.
تبلیغات

روانشناسی رشد, جزوه رشد, جزوه روانشناسی رشد کیهان, کیفیت سنجی, کیفیت سنجی جزوات, ارزیابی جزوات, ارزیابی جزوات کیهان, مطابقت, میزان مطابقت جزوات, مطابقت جزوات کیهان, کنکور دکتری, جزوات دکتری, جزوات دکتری کیهان, جزوات دکتری روانشناسی, ارزیابی کیفی جزوات دکتری کیهان, ارزیابی جزوات دکتری روانشناسی کیهان


  • ارزیابی کلی آزمون

آزمون سراسری دکتری تخصصی روانشناسی 96 با آزمون سال گذشته تفاوت های زیادی داشت. از سوالات عجیب و غریب آمار خبری نبود. هیچ سوال محاسباتی در بخش آمار و روش تحقیق نبود. رشد و شخصیت سوالات معقولی داشتند و خلاصه، می­توان گفت داوطلبان آزمونی به مراتب با کیفیت تر از آنچه که در سال 94 (آزمون 95) دیده بودیم، تجربه کردند.


  • ارزیابی درس روان­شناسی رشد

درس روانشناسی رشد 10 سوال ابتدایی آزمون را به خود اختصاص داده بود. بر خلاف سال گذشته، امسال دیگر مشخص بود که 10 سوال از رشد است و 10 سوال از شخصیت. در حالی که در سال گذشته یک مجموعه "رشد و یادگیری" داشتیم که مشخص نبود چند سوال برای رشد است و چند سوال برای یادگیری.

سوالات همچنان از همان منابع مرسوم که برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه قرار دارند، طراحی شده بودند:
روان­شناسی رشد لورا برک جلد 1و 2؛ روان­شناسی تحولی دکتر منصور و دادستان هر دو جلد، نظریه ­های روان­شناسی رشد ویلیام کرین.

امسال در سوالات روان­شناسی رشد شاهد سوالات عجیب و غریبی نبودیم به جز دو سه سوال که انصافاً سخت بودند. اما اگر به دیده انصاف نگاه کنیم، سوالات امسال پاسخ دادنی بودند. به طور مثال داوطلبی که به مجموعه روان­شناسی رشد کیهان که خلاصه­ ای از تمام منابع را در خود دارد، تسلط 90 درصدی پیدا کرده باشد و سر جلسه هم با عملکردی 90 درصدی (10 درصد خطا) حاضر شده باشد، امسال به 7 تا 8 سوال از این 10 سوال پاسخ داده است.

در این آزمون چند سوال بودند که به طور هوشمندانه قدرت استدلال داوطلب را به چالش می کشاندند. از جمله سوال اول آزمون. که ممکن است داوطلب به طور مستقیم چیزی در این باره نخوانده باشد که "به نظر پیاژه کودک لجباز بیشتر از کدام مکانیزم استفاده می­کند". اما با دو استدلال ساده، داوطلب هوشمند می­ توانست به آن پاسخ دهد.

 در پاسخ­دهی به سوالات این درس تست­ زنی از سوالات سال های گذشته اهمیت بالایی برخوردار بوده و برخی از سوالات از جمله سوال 2، عیناً در آزمون ­های دیگر در سال­ های گذشته تکرار شده بودند. پس توصیه می­کنیم داوطلبان برای آزمون­ های خود یک ماه پایانی را به شدت به تست­ زنی های فصل به فصل اختصاص دهند. جایی که کتاب تست های درس به درس کیهان به خوبی به کمک داوطلبان می­ آیند (کلیک کنید).

پیش بینی می­کنیم رتبه­ های برتر امسال مثل سال گذشته، به طور میانگین به بیش از 60 درصد از سوالات درس روان­شناسی رشد پاسخ درست داده باشند.

بر این اساس، توصیه می­کنیم داوطلبان آزمون دکتری روان­شناسی 97 نیز، با تکیه بر همان منابع همیشگی خود را آماده سازند. این جدول تمام حرف و پاسخ ما به سوال دوستانی است که می پرسند: " میشه به کیهان اعتماد کرد؟ چند درصد سوالا رو میشه باهاش جواب داد؟". به کمک این جدول، یک ابزار دقیق و عینی برای ارزیابی مجموعه­ در دست دارید.

در ادامه گزارش کاملی از پاسخنامه تشریحی این سوالات و همچنین کیفیت سنجی جزوه روان­شناسی رشد کیهان در این آزمون راا خواهید دید.
 

  منبع صفحه سطر گزینه صحیح توضیحات
1 روانشناسی رشد کیهان 307 و 136 پاراگراف آخر 3 لجبازی در برابر تقلید کردن است. اساس تقلید، برون سازی است. پس درون سازی هم در برابر برون سازی قرار می گیرد. گزینه 2 و 4، اساس تحول سالم است.
2 روانشناسی رشد کیهان 211 12 3 در متن این سوال که در پایان فصل است، به صراحت ذکر شده که گذر از خودمیان بینی به رفاقت یکی از اجزاء خطوط تحول آنافروید است.
3 روانشناسی رشد کیهان 78 27 به بعد 2 نظریه ویلیام پری اساساً به پیشرفت نوع تفکر از نوجوانی به سمت جوانی است و اساس آن را "حرکت از تفکر دگانه گرا به سمت نسبیت گرا" می داند (صفحه 79 سطر 4).
4 روانشناسی رشد کیهان 135 9 تا 19 1 در سطر 15 به توضیح جبران، به عنوان یکی از سه نوع استدلال در نگه داری ذهنی، می پردازد و در انتها از مفهوم ناهمترازی استفاده می کند.
5 روانشناسی رشد کیهان 248 پاراگراف آخر 4 این تصور وظیفه یک "الگوی واقعی درونی" یا یک رشته انتظارات درباره در دسترس بودن شخصیت های دلبستگی و احتمال حمایت کردن آن‌ها در مواقع استرس را برعهده دارد
6 روانشناسی رشد کیهان 178 جدول آخر این صفحه 2 بر اساس این جدول، دوره پیش دبستانی و دبستانی یعنی دو دوره از دوره های پیاژه: آلتی، 3 تا 6 سالگی، پیامد مشکلات دوره: احساس گناه؛ نهفتگی، 6 تا 11 سالگی، پیامد مشکلات دوره: احساس حقارت.
7 روانشناسی رشد کیهان 225، 272   1 برانفن برنر اساساً درباره روش آموزشی سخنی ندارد. گزینه 4 حذف می شود. نظریه مونتسوری درباره آموزش، آموزش آزاد و رفتار مستقل کودک است (صفحه 272). گزینه 3 هم حذف می شود. اساس اختلاف ویگوتسکی با پیاژه روی همین روش ها بود. پیاژه بر "کشف مستقل" کودک تاکید داشت اما ویگوتسکی بر "کشف یاری شده".
8 روانشناسی رشد کیهان 187 کل فصل 2 برخی روانکاواران از ورنر متاثر بودند نه ورنر از آنها (ص 191 سطر 17). گزینه یک حذف. در هیچ بخشی از نظریه به رفتارگرایی و مفاهیم موجود در آن اشاره نشده است. گزینه چهار حذف. ورنر به شدت با نظریه تکاملی (و طبیعتاً کردارشناسی، از آن ریشه داشت) مخالف بود. گزینه سه هم حذف می شود. به راحتی به گزینه 2 میرسیم. ضمن اینکه آشنایی داوطلب با مفهوم پدیدار شناسی، به سادگی ارتباط میان مفاهیم اصلی ورنر از جمله ادراک قیافه شناسانه و ... را با پدیدارشناسی برای او روشن می کند.
9 روانشناسی رشد کیهان 203 16 2 اما می‌تواند بدون وجود مادر و به طور مستقلانه دست به عمل بزند. این تصویر درونی، "ثبات شیء هیجانی" نامیده می‌شود.
10       4 پاسخ این سوال اواخر دوره بزرگسالی است. نظریه شای در جزوه موجود نبوده که در ویراست پنجم حتماً به آن اضافه خواهد شد.
 

 

نتیجه ارزیابی
  • کل سوالات درس روانشناسی رشد: 10
  • تعداد سوالاتی که مستقیماً از منابع اصلی این درس آمد: 10
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوه روانشناسی رشد کیهان موجود بود: 9
  • درصد پاسخدهی: 90 %
  • پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوه روانشناسی رشد برای آزمون دکتری 96 (ویراست چهارم) استخراج شده است.
  • تاریخ برگزاری آزمون: 6 اسفند 95
  • تاریخ تهیه گزارش: 13 اسفند 95
  • این گزارش مطابق با دفترچه Aسوالات و پاسخنامه های آزمون تهیه شده است. 


با آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان
 کیهان، انتخابی هوشمندانه برای داوطلبان آزمون های ارشد و دکتری

 
   

 
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی





 
تعداد بازديد : 662
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.