.
تبلیغات

ذهن,  مهارت های ذهنی, موفقیت, برنامه ریزی, قدرت ذهن, افزایش قدرت ذهن, مغز, پرورش مغز, سلامت مغز, حافظه, افزایش قدرت حافظه, سرعت پردازش مغز, افزایش سرعت پردازش, بدن سالم, سلامت جسمی, هوش, ضریب هوشی, پیری, کهولت سن, عادات بد, عادات مخرب, سبزی تازه, رژیم غذایی, چالش ذهنی, یادگیری, محافظت مغز, احساس, احساسات منفی, احساسات مثبت, کنترل احساسات, کنترل احساسات منفی, تقوبت حافظه, تمرکز حواس, مدیتیشن, ورزش, ورزش گروهی, خودآگاهی, انعظاف پذیری مغز, brain plasticityتقویت مهارت های ذهنی


یاسمن شیاسی


کیهانی های عزیز سلام
 
همه ما می دانیم که برای رسیدن به موفقیت نیاز به یک برنامه ریزی داریم. یک برنامه جامع. این برنامه باید همه موارد را در بر گیرد. اما گاهی از برخی جنبه های آن غفلت می کنیم. یکی از اشتباهات رایج در برنامه ریزی این هست که فکر می کنیم برنامه ما باید فقط شامل مواد درسی و ساعت مطالعه باشد. اما گاهی نیازه تا به سایر موارد همچون ورزش، معنویت و کنترل احساسات نیز توجه داشته باشیم. در ادامه به نقش این موارد در حفظ توانمندی های ذهنی و نتایج برخی از این تحقیقات در این مورد اشاره می کنم.
 
  • معنویت 
معنویت یکی از فاکتورهایی است که به طور مستقیم بر سلامت مغز اثر گذار است. البته معنویت تنها به مسائل مربوط به دین و عبادات مذهبی محدود نمی شود و هرگونه فعالیتی را که انجام آن باعث می شود فرد بتواند به درون خود بیندیشد، جسم خود را آرام کند، به تعادل برسد و استرس و افکار منفی را از خود دور کند، شامل می شود. برای انجام این کار می توانید در طول روز پانزده دقیقه از تمامی کارهای روزانه فاصله بگیرید. موبایلتان را خاموش کنید. از پشت کامپیوتر برخیزید و تمامی مسائل و مشکلات را از ذهن خود دورکنید. در این مدت می توانید با ذهنی باز پیاده روی کنید، به عبادت بپردازید یا مدیتیشن انجام بدید. سعی کنید این کار را هر روز انجام بدید.

ذهن,  مهارت های ذهنی, موفقیت, برنامه ریزی, قدرت ذهن, افزایش قدرت ذهن, مغز, پرورش مغز, سلامت مغز, حافظه, افزایش قدرت حافظه, سرعت پردازش مغز, افزایش سرعت پردازش, بدن سالم, سلامت جسمی, هوش, ضریب هوشی, پیری, کهولت سن, عادات بد, عادات مخرب, سبزی تازه, رژیم غذایی, چالش ذهنی, یادگیری, محافظت مغز, احساس, احساسات منفی, احساسات مثبت, کنترل احساسات, کنترل احساسات منفی, تقوبت حافظه, تمرکز حواس, مدیتیشن, ورزش, ورزش گروهی, خودآگاهی, انعظاف پذیری مغز, brain plasticity
  • ورزش 
مطالعه جدیدی که در خصوص رابطه ورزش و سلامت مغز انجام شده است نشان می دهد یک پیاده روی کوتاه روی سطح هموار در طول روز نه تنها می تواند باعث عملکرد بهتر مغز شود، بلکه نواحی مغزی مرتبط با حافظه و ذخیره اطلاعات را نیز فعال تر و به اصطلاح بزرگ تر می کند، بر اساس این مطالعه و مطالعه های مشابه آن پیاده روی به مدت دو ساعت در هفته می تواند برای سلامت مغز بسیار مفید و کمک کننده باشد.
 
  • کنترل احساسات منفی 
مسئله دیگری که درباره ارتباط بین احساسات و توانایی های ذهنی مطرح می شود، تاثیر گذاری احساسات منفی در توانایی های ذهنی است. نتایج بسیاری از مطالعات انجام شده به طور قطعی، حاکی از آسیب زدن احساسات منفی مانند اضطراب، استرس و عصبانیت به حافظه، یادگیری، تمرکز حواس و تصمیم گیری است. در مغز همه انسان ها بخشی به نام آمیگدال وجود دارد که مسئول ایجاد احساسات است. این بخش به طور مداوم پیام های خود را به ناحیه دیگری در مغز به نام لوب پیشانی می فرستد که مسئول استدلال کلامی، تصمیم گیری و قضاوت است. در صورتی که این موارد عصبی کنترل شود و افراد بتوانند احساسات خود را به درستی تشخیص دهند، آن وقت است که دیگر تصمیم گیری در شرایط ترس، عصبانیت و نگرانی دشوار نمی شود و فرد رفتار منطقی از خود نشان می دهد.
 
در این مطلب سعی شد  به برخی از جنبه های برنامه ریزی که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد، نگاهی داشته باشم و این نکته رو یادآوری کنم که یک برنامه ریزی خوب لزوماً به معنی زیاد درس خواندن نیست. بلکه به سایر مواردی که به کیفیت برنامه ریزی کمک می کند نیز باید توجه کرد.
مواردی که ذکر شد سه مورد از مهم ترین شیوه های حفظ توانمندی های ذهنی است که گاهی مورد غفلت قرار می گیره. احتمالا داستان هیزم شکنی را که بی وقفه کار می کرد و حاضر نبود ساعتی برای تیز کردن تبرش زمان بگذارد( چرا که فکر می کرد این کار وقتش را می گیرد) شنیده ایم، این داستان نکته بسیار ظریفی داره و به نوعی در زندگی همه ما مصداق پیدا می کنه. کمی به برنامه ریزی مون بیندیشیم، شاید نیاز داشته باشیم زمانی را برای تیز کردن تبرمان صرف کنیم .

موفق باشید و پیروز.
 
(لازم به ذکر است که مطالب مربوط به تاثیرات ورزش ، معنویت و کنترل احساسات بر مغز از کتاب مغز من در گذر زمان تالیف دکتر حامد اختیاری اقتباس شده است)


 
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی


مطالب مرتبط:



 
تعداد بازديد : 997
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 1
نسيم
|
1395/07/15 - 14:58
0
0
معركه بود ياسمن جان ممنونم
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.