.
تبلیغات

پریسا گلستانی, رزومه پریسا گلستانی, منابع ارشد روانشناسی بالینی, منایع ارشد بالینی, منابع روانشناسی بالینی, کنکور ارشد روانشناسی عمومی, مشاوره, رتبه های برتر روانشناسی, رتبه های برتر روانشناسی, ارشد روانشناسی, ارشد روانشناسی بالینی, مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی, ارشد بالینی, منابع ارشد بالینی, مشاوره مقاله و پایان نامه

سوار بر شادی، پیش به سوی هدف... !



فرزین ابراهیمی

 

شاید برای شما داوطلب عزیز هم پیش آمده باشد که در هنگام مطالعه یا زمان استراحت، صرف نهار و … باز هم مساله کنکور و حواشی مربوط به آن، ذهن شما را حتی برای چند دقیقه هم که شده است، درگیر کند. این موضوع در میان بیشتر داوطلبان عمومیت دارد؛ زیرا آمادگی برای کنکور، یک روند طولانی و تقریباً خسته کننده است، و همین مسایل جانبی نیز باعث می‌شود تا بر روند فرسایشی آن افزوده شود؛ اما یکی از مهم‌ترین اموری که در همه زندگی و بخصوص در شرایطی مثل کنکور که پی‌گیری یک هدف، مد نظر است باید به آن توجه داشت، این است که انسان روحیه خود را از دست ندهد و با انگیزه بماند و مهم‌تر از آن، اینکه شاد باشد و از لحظه‌های زندگی‌اش لذت ببرد.


شادی باعث می‌شود تا توان و انرژی فرد برای پی‌گیری اهدافش چند برابر شود؛ به علاوه موجب می‌شود که این شادی به محیط اطراف نیز ساطع شده و انرژی‌های مثبت، اطراف ما را فراگیرد. حتماً با خود می‌گویید در شرایطی مثل کنکور، با این حجم درس‌ها و نیز دغدغه‌های قبولی و رسیدن به هدف، چگونه می‌توان هم شاد بود و هم درس خواند. شاید حق با شما عزیزان باشد و فکر کنکور و درس‌ها، به شکل قابل ملاحظه‌ای ذهن شما را با خود درگیر نماید، اما راهکارهایی وجود دارد که باز هم شما بتوانید شاد بودن و در نتیجه انرژی مثبت، توان و انگیزه بالا و یادگیری بهتر را مهمان درون خود کنید. برای رسیدن به این هدف، با ما همراه باشید و توصیه‌های زیر را بخوانید.
 

مقاله, مقالات مشاوره ای, شادی, هدف, روحیه, انرژی مثبت, قبولی در کنکور, نگرانی, استرس, ورزش, اعتماد به نفس, مثبت اندیشی, امید, رسیدن به هدف, موفقیت, مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, هدفگذاری, هدف گذاری کنکوری, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد

 
1- شما هم یکی از هزاران
وقتی افکاری مثل اینکه از بقیه عقب هستید یا دیگران در فلان درس از شما جلوترند یا درصد بالایی می‌زنند به ذهنتان خطور کرد، این موضوع را نیز در نظر بگیرید که داوطلبان زیادی هم هستند که در شرایطی پایین‌تر از شما، چه از نظر امکانات درسی و چه توان جسمی و روانی، قرار است با شما در کنکور شرکت کنند و نتیجه بگیرند. شما یکی از تعداد بی شمار داوطلبانی هستید که این راه را طی کرده‌اند، و این راهی است که شما برای آینده خود انتخاب کرده‌اید. فرقی نمی‌کند که با دغدغه و نگرانی پیش بروید یا با شادی به دنبال هدف خود باشید؛ بالاخره باید این راه را طی کرده و در آزمون شرکت کنید. تنها فرقش این است که اگر شاد باشید و به خود انرژی و روحیه مثبت دهید، کمک بسیار زیادی به یادگیری و توان مطالعاتی خود کرده‌اید؛ پس سریع تر اقدام کنید.
الان که با شما عزیزان صحبت می‌کنم، تقریباً تمام داوطلبان برنامه خود را برای مطالعه خوب و جدی تنظیم کرده‌اند؛ پس الان همه در تکاپو هستند، و اگر بنشینید و با افکار بد و مزاحم، ذهن خود را درگیر کنید از بقیه عقب خواهید ماند. عجله کنید؛ معطل چه هستید؟ با یک انرژی مثبت و با جدیت شروع کنید. نگرانی‌ها را از خودتان دور کنید و مطمین باشید که هیچ زحمتی بی‌جواب نمی‌ماند.
 
2- نگرانی‌های بی جای کنکور؛ دشمن شادی
بسیاری از داوطلبان، وقتی شروع به مطالعه می‌کنند، فکر می‌کنند که باید همه مطالب را یاد بگیرند و هیچ مطلبی را فراموش نکنند، و وقتی تست می‌زنند، باید بتوانند به همه تست‌ها پاسخ صحیح بدهند. آنها وقتی در یکی از این مراحل با مشکل مواجه می‌شوند، ناراحت شده و انگیزه قبلی خود را برای مطالعه از دست می‌دهند یا حتی اگر با همان انگیزه اولیه به مطالعه ادامه دهند دچار استرس و نگرانی می‌شوند؛ نگرانی اینکه تا زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، چقدر از این مطالب را فراموش خواهند کرد و اینکه آیا اصلاً می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد به سؤالات جواب دهند یا نه و … همین نگرانی‌ها، علاوه بر ایجاد استرس بی‌جا، جلوی شاد بودن و نشاط آنها را در طول مدت آمادگی برای کنکور خواهد گرفت.
برای اینکه شما داوطلب عزیز بتوانید جلوی این مشکل را تا حد ممکن بگیرید، پیوسته این موضوع را مدّ نظر داشته باشید که هیچ داوطلبی، تمام مطالب دروس را به طور کامل فرا نخواهد گرفت و همه داوطلبان، دقت کنید همه داوطلبان، در یک یا چند درس ضعف دارند. ممکن است که نقاط قوت شما، نقاط ضعف تعدادی دیگر از داوطلبان نیز باشد؛ پس با زدن چند تست و حتی ده‌ها تست اشتباه در یک درس، نگران نشوید؛ بنابراین، آرامش خود را حفظ کنید و با مطالب و کتاب‌ها شوخی کنید و همزمان به دنبال رفع اشتباهات خود برآیید. به این نکته هم توجه داشته باشید که لزومی ندارد همه داوطلبان و از جمله شما، همه مطالب دروس مختلف را به طور کامل بدانید؛ به همین خاطر، لازم است که اگر در مبحثی از یک درس ضعف دارید و مطالعه و یادگیری آن برای شما مشکل است، از آن عبور کرده و وقت خود را صرف مطالعه مطالب مهم دیگر کنید تا زمان خود را از دست ندهید.
 
3- ورزش کنید
ورزش، باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس می‌شود و احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس می‌کند که به موفقیت‌های خوبی دست یافته است. ضمناً ورزش در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله افسردگی، تاثیر بسزایی دارد و سی دقیقه ورزش در روز می تواند آثار افسردگی را کاهش دهد بنابراین، در میان افرادی که به ‌طور مرتب ورزش می‌کنند، بندرت می‌‌توان شخص افسرده‌ای را یافت؛ از طرف دیگر، با ورزش کردن، تولید اندورفین و اپی نفرین و سیتوکین‌ها نیز افزایش می ‌یابد و این مواد به طور طبیعی، باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه عمومی فرد شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری برای انجام کارهای روزمره‌ زندگی به شخص هدیه می‌کنند.
وقتی داوطلبان ورزش کردن را به داوطلبان عزیز توصیه می‌کنیم، بسیاری از آنها عقیده دارند که ورزش کردن، باعث اتلاف وقت آنها می‌شود. در پاسخ این عزیزان باید بگوییم که اولاً شما براحتی می‌توانید نیم ساعت از وقت استراحت را در برنامه خود به ورزش کردن اختصاص دهید، و ثانیاً، به دلیل آنکه ورزش کردن باعث شادی و بهبود روحیه و بالا رفتن سطح یادگیری‌تان می‌شود، شما به شکل غیرمستقیم به زمان یادگیری و مطالعه خود خواهید افزود.
 
4- رنگ‌ها را مهمان خود کنید
بسیاری از جنبه‌های روانی و حتی جسمی افراد، تحت تاثیر رنگ‌های مختلف هستند. استفاده از رنگ‌ها برای بالا بردن انرژی زندگی و آرامش مهم است و روان‌شناسان بر آن تاکید دارند.رنگ‌ها در زندگی، تاثیر بسیاری بر روحیه و روان انسان می‌گذارند. بعضی از رنگ‌ها موجب تحریک روانی فرد شده یا به تمرکز بیشتر وی منجر می‌شوند؛ مثلاً آبی، رنگی آرامش بخش است و موجب کاهش هیجانات فرد می‌شود و فرد در سایه این رنگ، هیجانات خود را بهتر کنترل می‌کند. رنگ قرمز تقریباً در جهت مقابل رنگ آبی قرار داشته و موجب می‌شود که به فرد احساس هیجان دست دهد. همچنین آرامش پدید آمده از رنگ سبز در کاهش کارهای پراسترس، مفید است. این رنگ همیشه آرامش بخش است. اگر شما عزیزان در دوره آمادگی برای کنکور، سراغ رنگ‌های شاد و انرژی دهنده بروید، علاوه بر اینکه می‌توانید از خستگی خود در هنگام مطالعه جلوگیری کنید، قادر خواهید بود بر روحیه بالا و سطح یادگیری خود نیز تاثیر مثبت بگذارید. سعی کنید که همیشه لباس‌هایی با رنگ‌های شاد و زیبا بپوشید. همچنین اگر نمی‌توانید رنگ اتاق خود را تغییر دهید، با نصب چند تابلوی زیبا، شادی را مهمان اتاق خود بکنید. رنگ‌های روشنی که نوعی شادی و سرزندگی را با خود به همراه دارند، باعث شادابی و نشاط افراد می‌شوند. وقتی شما لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و نزدیک به رنگ‌های طبیعت به تن می‌کنید، هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان نشاط روحی به همراه می‌آورید؛ از سوی دیگر، پوشیدن  مداوم لباس‌هایی با رنگ‌های تیره و خنثی، مانند مشکی یا خاکستری، مشکلاتی مانند حس اندوه، غم و کرختی را در خود فرد و نزدیکان او ایجاد می‌کند. نگاه کردن به رنگ‌های شاد، باعث افزایش سلامت روانی جامعه می‌شود. مکانیسم شاد شدن در اثر مشاهده رنگ‌های زیبا و روشن در بدن هم به این صورت است که ذهن افراد به محض دیدن این رنگ‌ها، زیبایی خاصی را از محیط برداشت می‌کند و به نشاط می‌رسد. رنگ‌های شاد و روشن، پیام‌های خوشی را از خود متصاعد می‌کنند و باعث رضایت خاطر افراد می‌شوند.
 

مقاله, مقالات مشاوره ای, شادی, هدف, روحیه, انرژی مثبت, قبولی در کنکور, نگرانی, استرس, ورزش, اعتماد به نفس, مثبت اندیشی, امید, رسیدن به هدف, موفقیت, مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, هدفگذاری, هدف گذاری کنکوری, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد


5- از افراد غمگین فاصله بگیرید
اگر شما کنکوری عزیز در چنین شرایطی با افراد افسرده و ناامید، معاشرت داشته باشید، نگرانی‌ها و هیجانات منفی آنها بر شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. همیشه، افرادی وجود دارند که شکست‌ها و ناکامی‌های خود را در امور مختلف به عوامل مختلفی به جز خودشان مرتبط می‌کنند. این افراد به خود و دیگران چنین القا می‌کنند که چون جبر روزگار نمی‌خواهد آنها در انجام این کار موفق شوند، پس هر قدر هم که تلاش کنند، نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند. حتماً در میان داوطلبان گرامی هم این گروه از افراد وجود دارند. معاشرت با آنها، بخصوص در زمان مطالعه برای کنکور، می‌تواند تاثیر مخربی بر وضعیت روانی شما داشته باشد؛ پس تا می‌توانید از این افراد فاصله بگیرید و در صورت لزوم با دوستان شاد و باانگیزه و پر انرژی خود معاشرت نمایید. آن وقت خواهید دید که این گروه از دوستانتان، چگونه به شما انرژی مثبت داده و شما را برای رسیدن به هدف تشویق می‌کنند.
 
6- شادی، هدیه شما به خودتان است
تا شما نخواهید، هیچ فردی نخواهد توانست شما را شاد کند. شادی، یک موهبت درونی و شخصی است و تا زمانی که شما نخواهید، نمی‌توانید آن را مهمان خانه خود نمایید. درست است که دوستان و خانواده شما می‌توانند تاثیرات مثبت و منفی روی شما و شاد بودنتان داشته باشند ، اما این شما هستید که می توانید شادی را برای خودتان ایجاد کرده، آن را نگه دارید یا اینکه آن را پس بزنید. شاد شدن و شاد ماندن، کار بسیار راحتی است. کافی است که به خود و توانایی‌هایتان اطمینان داشته باشید و هر قدم کوچک و موفقیت‌های ریز و درشت خودتان را فراموش نکرده و به خود یادآوری کنید که این موفقیت، محصول تلاش و خواستن شماست. برای اینکه در طول آمادگی برای کنکور، پیوسته شاد باشید، خود را با کسی مقایسه نکنید؛ بلکه خود را با خودتان و با ماه‌های قبل از آن مقایسه کنید و ببینید که چقدر پیشرفت کرده‌اید و این پیشرفت‌ها محصول چه چیزی است. آیا جز این است که شما خواسته‌، تلاش کرده و توانسته‌اید؟ پس به این توانایی‌هایتان ببالید و افتخار کنید و شاد شوید. ایمان داشته باشید که شما، مانند هر شخص دیگری که قدم در راه می‌گذارد و بالاخره موفق می‌شود، موفق خواهید شد.
 
7- مثبت باشید
همه داوطلبان عزیز، بله همه داوطلبان در دوره آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد، بالاخره دچار نگرانی و استرس می‌شوند. مهم این است که چگونه بتوان این مشکلات را مدیریت کرد.. مهم‌ترین کار برای مدیریت این نگرانی‌ها و پیوسته شاد و با انگیزه بودن، این است که مثبت بیندیشید و مثبت عمل کنید و سعی کنید که این احساس را به دیگران نیز انتقال دهید؛ زیرا انجام این کار، باعث می‌شود تا انرژی‌های حاصل از آن در درجه اول متوجه خودتان شود و بعد دوستان و اطرافیانتان را در بر گیرد. به همه اتفاقاتی که در طول آمادگی‌تان برای کنکور رخ می‌دهد، به صورت مثبت نگاه کنید و با خدا راز و نیاز کنید و از آن تواناترین بخواهید که به شما کمک کند. کافی است که همت کنید و در کنار تلاش و کوشش بی‌وقفه، نتیجه و جریان امور را به او واگذار کنید. منتظر چه هستید؟ بخندید و با شادی به سوی هدفتان پیش بروید و مطمین باشید که موفق خواهید شد.
 






 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی



 

 مطالب مرتبط:

    منابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی

منابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی


مقاله, مقالات مشاوره ای, مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, هدفگذاری, هدف گذاری کنکوری, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد, مقاله, مقالات مشاوره ای, مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, هدفگذاری, هدف گذاری کنکوری, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد

 

تعداد بازديد : 227
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.