.
تبلیغات

مطالعه, مقاله, مقالات مطالعاتی, روش مطالعه, روش مطالعه پس خبا, روش مطالعه مردر, روش مطالعه murder, یادگیری, مطالعه و یادگیری, mood, understand, recall, detect and digest, expand, review and respond, روانشناسی یادگیری, دکتر سیف, مرور, مرور آموخته ها, درک مطلب, بسط و گسترش مطلبدرس خواندن و خواب آلودگی در بهار!

 

مریم بی طرفان

دوستان عزیزم سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه و از روزهای بهاری تون نهایت استفاده رو ببرین.

همانطور که می دانیم کسالت بهاری حالتی ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. حتما همه مون تا حالا تجربه کردیم که این روزها علاوه بر زیبایی هایی که داره گاهی باعث کسالت و خواب آلودگی ما میشه و نمیتونیم خوب به مطالعه درس هامون بپردازیم. برای همین می خواهم در اینجا چند نکته رو با هم مرور کنیم تا بتونیم با کیفیت بیشتری به مطالعه  بپردازیم.
 

 وقتی در بهار خواب آلودگی به سراغمان آمد باید نکات ذیل را رعایت کنیم:

  • جهت افزایش خون رسانی به مغز و بیدار کردن سلول‌های آن، برای مدتی کوتاه، فعالیت ورزشی داشته باشیم تا تپش قلب و میزان خون رسانی به مغز بالا رود. نرمش و حرکت‌های کششی یوگا نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. وقتی که خواب از سرمان پرید دوباره به مطالعه ادامه دهیم.
  • بعد از نرمش صبحگاهی، مغز برای شروع کار به آب و مواد مغزی مخصوصاً قند (ترجیحاً قند طبیعی) نیاز دارد. در نتیجه خوب است که در ابتدای روز، آب، شیر و خرما بخوریم.
  • بدن انسان در فصل بهار به شدت نیازمند تأمین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، چرا که کمبود این ماده، خون‌سازی را دچار اختلال کرده و به دنبال آن روند تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود که نتیجه آن خستگی، ضعف و افت کارایی بدن می‌باشد.
  • برای مطالعه هیچ گاه نباید گوشه‌ای لم داد یا در حال خوابیده، مطالعه کرد. این وضعیت‌ها باعث خواب آلودگی می‌شود. بهترین شیوه مطالعه استفاده از میز و صندلی است.

درس خواندن, مطالعه, بهار, خواب آلودگی, خواب آلودگی بهار, کسالت, کسالت بهاری, ورزش, خون رسانی, خستگی, ضعف, افت کارایی, اختلال, تأمین اکسیژن, سلول های مغزی, خون رسانی مغز, نور, تپش قلب, کمبود انگیزه, انگیزه, مطالعه کتاب, تست زنی, کنکور, کنکور ارشد, کنکور ارشد روانشناسی, مطالعه کنکوری

  • پس از دو ساعت مطالعه بهتر است که به مدت ۱۰دقیقه ورزش کنیم تا با افزایش تپش قلب، خون رسانی به سلول‌های مغزی شدیدتر شود و از رخوت نشستن طولانی رها شویم. این کار می‌تواند به صورت طناب زدن یا در جا دویدن صورت گیرد.
  • بهترین روش مطالعه، تصویرسازی در ذهن است. در این روش، هنگام مطالعه متن، باید مطالب بیان شده را در ذهن خودمان به تصویر تبدیل کنیم و همین‌طور که متن را دنبال می‌کنیم، داستان را به صورت یک نمایش تصویری در ذهن پیش ببریم. تصاویر در حافظه‌ی ما به مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند تا کلمات و جمله‌ها. همچنین این روش باعث افزایش تمرکز ما بر روی کتاب خواهد شد و از خواب آلودگی جلوگیری می‌کند.
  • نور در زمان مطالعه باید کافی باشد ولی باید از تابیدن نور مستقیم از روبرو جلوگیری شود. نور مصنوعی احساس شب بودن و ایزوله بودن را تلقین می‌کند و باعث خواب آلودگی می‌گردد.
  • اگر می‌خواهیم بعد از ناهار زود به مطالعه برگردیم، بهتر است به جای یک وعده غذا نصف آن را بخوریم! خوردن غذای سنگین و پرحجم وسط روز، همه خون بدن را برای هضم غذا، به طرف معده سرازیر می‌کند. آن وقت مغز احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند.
  • یکی دیگر از علل خواب آلودگی، کمبود انگیزه و شوق برای مطالعه یک کتاب است. در نتیجه باید برای خواندن کتاب مورد نظر در خودمان، شوق و انگیزه ایجاد کنیم. یک راه برای این کار، تلاش جهت بررسی مسائل همان فصل مورد مطالعه است (قبل از مطالعه آن فصل!)، همچنین ورق زدن کتاب و مطالعه تیترها و خواندن صورت تست ها می‌تواند سوالات زیادی را در ذهن ما ایجاد کند و باعث کنجکاوی ما در فهمیدن مطالب قبلی برای درک آن مطلب یا حل مسائل مربوطه شود.
  • پس از مطالعه طولانی یک کتاب، اگر احساس خستگی و دلزدگی از آن کتاب می‌کنیم، باید به سراغ مطلب دیگری برویم. تلنبار کردن مطالب یک کتاب که همه شبیه هم هستند، باعث فراموشی می‌شود. ایجاد تنوع به مطالعه، این فرصت را به مغز می‌دهد که مطالب خوانده شده را در خود طبقه بندی کرده و به حافظه دراز مدت بسپارد.

 
امیدوارم سالی سرشار از خیر و برکت داشته باشید 




گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی



مطالب مرتبط:

تعداد بازديد : 612
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.