.
تبلیغات

 

تغییرات DSM5 - بخش اول

دوستان عزیز کیهانی سلام
 
از این ماه به بعد قصد دارم مطالبی در ارتباط با چند درس مهم در کنکور بهداشت که دانشجویان تا حدی با ان مشکل دارند، بنویسم. برای این ماه درس آسیب شناسی روانی و تغییرات مرتبط با آن را در ارتباط با DSM-5  انتخاب کرده ام. بدون شک بازخوردهای شما راهنمای خیلی خوبی برای ادامه این مسیر خواهد بود. حتما نظرات خودتون رو در ارتباط با این مطالب با ما در میان بگذارید .

 
چند نکته در ارتباط با DSM-5  و تغییرات آن:
 
این روزها سوالی که خیلی در جلسات مشاوره پرسیده می  شود این است که برای درس آسیب شناسی چه کتابی بخوانیم؟ و یا با تغییرات DSM-5 چه کنیم؟ در همین راستا توجه شما رو به چند نکته جلب می کنم.
  1. کتاب کاپلان، ترجمه آقای دکتر رضاعی که منبع کنکور بهداشت است، درحال حاضر فقط یک جلد آن بر اساس DSM-5 ترجمه و  منتشر شده است که نکته های مهم آن را سعی می کنم تا حد امکان براتون در این مقاله و مقاله بعدی بگم.
  2. برای تسلط بر این درس می توانید از دو شیوه استفاده کنید: ابتدا هر فصل کتاب یا جزوه را بخوانید، سپس به سراغ تغییرات آن در DSM -5  بروید. یا اینکه کلیه فصول را بخوانید و سپس جزوه تغییرات DSM  رو مطالعه کنید.
  3. در این درس تسلط شما به مباحث علامت شناسی بسیار مهم است. که در این مورد تغییرات فاحشی در DSM رخ نداده، بلکه طبقه بندی بیماری ها و نام آنها در برخی موارد تغییر کرده است. و چند مورد اختلال جدید اضافه شده است که آنها را هم توضیح خواهم داد. پس بدون دغدغه و نگرانی سراغ این درس بروید. همه سعی ام رو خواهم کرد که دراین مطالب، نکته های لازم رو براتون توضیح بدهم.
  4. و نکته اخر اینکه، ذکر این مطالب به این معنی نیست که جزوه دی اس ام کیهان ناقصه یا این مطالب رو نداره، بلکه برای اشنایی شما با تغییرات کلی و ذکر یک سری از نکات مهم که باید به آن توجه داشته باشید و در جزوه به آن دقت کنید، صورت می گیرد.

تغییرات DSM، اختلالات، راهنمای تشخیصی، دی اس ام 5، اختلالات روانی، طبقه بندی، طبقه بندی اختلالات روانی، اختلالات طیف اوتیسم، اختلالات یادگیری، اختلال بیش فعالی، درخود ماندگی، تشخیص روانپزشکی،


مطالبی که در ادامه می اید با توجه به فصل 6 کتاب کاپلان چاپ جدید، نوشته شده است.
 
تعریف طبقه بندی:
فرایندی است که طی آن پیچیدگی پدیده ها به وسیله قرار دادن آنها در طبقات بر اساس برخی ملاک های تثبیت شده در جهت یک یا چند هدف کاهش می یابد.
هدف نهایی طبقه بندی: بهبود اقدامات درمانی مشترک و پیش گیری است .
حالت مطلوب آن است که طبقه بندی اختلالات، مبتنی بر دانش پاتوفیزیولوژی باشد.
 
اهداف نظام های طبقه بندی تشخیص های روانپزشکی:
  1. افتراق اختلالات روان پزشکی از همدیگر به طوری که بالینگر بتواند موثر ترین درمان ار ارائه نماید.
  2. فراهم نمودن زبانی مشترک بین متخصصان مراقبت بهداشتی .
  3. جست و جوی علل بسیای از اختلالات روانی که هنوز ناشناخته باقی مانده اند.
 
دو نظام طبقه بندی مهم روان پزشکی:
 
  • کتابچه تشخیصی و اماری اختلالات روانی (DSM)
  • طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD)
سابقه نظام های طبقه بندی مختلف در روان پزشکی به بقراط می رسد که در قرن قبل از پنجم میلاد اصطلاحات مانیا و هیستری را به عنوان انواع بیماری های روانی معرفی کرد.

 
ویژگی های اساسی DSM-5:
 
رویکرد توصیفی:
 
در DSM -5سعی شده است تا تظاهرات اختلالات روانی را به صورتی قابل فهم توصیف کند و ندرتا در مورد علت پیدایش این اختلالات اشاره ای شده است. تعاریف اختلالات معمولا شامل توصیف ویژگی های بالینی است.

ملاک های تشخیصی:
 
برای هر اختلال روانی خاص ،ملاک های تشخیصی معینی ارائه می شود. این ملاک ها شامل فهرست خصوصیاتی است که وجود آنها برای تشخیص اختلال ضروری است. این ملاک ها پایایی فرایند تشخیصی را در بالینگران افزایش می دهند.

توصیف نظام مند:
 
در DSM-5  هر اختلال به طور نظام مند بر حسب خصوصیات همراه آن (سن اختصاصی، خصوصیات فرهنگی و وابسته به جنس، میزان شیوع، میزان بروز و میزان خطر، سیر، عوارض، عوامل زمینه ساز و الگوی خانوادگی و تشخیص افتراقی) توصیف می کند.
در این طبقه بندی، 22 طبقه عمده ی اختلالات روانی فهرست شده اند که بیش از 150 بیماری مجزا را در بر می گیرند. سازمان دهی این اختلالات بر اساس دوره حیات می باشد. یعنی ابتدا سعی شده اختلالاتی توضیح داده شوند که در ابتدای زندگی رخ می دهند و سپس به سمت اختلالات دوره نوجوانی، بزرگسالی و پیری رفته است. در انتها اختلالات دوره کودکی و نکته های مهم آن را توضیح می دهم .

 
اختلال کم توانی ذهنی یا اختلال هوشی رشدی که قبلا عقب ماندگی ذهنی نامیده می شد:
یک نکته مهم: هنگام خواندن جزوه DSMحواستان به نام اختلالات که  تغییر کرده باشد، چون احتمال می رود که از آن سوال مطرح شود. مثل نکته ای که دربالا ذکر شد.
نکته بعدی این که درDSM با شدت سرو کار داریم نه عدد. بنابراین در مورد اختلال کم توانی ذهنی درجه هوش ذکر نمی شود بلکه به 4 طبقه کلی خفیف(50/55 تا 70/75)،متوسط(50/55 تا 35/40)،شدید(20/25تا 35/40) وعمیق(زیر 25 ) تقسیم می شود.

اختلالات ارتباط
 
به 4 دسته تقسیم می شود:
  1. اختلال زبان
  2. اختلال صوت گفتار
  3. اختلال فصاحت با شروع در دوره کودکی که لکنت نامیده می شود.
  4. اختلال ارتباط عملی یا اجتماعی

اختلال طیف درخودماندگی:
 
نکته مهم در این اختلال این است که تشخیص اتیسم، آسپرگر و رت حذف شده و به جای آن طیف درخودماندگی به کار می بریم و سه سطح دارد:
  1.  توانایی صحبت و تکلم همراه با کاهش تعامل اجتماعی (مشابه اسپرگر)
  2.  گفتار حداقلی و تعامل اجتماعی حداقلی
  3.  کمبود کامل گفتار و فقدان تعامل اجتماعی

اختلال بیش فعالی
 
اختلالات یادگیری خاص
 
 اختلالات هماهنگی حرکتی که شامل دسته های زیر می شوند:
  1.   اختلال هماهنگی رشدی. (تاخیر در راه رفتن، خزیدن، انداختن چیزها یا عملکرد ورزشی)
  2.   اختلال حرکتی، حرکات قالبی. (فعالیت های حرکتی تکراری، شامل کوبیدن سر یا تکان دادن تنه)
  3.   اختلال تیک که مشخصه آن اصوات یا حرکات قالبی، تکراری و غیر ارادی ناگهانی است. نمونه مورد اول اختلال توره است که مشخصه آن تیک های صوتی و حرکتی است از جمله هرزه گویی و نمونه دوم اختلال تیک صوتی یا حرکتی مزمن پایدار است که وجه مشخصه آن تیک صوتی یا حرکتی منفرد است.

دوستان عزیز، دراین مطلب سعی داشتم خلاصه ای از تغییرات کلی رو براتون شرح بدم و در سایر مطالب نیز به اختلالات دیگر و تغییرات مهم در انها می پردازم. همان طور که در ابتدا نیز گفتم بازخوردهای شما، راهنمای خوبی برای ادامه این کار خواهد بود. منتظر نظراتتون هستم .
به امید موفقیت همه دانشجویان.

 
برای مطالعه بخش دوم این مطلب، کلیک کنید


 
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی






کنکور ارشد وزارت بهداشت، ارشد بهداشت، کنکور بهداشت 94، رتبه برتر، بهداشت یا علوم، منابع ارشد، منابع بهداشت، نقشه راه، برنامه مطالعاتی، مشاور بهداشت، مشاور ارشد بهداشت، منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی, منابع, جزوات ارشد روانشناسی، منابع دکتری، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی، منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی, منابع, جزوات ارشد روانشناسی، منابع دکتری، منابع ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی

تعداد بازديد : 3394
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 4
leila
|
1394/09/13 - 17:12
0
1
خیلی ممنون از توضیحاتتون . مفید بود .. فقط من 2 تا سوال دارم تو یه قسمت از توضیحات فرمودید (ابتدا هر فصل کتاب یا جزوه را بخوانید، سپس به سراغ تغییرات آن در DSM -5 بروید. ) یعنی مثلأ اول اختلال اسکیزوفرنی رو از کتابی که بر اساس DSM4 هست بخونیم و بعد برم سراغ DSM5 از جزوه ی کیهان ؟؟/ منطورتون رو درست متوجه شدم ؟؟؟ سوال 2 من برای اسیب دارم هاچین و سلیگمن و کاپلان رو میخونم و برای dsm5 هم جزوه ی کیهان رو ، میخوام بدونم کافی هست ؟؟ با تشکر
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/09/14 - 14:26
سلام لیلا


1-بله
2-بله سلیگمن هم خیلی ضروری نیست.


موفق باشید :)
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
سعید
|
1394/10/17 - 18:44
0
0
سلام جزوه آسیب شناسی روانی کیهان و DSM5 کیهان رو خریداری کردم اما تصویر جزوه DSM5با این جزوه که شما روی سایت گذاشتید تفاوت داره،مطالبشون چه فرقی باهم داره?نیازه این جزوه رو خریداری کنم?
پاسخ ها
گروه آموزشی کیهان
|
1394/10/20 - 10:20
سلام سعید



نه موردخاصی نیست و همون جزوه کفایت میکنه



موفق باشید :)
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.