.
تبلیغات

تنفس, تنفس صحیح, حافظه, تقویت حافظه, ریلکسیشن, تکنیک های مطالعه, تکنیک های آرامش, تاثیر تنفس بر حافظه, تاثیر تنفس صحیح بر حافظه, نوروساینس, علوم اعصاب, پژوهش, فعالیت الکتریکی مغز, مغز, فعالیت های مغزی, آمیگدال, هیپوکامپ, سیستم لیمبیک, آرام شدن ذهن, ذهن آگاهی, بهبود حافظه, مقاله, مقاله کنکوری, مقاله مشاوره ای, مقاله مطالعاتی, مطالعه, یاسمن شیاسینقش تنفس صحیح بر حافظه



یاسمن شیاسی

کیهانی های عزیز سلام 

همه ما وقتی به طور جدی برای کنکور یا امتحانات دانشگاه مطالعه می کنیم، احتمالا این قبیل توصیه ها رو از مشاورین می شنویم یا بارها در اینترنت و مجلات مطالعه کردیم. توصیه هایی از قبیل اینکه ریلکسیشن انجام دهید، تغذیه مناسبی داشته باشید و یا بین زمان مطالعه اندکی استراحت کنید.
 
  • اما یک سوال!
واقعا این کارها تاثیر گذار است و کیفیت مطالعه ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در مطلب این ماه می خواهم راجع به یکی از این توصیه ها صحبت کنم. نقش تنفس و تاثیر آن بر حافظه. امروزه دنیای نوروساینس به خوبی اهمیت این قبیل توصیه ها و نقش آنها در سیستم عصبی را روشن کرده است. شواهد نشان می دهد که استراحت کوتاه در زمان مطالعه، تنفس عمیق و ریلکسیشن می تواند بر عملکرد مغزی ما تاثیر بگذارد. نتایج تحقیقی رو که در ادامه براتون توضیح می دهم به عنوان یکی از 20 مقاله برتر در حیطه نوروساینس از نگاه مخاطبان در سال 2016 انتخاب شده است.
 
تنفس, تنفس صحیح, حافظه, تقویت حافظه, ریلکسیشن, تکنیک های مطالعه, تکنیک های آرامش, تاثیر تنفس بر حافظه, تاثیر تنفس صحیح بر حافظه, نوروساینس, علوم اعصاب, پژوهش, فعالیت الکتریکی مغز, مغز, فعالیت های مغزی, آمیگدال, هیپوکامپ, سیستم لیمبیک, آرام شدن ذهن, ذهن آگاهی, بهبود حافظه, مقاله, مقاله کنکوری, مقاله مشاوره ای, مقاله مطالعاتی, مطالعه, یاسمن شیاسی

پژوهشگران برای اولین بار متوجه شدند ریتم تنفس باعث به وجود آمدن فعالیت های الکتریکی در مغز انسان می شود که قضاوت های هیجانی و بازیابی حافظه را بهبود می بخشد. این تاثیرات کاملا به نحوه دم و بازدم و همچنین تنفس از طریق بینی و یا دهان وابسته است. این اطلاعات برای اولین بار در هنگام مطالعه شرایط هفت بیمار مبتلا به صرع که در صف جراحی قرار داشتند مشخص شد. جراحان مغز و اعصاب پس از نصب الکترود در قسمت های مختلف مغز بیماران قبل از جراحی دریافتند که فعالیت های مغزی همزمان با تنفس نوسان می کند.
در این مطالعه افراد چهره ترسناک را زمانی که هنگام دم به آنها ارائه می شد زودتر از هنگامی که مواجهه، زمان بازدم بود شناسایی می کردند. همچنین افراد با احتمال بیشتری یک شیئی را که هنگام دم با آن مواجه شده بودند نسبت به زمانی که مواجهه هم زمان با بازدم بود به یاد می آوردند. این اثر زمانی که تنفس از طریق دهان بود از بین می رفت.

یکی از مفاهیم بالقوه این پژوهش مکانیسم های پایه ای تن آرامی یا تنفس با آگاهی است. زمانی که دم را انجام می دهید در حالتی قرار دارید که نوسانات مغزی را در سرتاسر شبکه لیمبیک همگام می سازید. فعالیت مغز در ناحیه آمیگدال و هیپوکامپ در زمان دم از راه بینی بسیار بیشتر و بهتر از زمان بازدم است. وقتی هوا را به داخل ریه می آورید عصب های نواحی دستگاه بویایی، آمیگدال و هیپوکامپ را که همگی در سیستم لیمبیک قرار دارند تحریک می کنید. هم چنین تنفس صحیح یعنی فرو بردن نفس عمیق از طریق بینی و سپس خارج کردن آن از راه دهان می تواند به آرام شدن ذهن و حتی بهبود وضعیت حافظه کمک کند.
 



 
گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی




مطالب مرتبط:
تعداد بازديد : 611
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.