.
تبلیغات

مطالعه, مقاله, مقالات مطالعاتی, روش مطالعه, روش مطالعه پس خبا, روش مطالعه مردر, روش مطالعه murder, یادگیری, مطالعه و یادگیری, mood, understand, recall, detect and digest, expand, review and respond, روانشناسی یادگیری, دکتر سیف, مرور, مرور آموخته ها, درک مطلب, بسط و گسترش مطلب

چگونه خود و موفقیت خود را باور کنم؟
خودباوری، کلید موفقیت در کنکور...

 

مریم بی طرفان


دوستان عزیزم سلام
همونطوری که میدونید ظرفیت کنکور ارشد نسبت به کارشناسی پایین تره و حالا این ظرفیت کم هم در کنکور ارشد وزارت بهداشت قابل توجه تره که این مسئله باعث استرس زیادی در متقاضیان این کنکور میشه بطوری که من در خیلی از جلساتم به این موضوع برخوردم که دانشجو علی رغم میل باطنی که به کنکور بهداشت داره در شک و تردیده و حتی قبل از اینکه هدفش رو برای موفقیت تعیین کنه خودش رو به عنوان یک فرد شکست خورده پذیرفته و ناامیدانه یا میخواد تغییر مسیر بده و یجورایی صورت مسئله رو پاک کنه یا با کلی ترس و انرژی منفی میخواد در مسیری قدم برداره که تهش رو بن بست درنظر گرفته که این شیوه ادامه دادن با این افکار نتیجه مطلوبی رو در پی نداره، البته باید اینم بگم که من کاملا این قضیه رو درک میکنم چون خودمم زمانی که خیلی هم ازش نگذشته این استرس ها و این تردیدها رو داشتم و هنوزم فراموششون نکردم اما چیزی که مهمه اینه که یکبار به این مسائل فکر کنید و دیگه وقتی این مسیرو با تمام فراز و نشیباش انتخاب کردین و قدم اول رو برداشتید که کنکور بهداشت هدف اصلیتون باشه نذارین این نگرانی ها مانع راهتون بشه. حالا الان چون اوایل راهیم و خیلیاتون هنوز به خودتون اطمینان لازم رو برای شروع قاطعانه ندارین خواستم که توجه تون رو به یکی از فاکتورهای موفقیت جلب کنم، یعنی خودباوری!

 

مقاله, مقالات مشاوره ای, خودباوری, موفقیت, موفقیت در کنکور, کلید موفقیت, افکار منفی, تقویت نقاط قوت, انگیزه, قهرمان, اعتماد به نفس,  مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد
 

  • خودباوری کلید موفقیت در کنکور

این عبارت ساده به تنهایی می تواند گره کشای بسیاری از مشکلات باشد،در هر زمینه ای که برای رسیدن به هدفی تلاش میکنید،بلا شک خود باوری یک فاکتور تعیین کننده می باشد.
یکی از ضعف‌های بزرگ بیشتر افراد این است که گمان می کنند،آن‌هایی که توانسته اند به درجات بالای موفقیت در زندگی،مدارج علمی و یا کسب وکار دست پیدا کنند از سیاره دیگری آمده اند و نمی توانند مثل آن ها باشند.
ممکن است که شما با دیدن موفقیت‌های افراد دیگر در کنکور گمان کنید که آن ها از تواناییهای ذاتی برخوردار هستند،در صورتیکه که اگر خودتان را بطور کامل بشناسید،متوجه خواهید شد که شما نیز می توانید به هر آنچه که دیگران به آن دست پیدا کرده اند، برسید.
تجربه‌ی زمانی را به یاد دارید که در یک قدمیِ موفقیت بوده‌اید، ولی ناگهان از تلاش کردن دست کشیده‌اید؟ چیزی که در این موقعیت‌ها شما را از رسیدن به هدف باز می‌دارد، صدایی است که از درون‌، ذهن شما را با پرسش و تردید پر می‌کند. اعتماد شما به خودتان را به چالش می‌کشد و در حالی که یک لحظه قبل مطمئن بودید با انجام این کار موفق خواهید شد، زیر گوش‌تان زمزمه می‌کند: اگر نتیجه‌ای که فکر می‌کنی را نداشته باشد چه؟ اگر نتوانی؟ اگر اشتباه کنی؟ و اطمینان شما کم‌کم آنقدر ضعیف می‌شود که از کارتان دست می‌کشید و بدتر از همه اینکه این صدای بازدارنده را از درون خوتان می‌شنوید.
 
اگر بعضی وقت‌ها برای باور کردن توانایی خودتان به مشکل برمی‌خورید، این نکات را بخوانید، به آنها فکر کنید و آنها را تمرین کنید!
 

  1.  یادتان باشد که خودباوری، یادگرفتنی است

درجه‌ی خودباوری شما روی سنگ حک نشده، پس غیر قابل تغییر نیست. همه‌ی ما انعطاف پذیریم و می‌توانیم تغییر کنیم. حتی می‌توانیم فراتر از انتظارات‌مان پرواز کنیم. به یاد داشته باشید که وقتی به دنیا آمدید هیچ «می‌توانم» و «نمی‌توانم»ی در ذهن‌تان وجود نداشت. بعد ذره ذره، زندگی به شما یاد داد که چطور خودتان را محدود کنید. شما هیچ وقت از یک بچه نمی‌شنوید: «من آدمی نیستم که بتوانم…» آنها هنوز یاد نگرفته‌اند که افق‌های دیدشان را محدود کنند و هنوز تحت تأثیر آدم‌هایی که بدبینی از سراپایشان می‌بارد قرار نگرفته‌اند.
اولین قدم این است که فکرهای محدودکننده‌ای را که در طول زندگی در مورد خودتان در ذهن‌تان به وجود آمده پیدا کنید و همه را دور بریزید.
 

  1. به صدایی که در سرتان فکرهای منفی را تکرار می‌کند توجه نکنید

وقتی دچار تردید می‌شوید یک لحظه بایستید و گوش کنید. به آن صدای کوچک منفی در درون‌تان توجه کنید وبه خودتان بگویید: این صدای من نیست! بعد آن را به چالش بکشید و به تدریج سعی کنید کاملا آن را نادیده بگیرید.
 

  1.  نقاط ضعف را به نقطه‌ی قوت تبدیل کنید

دامبو، شخصیت کارتونی بامزه‌ای را که همه به خاطر گوش‌های بزرگش مسخره‌اش می‌کردند یادتان هست؟ این تمسخر باعث شده بود که او از گوش‌های بزرگش متنفر بشود. ولی با گذشت زمان او توانست از همین گوش‌ها استفاده کند، و دیدگاهش را تغییر و به وضع موجودش رضایت بدهد.
اگر به جای تمرکز بر داشته‌ها و توانایی‌هایمان بر کمبودها و مشکلات‌مان تمرکز کنیم، فرصت خودباوری را از دست می‌دهیم. نباید فکر کنیم که بی عیب و ایرادیم؛ ولی البته با تمرکز بر نقاط ضعف برجسته، و بدون تلاش برای اصلاح آنها و بدون توجه نقاط قوت‌مان هم به هیچ کجا نمی‌رسیم.
 

مقاله, مقالات مشاوره ای, خودباوری, موفقیت, موفقیت در کنکور, کلید موفقیت, افکار منفی, تقویت نقاط قوت, انگیزه, قهرمان, اعتماد به نفس,  مشاوره تحصیلی, روانشناسی, کنکور ارشد روانشناسی, کنکور ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد مشاوره, کنکور کارشناسی ارشد بالینی, کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد مشاوره, منابع کنکور ارشد بالینی, مطالعه کنکور ارشد
 

  1.  قدرت‌های برتر را تقویت کنید

همه‌ی ویژگی‌های مثبتی را که به ذهن‌تان می‌رسد بنویسد. نه فقط آنهایی که در خودتان می‌بینید، بلکه هر ویژگی‌ای که به نظرتان مثبت است، هدف این است که توجه تان را روی کلمات مثبت بگذارید. دلیلش این است که «مجهز کردن» ذهن‌تان با فکر کردن به این ویژگی‌های مثبت واقعا می‌تواند در رفتارتان مؤثر باشد.
 

  1. مربی انگیزه‌بخش خودتان باشید

اگر شک و تردید با قیافه‌ی زشت‌اش از درون شما سربرمی‌آورد و نمی‌گذارد تصمیم درست را بگیرید، تصور کنید خودتان (آن بخش هوشیار خودتان)، مربی آن بخش سرکش و نگران وجودتان است؛ این همان کسی است که باید با او مشورت کنید. فکر کنید اگر یک نفر که با تمام وجود او را باور دارید دچار شک و تردید می‌شد به او چه می‌گفتید؟ بعد بنشینید و همان حرف‌ها را به خودتان بزنید.

  1. تمرین کنید که خودتان را به جای قهرمان‌ها بگذارید

گذاشتن خودتان به جای قهرمان‌ها، تمرین بسیار خوبی برای افزایش خودباوری است.
 

  1.  یک تصویر قوی از خودتان بسازید

صرفِ متقاعد کردنِ خودتان به اینکه می‌توانید کاری را انجام بدهید برای رسیدن به خودباوری کافی نیست. خودباوریِ حقیقی زمانی به دست می‌آید که به تدریج بتوانید به درجه‌ای برسید که خودتان را در حال آرامش اجتماعی ببینید؛ در حالی که کاری را که می‌خواهید شروع کرده‌اید، مقاله ای را که می‌خواستید نوشته‌اید و یا هر چیز دیگری را که لازم بوده باور داشته باشید انجام داده‌اید و همان آدمی شده‌اید که می‌خواستید.این عادت را برای خودتان به وجود بیاورید که هر روز چند دقیقه بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را ببینید که با قاطعیت، آرامش و قدرت رفتار می‌کنید. این تمرین تصویرسازی قوی به این معنی است که شما می‌توانید از خودتان یاد بگیرید که چطور اعتماد به‌نفس و خودباوری داشته باشید، و طوری عمل کنید که شانس موفقیت‌تان به حداکثر برسد.
 

خودباوری به معنی تکبر و نادیده گرفتن کمبود‌ها نیست. به معنی کامل دانستن خودتان، همانطور که هستید هم نیست. خودباوریِ شما تمرکز بر چیزی است که خواهید شد. و بخش مهمی از خودباوری حاصلِ دانستن نقطه ضعف‌ها و با آرامش رو به رو شدن با آنهاست. خودباوری به شما این توانایی را می‌دهد که از اشتباه کردن وحشت نکنید و با شکست کنار بیایید و آن را طوری ببینید که واقعا هست: یک عقب‌نشینی موقت، و نه ابدی.
خیلی‌ها نمی‌توانند توانایی‌های خودشان را باور کنند، چون دیگران آنها را باور ندارند. ولی همانطور که الینور روزوِلت، استادانه بیان کرده‌ استهیچ کس نمی‌تواند حس حقارت و ناتوانی را به شما القا کند، مگر این که خودتان با او موافق باشید.
 

 

 






گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی

   منابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی

 

منابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی



مطالب مرتبط:

    

تعداد بازديد : 640
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.