.
تبلیغات

با افکار نگران کننده و استرس آورم چه کنم؟



سمانه بهزادپور


سلام دوستان کیهانی عزیز، به همگی تان خسته نباشید می گویم
در حالیکه گام های پایانی برای کنکور دکتری را طی می کنید و زمان کمی تا برگذاری کنکورر دکتری مانده، برخی ممکن است  گرفتار نگرانی و استرس به خاطر نتیجه کنکور شده باشند. همین استرس و نگرانی باعث می شوند نتوانید خوب تمرکز کنید و درس بخوانید و باز هم استرستان بیشتر می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می شود.  چند راهکار هست که می توانید با افکار نگران کننده و استرس را مقابله کنید.
 

  • خودگویی هایت را عوض کن تا اضطرابت کم شود

ما همیشه با خودمان در حال حرف زدن هستیم. حرف هایی که با خودمان میزنیم از افکار و نگرش ها و هیجانات ما ناشی می شود. اگر افسرده باشیم و در ذهنمان پر از فکرهای منفی باشد، حرف های ما با خودمون هم منفی است،  وقتی مضطرب باشیم و تو ذهنمون افکار نگران کننده بیایند و بروند، حرف هایی که با خودمون میزنیم هم حرف های نگران کننده است، وقتی هم امیدوار و شاد و خوش بین باشیم هم حرف های ما با خودمان مثبت است. از طرف دیگر خودگویی های ما می توانند بر روی احساسات و هیجانات ما اثر بگذارند. اگر خودگویی های ما مثبت باشند حالمان هم بهتر می شود و اگر دائم با خودمان حرف های منفی و نگران کننده بزنیم حالمان نیز بد میشودبرای اینکه با این نگرانی یا اضطرابی که مانع تمرکزتان می شود مقابله کنید، از  خودگویی های مثبت استفاده کنید مثل اینکه "من بیشترین تلاش م را می کنم"، "من برای رسیدن به هدفم مصمم هستم" و .... این خودگویی های مثبت به شما انرژی می دهد و نگرانی تان را کاهش می دهد. 
 

  • استفاده از تکنیک سود و زیان

می توانید از تکنیک تحلیل سود و زیان برای نگرانی استفاده کنید. به این ترتیب که ببینید نگران بودن و استرس داشتن  در حال حاضر چه وفاید و چه زیان هایی برایتان دارد و درصد فواید و درصد زیان ها را حساب کنید. اینجاست که می بینید این استرس و نگرانی بیشتر به نفعتان است و یا به ضررتان.
اگر متوجه شوید که نگرانی و استرس بیشتر به ضررتان است، راحتتر می توانید با آن مقابله کنید.
 

  • از تمارین آرام سازی  و تصویرسازی مثبت استفاده کنید

برای آنکه ارامش خود را حفظ کنید از تمرین های ارام سازی و ریلکسیشن استفاده کنید. بدن آرام، ذهن را هم ارام می کند.  همچنینن تصویرسای مثبت هم بسیار مژثر است. هر وقت گرفتار استرس شدید، چند دقیقه ای دراز بکشید، بدنتان را آرام کنید. چشمهایتان را ببندید  و موقعیت های خوب را در ذهنتان تصور کنید. مثلا تصور کنید که کنکور به پایان رسیده و نتیجه مطلوبی کسب کردید.

نگرانی, استرس, افکار نگران کننده, اضطراب, خودگویی, خودگویی منفی, کاهش اضطراب, کاهش استرس, خودگویی مثبت, تکنیک سود و زیان, سود و زیان, آرام سازی, تکنیک آرام سازی, تصویرسازی مثبت, بدن آرام, توقف فکر, تکنیک توقف فکر

  • تکنیک های توقف فکر

هرگاه افکار نگران کننده به ذهنتان رسید می توانید از تکنیک های رفتاری هم استفاده کنید. مثلا با صدای بلند به خودتان بگید بس کن و با این کار این افکار  را از ذهنتان بیرون کنید یا  کشی دور مچ دستتان ببندید و هر وقت این افکار به ذهنتان رسید، کش را به آرامی بکشید.
 

  • از نوشتن استفاده کنید

کار دیگری که می توانید انجام بدهید این است افکار نگران کننده خود را روی کاغذی بنویسید. صرفا همان نوشتن می تواند به شما در کنترل این افکار کمک کند زیرا با نوشتن آنها حداقل به طور موقت هم که شده ذهن شما از این افکار خالی می شود و می توانید به درس خواندن خود ادامه دهید. و حتی ممکن است با آوردن  آنها روی کاغذ و نگاه کردن به این افکار متوجه شوید که در مورد آنها کاری از دستتون بر نمیاد و بیشتر باعث می شوند که شما در این روزهای باقیمانده نتوانید بیشترین تلاشتون را بکنید.
 
اکر افکار شما انقدر مزاحمتان می شوند که با این روش ها نمی تواننید با آنها مقابله کنید و بسیار آزارتان می دهد.  احتمالاٌ نیاز دارید ازز تکنیک های پیچیده تر که زمان بر هستند استفاده کنید  بهتر برای استفاده از این تکنیک ها به یک روانشناس مراجعه کنید.
هر چند که اکثر شما این تکنیک ها را بلدید، هدف از آوردن آنها در اینجا صرفا یادآوری به شما عزیزان بود. قطعا روش های بسیاری دیگریی هم وجود دارد که می تواند به سرعت به کاهش استرس شما کمک کند. خوشحال می شویم اگر روش دیگری  را امتحان کردید و نتیجه گرفتید با ما در میان بگذارید.
 
برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.
 

 

گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی


مطالب مرتبط:






 

تعداد بازديد : 679
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.