهم كمك كرد ممنون از شما
ناشناس
|
1394/08/23 - 13:16
0
0
ببخشید یه سوال دارم ، من تغییر رشته ای نیستم و میخوام بدونم اگر برای درس بالینی فقط فیروزبخت رو بخونم کافی هست؟/ تقریبأ چند درصد میتونم بزنم؟؟
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/08/26 - 18:25
سلام دوست گرامی

خیر متاسفانه باید بگم کافی نیست و شاید درصد خیلی کمی بتونید بزنید.

موفق باشید :)
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
ناشناس
|
1394/08/26 - 19:13
0
0
خیلی ممنون . پس علاوه بر فیروزبخت چی بخوم که کافی باشه ؟؟
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/08/26 - 23:02
سلام دوست عزیز
 به لینک زیر مراجعه فرمایید.

http://kayhanravan.ir/fa/manabe2.aspx

موفق باشید :)
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکترای روانشناسی
خاطره
|
1394/12/07 - 13:45
0
0
سلام خسته نباشین از صحبت هاتون استفاده کردم یه سوال داشتم امروز 7 اسفنده من تصمیم گرفتم ارشد روانشناسی امتحان بدم سراسری به نظرتون با وجود این وقت کم قبول میشم؟؟لیسانسم رو صنایع خوندم اگرمیشه جوابم رو بدین خیلی واسم مهمه..
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/12/09 - 18:20
سلام خاطره




آزاد یا سراسری؟
واسه سراسری تقریبا میشه گفت نه
برایآزاد هم بستگی به واحد مورد نظر و سطح زبان و.... داره




موفق باشید :)
گروه آموزش کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.