.
تبلیغات

یادگیری, یادگیری یکپارچگی حسی و یادگیری, یکپارچگی حسی, به خاطرسپاری مطلب, روانشناسی شناختی, شنوایی, محیط های چند حسی, خلاقیت, توانایی حل مساله, مطالعه آمار و روش تحقیق, زبان, زبان انگلیسی, زبان انگلیسی کنکور, زبان تخصصی, فیزیولوژی, یادگیری بهتر, بهبود یادگیرییکپارچگی حسی و یادگیری


یاسمن شیاسی


دوستان سلام
امیدوارم روزهای پاییزی خوشی رو سپری کنید

در این مقاله قصد دارم در مورد یکی از عوامل موثر در یادگیری و به خاطر سپاری مطالب توضیحاتی ارائه دهم. یکپارچگی حسی، واژه ای  است که شاید شنیده باشیم ولی به کاربرد آن دقت نکرده باشیم. تعریف این واژه در ساده ترین حالت به معنی تحریک بیشتر حس ها در یک زمان است. یکپارچگی حسی می تواند رابط یادگیری باشد. ریچارد مایر یک روانشناس شناختی است که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام  داده است. او دریکی از آزمایش هایش افراد حاضر در اتاق را به سه گروه تقسیم  می کند. یک گروه اطلاعات را از طریق یک حس (شنوایی) تحویل می گیرد، گروه دیگر همان اطلاعات را از حس دیگری (بینایی) دریافت می کند و گروه سوم همان اطلاعات را از ترکیب این دو حس دریافت می کند.
گروهی که در محیط های چند حسی قرار می گیرد، همیشه نسبت به گروهی که در محیط های تک حسی هست، عملکرد بهتری دارد. یادآوری آنها نیز از ثبات بیشتری برخوردار است و مدت طولانی تری حتی تا 20 سال بعد آشکار و واضح باقی می ماند. توانایی حل مساله نیز پیشرفت می کند. در یکی از مطالعات گروه چندحسی ها در یک آزمون حل مسئله، نسبت به گروه تک حسی ها بیش از 50 درصد راه حل های خلاقانه تری ارائه دادند.
در واقع ما اطلاعات یک واقعه را از طریق حس هایمان، جذب می کنیم و آن را به پیام های الکتریکی ترجمه می کنیم. این پیام ها را به مناطق مجزایی از مغز پخش می کنیم، سپس آنچه را که رخ داده بازسازی می کنیم و بالاخره کل واقعه را درک می کنیم. حس های ما به گونه ای تکامل یافته اند که با یکدیگر کار کنند، مثلا بینایی بر شنوایی تاثیر می گذارد. بنابراین اگر چندین حس در یک زمان تحریک شوند، بهترین یادگیری را خواهیم داشت.

یادگیری, یادگیری یکپارچگی حسی و یادگیری, یکپارچگی حسی, به خاطرسپاری مطلب, روانشناسی شناختی, شنوایی, محیط های چند حسی, خلاقیت, توانایی حل مساله, مطالعه آمار و روش تحقیق, زبان, زبان انگلیسی, زبان انگلیسی کنکور, زبان تخصصی, فیزیولوژی, یادگیری بهتر, بهبود یادگیری

  • اما در مسیر مطالعه برای کنکور چگونه می توان از این قانون کمک گرفت؟
در درس زبان، می توانید هم زمان با خواندن فلش کارت لغات، به تلفظ آن ها نیز گوش دهید و دو حس بینایی و شنوایی را به کار ببرید.
وقتی درس فیزیولوژی را مطالعه می کنید، تصاویر مربوط به آناتومی مغز را نیز کنار خود بگذارید و به تصاویر آن نگاه کنید. مثلا اگر کارکرد هیپوتالاموس یا ارتباط آن با سایر اجزا را مطالعه می کنید هم زمان به تصاویرش هم توجه داشته باشید.
در درس آسیب شناسی وقتی علائم بیماری رو می خونید، اگر فیلمی در مورد این اختلال دیدید یا کسی رو می شناسید که دچار این بیماری است سعی کنید علائم رو با رفتار فرد تطابق بدید این طوری مطلب تو ذهنتون بهتر می مونه (در این قسمت اگر بتوانید همراه با اختلال فیلم ببینید یکپارچگی حسی اتفاق افتاده است ولی اگر علائم رو با رفتار فرد تطابق بدهید، یک نشانه یا یک کلید برای یادآوری بهتر درست کردید)
در درس آمار اگر صدای ضبط شده استادتون رو دارید یا دوستانی کهDVD  کارگاه (کلیک کنید) را تهیه کرده اند می توانند هم زمان صدای استاد را گوش کرده و نکات مهم را نیز یادداشت کنند.
به طور کلی در مطالعه اگر بیش از یک حس به کار گرفته شود، یادگیری بهتری صورت می گیرد. حتی این حس می تواند حس بویایی باشد. مثلا در یک آزمایش افراد به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. هر گروه موظف بود تا یک تکلیف یادآوری را انجام دهد. گروه آزمایش، مطالب مربوطه را در فضایی که آغشته از عطر رز بود مطالعه کرد و گروه کنترل در یک فضای خنثی. در زمان یاداوری مطالب گروه آزمایشی را در همان فضای آغشته به عطر رز قرار دادند و جالب این جا بود که این گروه عملکرد بهتری داشتند. بنابراین بهتر است که هنگام مطالعه، فعال باشیم و سعی کنیم چندین حس را درگیر کنیم و اگر امکان اجرای این کار نبود، حداقل هنگام مطالعه، نکته برداری داشته باشیم.

شاد باشید و پیروز.


 
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی


مطالب مرتبط:


 
تعداد بازديد : 779
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.