.
تبلیغات

هیجانات, افکار, افکار و هیجانات, زندگی, راندمان مطالعات, خلق, تأثیر خلق بر زندگی, خلق و رفتار, رفتار, کنترل هیجانات, احساسات, سفر به دنیای درون, تفکر یا احساس, تفکر و احساس, چالش, واکنش عاطفی, شکست, موفقیت, خشم, عصبانیت, غم, اضطراب, عواطف, ناامیدی, زهرا خانی, مقالات, مقالات مشاوره ای, مقالات مطالعاتی, کنکور, مطالعه کنکوری, کنکور ارشد, کنکور ارشد روانشناسی

افکار و هیجاناتی که زندگی ما را کنترل می کنند...


 
زهرا خانی
 
دوستان عزیز سلام
امیدوارم که در این روزهای زمستانی دلتان گرم باشد و مثل همیشه این روزها را نیز با امید و تلاش سپری کنید.
با توجه به اهمیت خلق و تاثیر جدی آن روی راندمان مطالعات و به طور کلی عملکرد شما تصمیم گرفتیم مطلبی در این خصوص برایتان بنویسیم و قدری در مورد تفکرات به عنوان عوامل زیربنایی ایجاد خلق دقیق تر شویم. شاید با روشن تر شدن اهمیت بسزای تفکرات و  درک تحت الشعاع قرار دادن خلق و رفتارمان با دقت نظر بیشتری نسبت به گذشته افکارمان را بررسی کنیم و در صورت لزوم تحریف های شناختی را اصلاح کرده و به این ترتیب خود را از خلق ایده آل تر و رفتار بهینه تر بهره مند سازیم.
زندگی هایی که تحت کنترل هیجانات هستند در همه جای دنیا و در همه ی دوره های زمانی دیده می شوند. در بخش حوادث روزنامه ها و مجلات به کرات به عواقب انتخاب هایی که صرفا براساس احساسات صورت گرفته، پرداخته شده است که پیامد آن گاهی خشونت های شدید و شایعتر از آن شکست های عاطفی، سرمایه گذاری های ناموفق و یا انتخاب شغل و رشته ی تحصیلی اشتباه به واسطه ی احساسات کنترل نشده است. همه ی ما گاهی عصبانی می شویم و از گفته ها و کارهایمان پشیمان می شویم ولی این حالت زمانی برای خود و دیگران آزارنده است که دائما زندگی شما را تحت کنترل خود درآورد، اما این راهش نیست.

هیجانات, افکار, افکار و هیجانات, زندگی, راندمان مطالعات, خلق, تأثیر خلق بر زندگی, خلق و رفتار, رفتار, کنترل هیجانات, احساسات, سفر به دنیای درون, تفکر یا احساس, تفکر و احساس, چالش, واکنش عاطفی, شکست, موفقیت, خشم, عصبانیت, غم, اضطراب, عواطف, ناامیدی, زهرا خانی, مقالات, مقالات مشاوره ای, مقالات مطالعاتی, کنکور, مطالعه کنکوری, کنکور ارشد, کنکور ارشد روانشناسی


نکات زیر شاید برای سفر به دنیای درون مفید باشد:
 
  • تفکر یا احساس؟
برای بیشتر ما، ظاهرا درک ارتباط احساس و رفتار آسان به نظر می رسد. وقتی فلان درس را دوست نداریم آن را نمی خوانیم. وقتی در محیطی احساس عدم امنیت می کنیم آن محیط را ترک می کنیم. وقتی احساس کنیم به ما توهین شده است وارد درگیری لفظی و گاهی حتی فیزیکی می شویم. متأسفانه این روش زندگی اکثر ماست...
تحت تاثیر قرار گرفتن. در چنین وضعیتی وقتی واکنش نشان می دهیم، غالبا تصمیم عاقلانه ای برای پاسخ به آن موقعیت نگرفته ایم. در این حالت به جای انتخابگری و برخورد فعال با موضوع، کاملا منفعلانه ظاهر شده ایم و اجازه داده ایم تا شرایط بیرونی رفتار ما را کنترل کند و نه ما شرایط بیرونی را.
  • افکار خود را به چالش بکشید:
آموختن تفکیک افکار از احساسات اندکی زمان گیر است. شاید باید به دور از مزاحمت ها بنشینید و از خود بپرسید "چرا باید آن گونه رفتار می کردم؟" چه چیزی احساسات شما را تحریک کرده و موجب شد که واکنشی با نتیجه نامطلوب از خود نشان دهید. آنچه که ممکن است شما را شگفت زده کند این است که افکار شما - که در خودآگاه نزدیک نیستند - به احساساتی منتهی می شوند که بروز یک واکنش را به همراه دارند. بنابراین احساسات شما هرچند واقعی اند اما از واقعیات ناشی نشده اند. بسیار طبیعی است که در شرایطی که فکر تکرار شونده شما این باشد که فلان درس سخت است و با وجود تلاش باز هم آن را یاد نخواهم گرفت و پیشرفتی نخواهم داشت (چنان که این جملات را در مورد درس زبان و آمار از بسیاری از دانشجویان می شنویم) هیجان غالب شما غم و ناامیدی است و در نتیجه دست از تلاش برمی دارید و تسلیم شرایط می شوید. در چنین شرایطی اگر فکر خود را به فکری مثبت تر و البته واقع بینانه تر تعدیل کنید (درست است در این درس ضعیف هستم، اما اختصاص دادن زمان به آن و تمرین قطعا کمک می کند که ضعف خود را برطرف کنم و عملکرد بهتری داشته باشم) هیجان غالب شما نیز مثبت تر می شود و در نتیجه در مواجهه با چنین شرایطی موضع فعالانه تری را انتخاب خواهید کرد. 
 
  • انتخاب با شماست که در هر موقعیت چگونه واکنش عاطفی نشان دهید:
به عنوان مثال اگر شما احساس می کنید که در هر کاری شکست می خورید، هربار که فکر می کنید "همیشه شکست می خورم" از خود بپرسید: "آیا واقعا من در تمام کارها شکست می خورم؟" و سپس فهرستی از تمام فعالیت های موفقیت آمیزتان تهیه کنید. خیلی سریع فهرست شما پر می شود، درست است؟ فهرست کارهای انجام شده هرچند کوچک، از  موفق ظاهر شدن در یک ملاقات کاری تا موفقیت در امتحانی که در ابتدا بسیار دشوار می پنداشتید به شما ثابت می کند که با وجود واقعی بودن احساستان، شکل گیری آن به خاطر برداشت کاملا نادرست بوده است. نکته کلیدی این است که شما موفقیت را هرچند کوچک در آغوش بکشید.
 

هیجانات, افکار, افکار و هیجانات, زندگی, راندمان مطالعات, خلق, تأثیر خلق بر زندگی, خلق و رفتار, رفتار, کنترل هیجانات, احساسات, سفر به دنیای درون, تفکر یا احساس, تفکر و احساس, چالش, واکنش عاطفی, شکست, موفقیت, خشم, عصبانیت, غم, اضطراب, عواطف, ناامیدی, زهرا خانی, مقالات, مقالات مشاوره ای, مقالات مطالعاتی, کنکور, مطالعه کنکوری, کنکور ارشد, کنکور ارشد روانشناسی
  • احساسات نه خوب هستند و نه بد:
ما به عنوان انسان طیف گسترده ای از عواطف را تجربه می کنیم. متأسفانه احساسات قوی مانند خشم، عصبانیت، غم و اضطراب به خاطر در هم شکستن ما احساسات بد یا منفی تلقی شده و کاملا سرکوبشان می کنیم. وقتی فرد سعی می کند احساسات منفی را انکار و یا نفی کند به همان اندازه توانایی خود را از برخورداری از احساسات خوب محدود می کند. به عنوان مثال بسیاری از افرادی که در کودکی مورد بی توجهی و بدرفتاری قرار گرفته اند و سالهای سال به خشم و ناراحتی خود بی توجهی کرده اند  کم کم دیگر هیچ احساسی ندارند. این افراد گرچه از لحاظ ذهنی می دانند در مقابل بعضی تجربه ها ناراحت شدن یک واکنش عادی است اما در عمل به خود اجازه روبرو شدن با عواطف و درک هیجاناتشان را نمی دهند.
  • لایه های مختلف عواطفتان را کشف کنید:
کودکانی که در خانواده ای بزرگ می شوند که احساساتشان محترم و معتبر تلقی می شود، معمولا در هیچ زمانی مشکلی در درک عواطف خود ندارند. اما کودکانی که از بیان صادقانه احساساتشان، با حس گناه و تمسخر روبرو می شوند درمی یابند که بهتر است عواطف خود را خفه یا پنهان کنند. بزرگسالان بیرون آمده از چنین خانواده هایی در درک عواطفشان دچار مشکلند، حتی بعضی از چنین افرادی ممکن است نتوانند عنوان مشخصی روی عواطفی که نشان می دهند بگذارند.
برای بیشتر ما شناسایی احساسات قوی دشوار نیست. شما می دانید که چه زمانی واقعا عصبانی هستید. عواطفی مانند خشم معمولا از چند لایه احساسات متفاوت تشکیل شده اند که ما اغلب آنها را نادیده می گیریم، مگر آنکه آن ها در شرایط انفجاری فوران کنند. برای مثال شما با دوستتان قرار دارید و او نیامده است. شما کمی ناراحت می شوید. او معمولا سر وقت می آید، نیم ساعت دیگر صبر می کنید و خبری از دوستتان نیست و گوشی تلفن را هم جواب نمی دهد. حالا نگرانی و ناامیدی به ناراحتی اضافه می شود. دو ساعت بعد وقتی او را پیدا کردید، ناامیدانه سعی می کنید وحشت، نگرانی، یأس و ناراحتی خود را آرام کنید و با عصبانیت فریاد می کشید "تا حالا کجا بودی؟ چرا جواب تلفنت را نمی دهی؟" تمام آنچه او می شنود عصبانیت و احساس شما در آن لحظه است، که در واقع مجموعه ای است از تمام عواطفی که منجر به بروز خشم شده است.
  • افکار، عواطف و زندگی خود را کنترل کنید:
آنچه که ما روزانه درباره ی خودمان به خود می گوییم در نهایت تجربه ی ما از دنیا و زندگیمان را شکل می دهد. از دست دادن موفقیت های کوچک با بی خیالی و گفتن "چیز مهمی نبود" در طول روز روی هم انباشته می شود و بالاخره به عادتی در زندگی تبدیل می گردد. همانطور که بک می گوید می دانیم که داشتن افکار منفی در مورد خودمان، دنیا و نیز آینده در ایجاد اختلالات بالینی نظیر افسردگی نقش دارد. به علاوه دانستن مدیریت فکر و بهبود خلقی از طریق تفکر منطقی، ابزاری است که در طول زندگی به خصوص این روزهای حساس و مهم باقی مانده تا آزمون یاریتان خواهد کرد.
  • به احساسات خود بها دهید:
عواطف به زندگی ارزش می دهند. به محض آن که درمی یابید چگونه افکار شما بر خلق و خویتان، و خلق شما بر رفتارتان اثر می گذارد، روش های کاملا جدیدی برای نگریستن و تجربه ی دنیای اطرافتان خواهید جست.
به امید موفقیت همه ی شما عزیزان، سربلند و پیروز باشید.
 



 
گروه آموزشی کیهان
 ارشد و دکتری روانشناسی


مطالب مرتبط:



 
تعداد بازديد : 638
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.