.
تبلیغات

تمرکز حواس, تمرکز, مطالعه, تمرکز هنگام مطالعه, ذهن, درگیری ذهنی, فعالیت ذهنی, استرس, اضطراب, یادگیری, کندخوانی, یادداشت برداری, خلاصه نویسی, خواب, خواب منظم, افکار منفی, افکار مثبت, صبحانه, پروتئین, سکوت, ورزش, حواس پرتی

تمرکز حواس در این روزهای پرفشار



سحر احسانی

 

دوستان سلام
امیدوارم روزهای زمستانی خوبی را پشت سر بگذارید.

این روزها که مشغول مطالعه هستید شاید یکی از عواملی که خیلی ذهن شما را به خود مشغول کرده است تمرکز حواس است که در جلسات مشاوره هم بسیاری از دانشجویان درباره ی آن نگران هستند و مدام سوال میپرسند که باید برای جلوگیری از حواس پرتی چه کاری انجام دهند.

اولین نکته ای که باید بدانید این است که تمرکز حواس امری اکتسابی است و هیچ کس وجود ندارد که تمرکز حواس کامل داشته باشد. شاید تا به حال بارها با خود فکر کرده اید چرا تمرکز حواس ندارید و مدام در حین مطالعه حواستان پرت می شود؟ دلیل حواس پرتی چیزی جز تمایل ذهن به درگیری و فعالیت نیست.
بنابراین درصورتی که بتونید به بهترین نحو ممکن آن را به انچه در حال حاضر انجام میدهید مشغول سازید تمرکز حواس شما هم بالا می رود.
چون تمرکز اکتسابی است بنابراین نیاز به تمرین وتوجه دارد تا بتوان به بهترین نحو آن را تقویت کرد.
حواس پرتی یا دارای منشا درونی است یا منشا بیرونی. معمولا عوامل بیرونی را راحت تر می توان کنترل کرد مثل صدای تلویزیون، اما حواس پرتی با عوامل درونی مثل مشغله های ذهنی،استرس، درد و رنج و... سخت تر کنترل می شوند اما کنترل کردن آن ها نیز غیر ممکن نیست.
درحین  مطالعه عامل اصلی برای یادگیری تمرکز حواس است و برای تمرکز حواس هم نکاتی وجود دارد که بسیار کمک کننده هستند.
  • اولین نکته طرح کردن پرسش است که باعث میشود ذهن دچار درگیری شود و مشغولیت ذهنی به مسئله باعث کاهش حواس پرتی میشودو باعث درگیر کردن عمیق تر خواننده با مطلب مورد نظر می شود. فرد باید برای یافتن پاسخ سوال مورد نظر خود حواس خود را جمع کند و تفکر انتقادی را بهبود میبخشد.
  • دومین نکته پرهیز از کند خوانی وزیاد وسواس به خرج دادن برای مطالعه ی هر مطلب درسی است زیرا در کندخوانی ذهن فرصت بیشتری برای از این شاخه به آن شاخه پریدن دارد.
  • جدیت در مطالعه نکته ی دیگری است که بسیار کمک کننده است زیرا شک وتردید باعث تخیلات واهی میشود.هیچگاه اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را به خود مشغول سازد. بهتر است مدت زمانی را برای مطالعه مشخص کنید اگر دچار حواس پرتی شدید از مطالعه دست نکشید بلکه قدری به هدف وآینده ی پیش رو فکر کنید و اراده ی خود را قوی کنید وبه خود تلقین کنید که انسان با اراده ای هستید البته نگذارید خیال پردازی درمورد آینده حواس شما را پرت کند.

 تمرکز حواس, تمرکز, مطالعه, تمرکز هنگام مطالعه, ذهن, درگیری ذهنی, فعالیت ذهنی, استرس, اضطراب, یادگیری, کندخوانی, یادداشت برداری, خلاصه نویسی, خواب, خواب منظم, افکار منفی, افکار مثبت, صبحانه, پروتئین, سکوت, ورزش, حواس پرتی 

  • درحین مطالعه بهتر است از انگشت یا مداد به عنوان راهنما استفاده کنید وزیر مطالب مهم خط بکشید. همچنین یادداشت برداری هم بسیار کمک کننده است و هماهنگی چشم ومغز را افزایش میدهد.
  • نکته ی دیگر علاقه به مطالعه است که نکته ی بسیار بسیار مهمی است. وقتی شما به موضوعی علاقه داشته باشید به سادگی آن را به ذهن می سپارید.موقیعت هایی را که نمی توانید در ان تمرکز داشته باشد پیدا کرده وتجزیه وتحلیل کنید، احساسات خود را به دقت مورد بررسی قرار دهیدو عوامل نا امید کننده و تاثیر گذار بر افکارتان را شناسایی کنید و افکار منفی را از خودتان دور سازید.
  • برای مطالعه ی خود زمان ومکان مناسب معین کنید سعی کنید برنامه ی خواب منظمی داشته باشید و مدام ان را تغییر ندهید.باید سعی کنید حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی را به حداقل برسانید کم خوابی، سنگینی معده یا کم خوردن همه باعث حواس پرتی میشوندسعی کنید در وعده ی صبحانه از پروتئین هایی مثل تخم مرغ ،پنیر،شکبارو... استفاده کنید
  • نکته ی مهم دیگر هماهنگی اراده وتخیل است قدرت تخیل معمولا قوی تر از قدرت اراده است پس سعی کنید این دو را هماهنگ سازید
  • هیچ گاه برای تمرکز حواس به دنبال سکوت مطلق نباشید زیرا شرطی میشود و معمولا در روز کنکور سکوت مطلق وجود ندارد و بهتر است از قبل خود را برای آن اماده سازید.
  • تکنیک "حالا اینجا باش" بسیار تکنیک موثری است ومی تواند کمک کننده باشد پس هر وقت حواستان پرت شد این جمله را به خود بگویید وسعی کنید آن را انجام دهید تا به آثار معجزه اسای آن پی ببرید.
  • سعی کنید عوامل حواس پرتی خود را بنویسید و بعد به خودتان بگویید زمانی را بعد از مطالعه به فکر کردن درمورد این موضوع اختصاص خواهم داد به این ترتیب می توانید حواس خود را بر مطالعه متمرکز کنید.صحبت کردن با خود درحین حواس پرتی میتواند کمک کننده باشد اما اگزر بیش از حد باشد میتواند به حواس پرتی کمک کند

در پایان توصیه میکنم صبح ها قدری ورزش کنید تا بدن آمادگی لازم را به دست اورد.
پیروز و سربلند باشید
 
 
 
 


گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی




مطالب مرتبط:

تعداد بازديد : 584
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.