.
تبلیغات

مطالعه, مقاله, مقالات مطالعاتی, روش مطالعه, روش مطالعه پس خبا, روش مطالعه مردر, روش مطالعه murder, یادگیری, مطالعه و یادگیری, mood, understand, recall, detect and digest, expand, review and respond, روانشناسی یادگیری, دکتر سیف, مرور, مرور آموخته ها, درک مطلب, بسط و گسترش مطلببی حوصلگی در هنگام مطالعه



مریم بی طرفان
 

دوستان عزیزم سلام
امیدوارم که حالتان خوب باشد، و ازاین روزها نهایت استفاده را ببرید.
امروز می خواهم در مورد موضوعی صحبت کنم که گاه گاهی معضل همه ی ما بوده، و باعث افت عملکردمان شده و ذهنمان را درگیر این سوال کرده که چگونه می توان بر بی حوصلگی زمان درس خواندن غلبه کنیم؟

بی حوصلگی در زمان مطالعه علل مختلفی دارد از جمله کندخوانی، خستگی عضلات بدن و چشم ها، سطحی خواندن و تمرکز نداشتن، آشفتگی ذهن و داشتن استرس، بی برنامگی برای مطالعه، کمال گرایی و ترس از شکست و همین طور یکنواختی چرا که  انجام كارهاي يكسان و خسته كننده كه تنوعي ندارند، از علاقه ي ما مي كاهند و در نهایت باعث بی میلی و بی حوصلگی ما می شوند.
 

حال در این مطلب می خواهیم به ذکر چند راهکار ساده برای غلبه بر بی حوصلگی زمان درس خواندن بپردازیم:

  1. از یک برنامه ی مشخص و هدفمند برای مطالعه استفاده کنید و همیشه خودتون مقید به اجراش بکنید و نسبت به درس خواندنتون احساس مسئولیت داشته باشید.
  2.  روش‌هاي مطالعه‌ی درست و اصولي را فرابگيريد؛ برخي اوقات، درست مطالعه نكردن، باعث بي‌حوصلگي نسبت به درس مي‌شود.
  3. زیاد به اینکه درگذشته چه کارهایی انجام دادین و ندادین و اینکه در آینده قراره چی پیش بیاد و به نتیجه میرسین یا نمیرسین فکر نکنین چون فکر بیش از حد به نتیجه انرژی ذهنی تان را می گیرد.
  4. براي كسب انرژي لازم براي رسيدن به هدف بايد انگيزه‌ی قوي داشته باشيد. انگيزه وقتي قوي مي‌شود كه دروني و خودجوش باشد نه بيروني و با زور؛ يعني شما باید معتقد به ادامه‌ی تحصيل باشيد، نسبت به مطالعه، سطح سواد، موقعيت اجتماعي و... احساس نياز كنيد، از خواندن مطالب مورد علاقه‌ی خود لذت ببريد و نسبت به عملكرد خود احساس رضايت داشته باشيد.
  5. به اندازه بخوابید. انسان بطور طبیعی حدود 7 ساعت خواب نیاز داره و بیشتر یا کمتراز این ساعت می تواند باعث کسالت و بی حوصلگی در زمان مطالعه شود.
  6. ورزش کنید. با روزانه ۱۵دقیقه ورزش پرنشاط و سرحال میشید و این نشاط را تا آخر روز خواهید داشت.
  7. موفق ها همیشه به افراد موفق تر از خود اعتماد کردند.  انسان موجودی اجتماعی است و در باب موفقیت نیز مانند هر زمینه دیگری حتما باید با افراد با تجربه و آگاه مشورت کند و راهنمایی بگیرد.

بی حوصلگی, مطالعه, عملکرد, افت عملکرد, کندخوانی, خستگی, آشفتگی ذهن, استرس, بی برنامگی, کمالگرایی, ترس از شکست, یکنواختی, غلبه بر بی حوصلگی, روش مطالعه صحیح, رضایت, احساس رضایت, موفقیت, ورزش, خواب

  1. هر لحظه که حس کردید خیلی بی حوصله اید و اصلا حس درس خواندن ندارید یک لحظه به مزایای رسیدن به هدف و مضرات نرسیدن به آن فکر کنید. همیشه هدفتان را مرور کنید تا هیچ وقت بی حوصلگی نتواند بر شما غلبه کند.
  2. کنترل اوضاع رو به دست بگیرید و همیشه به این فکر کنید که بالاخره موفق میشید و نتیجه زحماتتون را خواهید دید.
  3. استرس نداشته باشید. شما که هدفتان مشخص است و دارید همه ی تلاشتان را میکنید پس واقعا دیگه نیازی نیست که استرس داشته باشید.
  4. از يكنواختي در روش مطالعه و زندگي اجتناب كنيد و تنوعي در زندگي خود بدهيد. براي خود مقرراتي در درس خواندن يا تفريح كردن در نظر بگيريد و در برابر خود، قاطع و منصف باشيد.
  5. از تلقين اين فكر كه «من حس درس خواندن ندارم» يا «من حال و حوصله‌ی مطالعه و درس خواندن ندارم» اجتناب كنيد.
  6. ليستي از توانمندي‌هاي خود را تهيه كرده و روزي دو يا سه بار با صداي بلند آن را بخوانيد. مثلاً بگويید: «من شخص بااستعدادي هستم و من ... هستم.»
  7. براي درس خواندن خود هدف‌هاي كوتاه‌مدت در نظر بگيريد و در صورت رسيدن به آن هدف، پاداش و در غير اين صورت خود را تنبيه كنيد.
  8. وقتي موفقيتي به دست مي‌آوريد، حتی اگر كوچك باشد، معتقد باشيد كه آن در نتيجه‌ی سعي و تلاش شما بوده، نه شانس و اتفاق.

 



گروه آموزشی کیهان
 ارشد و دکتری روانشناسی



مطالب مرتبط:

تعداد بازديد : 760
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.