.
تبلیغات

تنفس, تنفس صحیح, حافظه, تقویت حافظه, ریلکسیشن, تکنیک های مطالعه, تکنیک های آرامش, تاثیر تنفس بر حافظه, تاثیر تنفس صحیح بر حافظه, نوروساینس, علوم اعصاب, پژوهش, فعالیت الکتریکی مغز, مغز, فعالیت های مغزی, آمیگدال, هیپوکامپ, سیستم لیمبیک, آرام شدن ذهن, ذهن آگاهی, بهبود حافظه, مقاله, مقاله کنکوری, مقاله مشاوره ای, مقاله مطالعاتی, مطالعه, یاسمن شیاسیدر سال جدید از مغز خود بیشتر مراقبت کنیم



یاسمن شیاسی

کیهانی های عزیز سلام

چند وقتی هست که از آمدن بهار گذشته. معمولاً در آغاز سال نو همه ما تصمیم های جدیدی می گیریم. مثلا اینکه ورزش کنیم، بیشتر کتاب بخونیم، بعضی از عادات ناپسندمون رو ترک کنیم و .......
اما خوبه که امسال در کنار تصمیم گیری های جدید، به یک موضوع هم فکر کنیم. مراقبت از مغز. مغز مهم ترین ارگان بدن است ولی کمتر به حفظ سلامتی و نگهداری از آن یا حتی ارتقا عملکردش می پردازیم. همان طور که مراقبت از سایر اندام های بدن بسیار مهم است. مثلا هفته جهانی دیابت برگزار می شود و یا هفته مراقبت از قلب و کلی اطلاعات در این باره ارائه می شود، چند سالی هست که هفته ای تحت عنوان  هفته آگاهی از مغز نیز برگزار شده و راجع به سلامت مغز اطلاعات مفیدی داده می شود. اگر مغز را به یک باتری بسیار بزرگ شبیه کنیم این باتری هر چند وقت یک بار نیاز به شارژ شدن داره.

اما چه طور مغز خود را شارژ کنیم؟

اولین کار برای مراقبت از مغز اینه که با کارکرد مغز و ویژگی های آن آشنا شویم. سعی می کنم در مطالب بعدی راجع به ویژگی های مغز و کارکردهای مختلف آن بیشتر توضیح بدهم.
 
مغز, محافظت از مغز, تقویت مغز, مراقبت از مغز, سلامتی مغز, نگهداری از مغز, ویژگی های مغز, کارکرد مغز, بازی کردن, بازی های شناختی, بازی های کامپیوتری, lumosity, نرم افزار lumosity, مدیتیشن, یوگا, کاهش استرس, مدیتیشن و کاهش استرس, کتاب خواندن, تنفس صحیح, ورزش, ورزش کردن, یادگیری زبان دوم, شبکه های مغزی, زبان انگلیسی

اما به طور کلی چند توصیه وجود داره که می تونه به سلامتی مغز و حتی ارتقا عملکردهای آن کمک کند.
  1. بازی کنید
تا جایی که می توانید ذهن خود را درگیر چالش کنید. حل جدول، سودوکو، معما، بازی های فکری و انواعی از بازی های شناختی کامپیوتری می توانند این چالش را برای شما ایجاد کنند. یکی از بازی های خوبی که می توانم در این زمینه به شما معرفی کنم نرم افزار Lumosity   است. به راحتی می تونید آن را دانلود کنید و از بازی های جذاب آن لذت ببرید. ابتدا شما یک سری بازی انجام می دهید که حکم پیش آزمون یا همان ارزیابی اولیه رو دارد. بعد طبق نتایجی که کسب کردید خود نرم افزار یک سری بازی برای شما در نظر می گیرد. بازی هایی برای ارتقا انواع توجه، تمرکز و حافظه.
  1. مدیتیشن
تحقیقات بسیاری از تأثیر مدیتیشن بر مغز خبر داده اند. مدیتیشن به کاهش استرس کمک زیادی می کند.
کاهش استرس نیز به خودی خود بر سلامت مغز تاثیر می گذارد.
  1. تنفس صحیح و ورزش کردن
 راجع به اهمیت تنفس قبلا در مقاله های پیشین توضیحاتی ارائه شده است. اهمیت ورزش نیز بر کسی
پوشیده نیست. جالبه که بدونید ورزش منظم و هوازی عملکرد شبکه های مغزی مربوط  به توجه را تقویت می کند.
  1. کتاب خواندن و یادگیری زبان دوم
خواندن کتاب و یادگیری زبان دوم نیز ازجمله کارهایی است که مغز را به اندازه کافی وارد چالش می کند و توانایی های مختلف آن را تقویت می کند. به هنگام مطالعه کتاب سعی کنید مطالبی را که می خوانید خلاصه کنید و یا به مطالبی که قبلا خواندید ربط بدهید. هنگام یادگیری زبان دوم سعی کنید آن را در موقعیت های روزمره به کاربرید، مثلا نوشته های انگلیسی را بخوانید و ترجمه کنید یا اخبار انگلیسی گوش کنید. این کار نواحی مختلف مغز را که قبلا از آن استفاده نشده است فعال می کند.
راه های زیادی برای حفظ سلامتی مغز وجود داره. قرار نیست که همه این راه حل ها رو اجرا کنیم، ولی انجام دادن یکی از آنها هم بسیار کمک کننده است. مثلا به جای اینکه بیهوده در فضای مجازی بچرخیم می تونیم از این به بعد روزی یک ربع تا 20 دقیقه بازی های شناختی انجام دهیم. فراموش نکنیم که تغییرات بزرگ از گام های کوچک شروع می شود.


موفق باشید و پیروز
 


 
گروه آموزشی کیهان
    ارشد و دکتری روانشناسی




مطالب مرتبط:
تعداد بازديد : 480
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.