.
تبلیغات

پریسا گلستانی, رزومه پریسا گلستانی, منابع ارشد روانشناسی بالینی, منایع ارشد بالینی, منابع روانشناسی بالینی, کنکور ارشد روانشناسی عمومی, مشاوره, رتبه های برتر روانشناسی, رتبه های برتر روانشناسی, ارشد روانشناسی, ارشد روانشناسی بالینی, مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی, ارشد بالینی, منابع ارشد بالینی, مشاوره مقاله و پایان نامه

آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی



پریسا گلستانی

درس آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی با ضریب 2 یکی از دروس بسیار مهم در کنکور روانشناسی است. در این نوشتار قصد دارم تا به کلیات این درس و مقایسه اختصاصی آن در دو کنکور 94 و 95 بپردازم.

این درس در کنکور سراسری روانشناسی شامل 20 سوال از حوزه­ های مختلف اختلالات روانی مثل تعریف، تشخیص، سبب ­شناسی و بعضا درمان اختلالات است. دشواری این درس در منابع متعدد و مباحث گسترده­ای است که پوشش می­دهد، بنابراین به طور معمول وقت و انرژی زیادی از داوطبان می­گیرد.
تجربه سال ­های اخیر نشان داده است که به طور متوسط نسبت سوالات کودکان استثنایی به مرضی 12 به 8 بوده است و این بدین معناست که با وجود حجم بیشتر کتاب های آسیب شناسی، کودکان استثنایی درصد بیشتری از سوالات را به خود اختصاص داده است و حذف این درس یکی از اشتباهات متداول و بزرگ داوطلبان است. باید توجه داشت که با تکیه صرف بر منابع مرضی و حذف کودکان استثنایی در بهترین حالت شانس پاسخ دادن به 40 درصد سوالات را خواهیم داشت که این درصد زیر میانگین درصد رتبه های برتر در این درس که 50 است، می ­باشد.
بنابراین بهتر است که از همان ابتدا از حجم زیاد مطالب نترسید و سعی کنید واقع­ گرایانه برای یادگیری تمامی مطالب برنامه ریزی کنید. خوشبختانه در سال­ های اخیر با به وجود آمدن موسساتی که در زمینه کنکور ارشد فعالیت می­کنند این مشکل با جزوات خلاصه شده منابع مختلف هر درس تا حد زیادی حل شده است.


نکته دیگری که وجود دارد این است که تا 4 سال پیش سوالات درس مرضی بر اساس نسخه چهارم راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-IV) داده می­شد اما از 3 سال پیش که نسخه پنجم این راهنما (DSM-V) منتشر شد ما شاهد سوالاتی از هر دو نسخه و بعضا مقایسه بین این دو بودیم، بنابراین لازم است که هر دو نسخه و تفاوت های آنها به خوبی مطالعه شود و داوطلبان تسلط کافی به هر دو نسخه را پیدا کنند.


 

  •    اگر زمان کافی در اختیار دارید:

 می­توانید برای سوالات مرضی کتاب آسیب شناسی روانی نوشته سلیگمن را برای DSM-IVو یکی از کتاب­های آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-Vنوشته هالجین یا گنجی را به انتخاب خودتان برای یادگیری طبقه بندی اختلالات بر اساس DSM-V مطالعه کنید.
(مطالعه خلاصه روانپزشکی کاپلان را به دلیل حجم بالای مطالب روانپزشکی توصیه نمی­کنم، اما تصور می­کنم که مطالعه کتاب سلیگمن به علت رویکرد کمی متفاوتی که به اختلالات روانی دارد می­تواند برایتان جالب باشد).
برای سوالات کودکان استثنایی هم در ابتدا کتاب روانشناسی کودکان استثنایی نوشته بهروز میلانی فر و پس از آن کتاب کودکان استثنایی بر اساس DSM-V  نوشته گنجی را مطالعه کنید. اما در کنار این دو منبع خواندن و مرور مداوم جزوه کودکان استثنایی کیهان که خلاصه ای از هالجین، کاپلان، ساراسون، میلانی فر، سیف نراقی و نادری و افروز است اکیدا توصیه می­شود.

  •    اما اگر زمان کافی در اختیار ندارید:

برای تغییر رشته­ ای ها و دانشجویان روانشناسی که تسلط کافی به درس آسیب شناسی ندارند در ابتدا مطالعه کتاب هالجین و پس از آن چندین دور خواندن جزوات آسیب شناسی و DSM5کیهان را توصیه می­کنم و برای آن دسته از دانشجویان روانشناسی که احساس تسلط نسبی بر این درس می­کنند خواندن و مرور جزوات آسیب شناسی و DSM5 کیهان پیشنهاد می­شود. برای سوالات استثنایی می­توانید به کتاب میلانی فر و جزوه کیهان بسنده کنید و سعی کنید به هر دوی اینها مسلط شوید.
توجه داشته باشید که جزوه آسیب و استثنایی کیهان جمعا 450 صفحه است که باید دو سه بار خط به خط و به روش درست مطالعه شود.
 

  • توزیع سوالات درس مرضی و کودکان استثنایی در کنکور 94 به شرح زیر بوده است:
مباحث آسیب شناسی روانی مباحث کودکان استثنایی
سبب شناسی 1 سوال بیش فعالی- کمبود توجه 1 سوال
جسمانی سازی 1 سوال اوتیسم 2 سوال
اسکیزوفرنی 1 سوال عقب ماندگی­ها و مباحث مرتبط 5 سوال
اختلالات خلقی 1 سوال خورد و خوراک 2 سوال
اختلالات عصبی شناختی 1 سوال بینایی و شنوایی 4 سوال
 

 

  • و توزیع سوالات این درس در کنکور 95 به صورت زیر بوده است:
مباحث آسیب شناسی روانی مباحث کودکان استثنایی
اختلالات خواب 1 سوال اختلالات عصبی- رشدی 2 سوال
اختلالات تجزیه ای 2 سوال بیش فعالی- کمبود توجه 2 سوال
اختلالات شخصیت 1 سوال اوتیسم 1 سوال
تعریف و تاریخچه آسیب شناسی روانی 1 سوال عقب ماندگی­ها و مباحث مرتبط 3 سوال
سبب شناسی 1 سوال اختلالات روانی کودکان 1 سوال
اختلالات ساختگی 1 سوال اختلالات دفع 1 سوال
اسکیزوفرنی 1 سوال تلفیقی و سایر 2 سوال
 

همانطور که در جداول مشاهده می­کنید:
اولا تعداد سوالات بخش کودکان استثنایی بیشتر از آسیب شناسی است.
ثانیا مباحث پر تکرار کودکان استثنایی در هر دو سال عقب ماندگی­ها ، اوتیسم و بیش فعالی- کمبود توجه بوده است.
از آن سو اما می­توان به پراکندگی مباحث مطرح شده در کنکور و لزوم مطالعه همه مباحث اشاره کرد و صرفا می­توان گفت که بهتر است روی مباحث پر تکراری مانند عقب ماندگی و انواع آن وقت بیشتر صرف کرداما نباید از تک تک مباحث و جزئیاتشان غافل شد.

پیروز و موفق باشید




 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی



 

 مطالب مرتبط:

 




 

تعداد بازديد : 1778
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.