.
تبلیغات

آسیب شناسی روانی, جزوه آسیب شناسی روانی, جزوه آسیب شناسی روانی کیهان, کیفیت سنجی, کیفیت سنجی جزوات, ارزیابی جزوات, ارزیابی جزوات کیهان, مطابقت, میزان مطابقت جزوات, مطابقت جزوات کیهان, کنکور دکتری, جزوات دکتری, جزوات دکتری کیهان, جزوات دکتری روانشناسی, ارزیابی کیفی جزوات دکتری کیهان, ارزیابی جزوات دکتری روانشناسی کیهان

  • ارزیابی کلی آزمون

آزمون سراسری دکتری تخصصی روانشناسی 96 با آزمون سال گذشته تفاوت های زیادی داشت. از سوالات عجیب و غریب آمار خبری نبود. هیچ سوال محاسباتی در بخش آمار و روش تحقیق نبود. رشد و شخصیت سوالات معقولی داشتند و خلاصه، می­توان گفت داوطلبان آزمونی به مراتب با کیفیت تر از آنچه که در سال 94 (آزمون 95) دیده بودیم، تجربه کردند.
 

  • ارزیابی درس آسیب شناسی روانی

سوالات درس آسیب شناسی روانی امسال 20 سوال (سوالات 41 تا 60) از مجموع 80 سوال دروس تخصصی را به خود اختصاص داده بود (یک چهارم کل سوالات تخصصی). بنابراین میتوان گفت یکی از مهم ترین دروس تخصصی همین درس است و ارزش سرمایه گذاری زیادی برای کسب رتبه در کنکور دارد.

هر سال معمولا یک یا دو درس داوطلب ها را غافلگیر میکند. در کنکور سال قبل درس آمار و سوالات سخت و آزاردهنده اش تقریبا همه داوطلب ها را آزار داد. امسال در کل سوالات آزمون بهتر از پارسال بود، اما میتوان گفت درس آسیب شناسی با چند سوال غیرمنظره خیلی ها را غاقلگیر کرد. از جمله سوال از نظریه میشل داگاس در مورد GADکه اگر شما هم اولین بارتان است که این اسم را میشنوید، خجالت نکشیدو بدانید که تنها نیستید. سوال غافلگیرکننده دیگر از نظریه ادوارد اشتایدمن و اصطلاح کالبدشکافی روانی بود. اشتایدمن و داگاس را با هم امسال از کنکور دکتری یاد گرفتیم. سوال دیگری که شاید داوطلب ها انتظار آن را در درس آسیب نداشتند سوال از درمان rTMSبود که از جمله درمانهای برگرفته از علوم شناختی است و شاید ارتباط بیشتری به درس نوروسایکولوژی داشته باشد. شاید دوستانی که به علوم شناختی و درمانهای جدید برگرفته از آن علاقه داشته اند و مطالعات جانبی در مورد آن داشته اند توانسته اند پاسخ دهند اما این برای قرار ندادن این سوال در زمره سوالات عجیب و غریب امسال کافی نیست.

برای پاسخدهی به سوالات امسال شما نیاز به آشنایی به DSM-5هم داشتید و میتوان گفت دو سوال (43 و 50) دقیقا با اطلاعات نسخه جدید DSMبه راحتی قابل پاسخدهی بود.

همانطور که مشاوران کیهان تاکید داشتند، در کنکور امسال درس کودکان استثنایی هم سهمی داشت و دو سوال از سوالات امسال آسیب از مطالب این درس بود و برای پاسخدهی به آنها نیاز به مطالعه مطالب آن بود.

در مجموع میتوان گفت درس آسیب امسال برای کسانی که به دنبال یک درصد متوسط رو به خوب بودند درس بدی نبود، اما برای کسانی که به دنبال رتبه برتر بودند و از این درس هم درصد بالا میخواستند کمی آزار دهنده بود. و دلیل آن را میتوان سه سوال غافلگیرکننده فوق و تعدد منابعی که برای این درس باید مطالعه کرد دانست. البته با داشتن جزواتی که درصد قابل قبولی از سوالات را پوششش دهد میتوان تا حد زیادی بر این مشکل فائق آمد. داوطلبانی که از جزوات کیهان استفاده کردند امکان پاسخدهی به بخض قابل توجهی از این سوالات را برای خود فراهم کردند که البته طبیعتا میزان پاسخدهی هر داوطلب بستگی به میزان تسلط او بوده است.

در ادامه گزارش کاملی از پاسخنامه تشریحی این سوالات و همچنین کیفیت سنجی جزوات آسیب شناسی ویژه دکتری کیهان در این آزمون را خواهید دید.


  نام جزوه صفحه فصل گزینه صحیح توضیحات
41 جزوه استثنایی کیهان 123
----
124
---
140
هشتم: اختلالات فراگیر / اختلال اوتیسم (درخودماندگی) 4 متن جزوه کیهان:
مشخصه این اختلال، وجود نقایص کیفی در تعامل‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی دوجانبه و نیز محدود شدن الگوهای رفتاری می‌باشد.
---------------------
مهمترین ملاک‌های تشخیصی اوتیسم، شامل نقص در رشد زبان و اشکال در استفاده از زبان برای برقراری ارتباط هستند.
---------------------
مشکل در فعالیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی از اصلی ترین مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم است. (پاسخ تست شماره 10 این فصل)
42 جزوه آسیب کیهان 48 پنجم: اسکیزوفرنی
مبحث تاریخچه

 
2 متن جزوه کیهان:
چهار A: بلولر برای توضیح نظریه‌اش درباره گسیختگی‌های روانی، چند علامت بنیادین (یا اولیه) مشخص را برای اسکیزوفرنی ذکر کرد:
§       اختلال در حالات عاطفی (Affects)
§       اختلال تداعی (Associations)
§       در خودماندگی (Autism)
§       دودلی (Ambivalence)
بلولر یک سری علائم فرعی (ثانویه) هم قائل بود که شامل همان توهم‌ها و هذیان‌ها می‌باشد که کرپلین آنها را شاخصه‌های اصلی دمانس زودرس می‌دانست.
43 جزوه دی اس ام کیهان 114 پانزدهم: اختلال نشانه بدنی
مبحث اختلال اضطراب بیماری

 
2 متن جزوه کیهان:
اختلال اضطراب بیماری
ملاک‌های تشخیصی
A. اشتغال ذهنی به داشتن بیماری جدی یا مبتلا شدن به آن.
B. نشانه‌های جسمانی وجود ندارند یا اگر وجود داشته باشند، از نظر شدت خفیف هستند. اگر بیماری جسمانی دیگر یا خطر زیاد دچار شدن به بیماری جسمانی وجود داشته باشد (مثلا سابقه خانوادگی نیرومند موجود باشد)، اشتغال ذهنی آشکارا بیش از اندازه یا نامناسب است.
C. سطح بالای اضطراب در مورد سلامتی وجود دارد، و فرد به راحتی در مورد وضع سلامت شخصی به وحشت می‌افتد. و...
44 جزوه آسیب کیهان 141

دهم  : اختلالات اضطرابی

 
مبحث هراس اختصاصی / نظریه ها / نگرش پادهراسانه

طبق کلید سنجش گزینه 4 صحیح دانسته شده است. متن جزوه کیهان:
نگرش پاد هراسانه«اتوفنیکل»: افراد ممکن است اضطراب هراس‌گونه خود را انکار کنند و به جای فرار از آن موقعیت‌ها موقعیت را وارونه کند و به مقابله با منبع ترس و اضطراب بپردازد و بر آن مسلط گردد. افراد پادهراسانه طالب موقعیت‌ها و کارهای خطرناک مانند چتربازی و کوهنوردی هستند. (به نوعی مکانیسم دفاعی همانندسازی با پرخاشگر است.)
------------------------
توضیج: سوال دارای ابهام است. چرا که طبیعتا در اختلالات اضطرابی فرد احساس ناامنی میکند و یکی از اهداف او از انجام رفتارهای مختلف، بازیابی احساس امنیت از دست رفته است. اما از سوی دیگر در گزینه ها مقابله با هراس را داریم که در نگرش پادهراسانه اتوفنیکل مستقیما به آن اشاره شده است.
45 جزوه آسیب کیهان 60 پنجم: اسکیزوفرنی
اختلال های عاطفی
2 متن جزوه کیهان:
واژه­ی نامناسب، عاطفه­ی این بیماران را به خوبی توصیف می­کند.// اختلال عاطفی می­تواند شکل دیگری نیز بگیرد: دوسوگرایی شدید، یک شخص یا موقعیت می­تواند به طور همزمان احساس­های متضادی رابرانگیزد
46       4  
47 جزوه استثنایی کیهان 100 هفتم: اختلالات اختصاصی رشد
آفازی حرکتی یا بیانی
2 متن جزوه کیهان:
آفازی حرکتی یا بیانی: در این حالت کودک سخن دیگران را به خوبی می­شنود و معنی و مفهوم آن را درک می­کند ولی چون در ناحیه بروکا اختلالی دارد، لذا از بیان آنچه شنیده عاجز است. اگر کودک نوشتن را قبل از ابتلا به بیماری یاد گرفته باشد قادر است آنچه نمی­تواند بگوید بنویسد.این افراد در بیان درست کلمات مشکلات زیادی دارند و سخت و آهسته تکلم می‌کنند. گفتار آنان معمولا حاوی کلمات کلیدی و تلگرافی است. آنها قیدها و صفت‌ها و حرف‌ها را حذف می‌کنند و گفتار آنان معمولا حاوی کلمات کلیدی و تلگرافی است. این افراد در ادراک آنچه می‌شنوند مشکلی ندارند.
48 جزوه آسیب کیهان 135 دهم: اختلالات اضطرابی
طبقه بندی / پانیک
2 متن جزوه کیهان
تشخیص :
حمله پانیک طبق DSM:
دوره‌ای از ترس یا ناراحتی شدید که ابتدا و انتهای مشخصی دارد و طی آن حداقل 4 مورد از علائم زیر در عرض 10 دقیقه به حداکثر شدت خود می‌رسند: تپش قلب، تعریق، لرزش و تکان، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، تهوع ، مسخ واقعیت یا مسخ شخصیت ، ترس از مردن و...
49 جزوه دی اس ام5  کیهان 114

پانزدهم: اختلال نشانه بدنی و اختلالات مرتبط

 
اختلال نشانه بدنی

3 متن جزوه کیهان:
ویژگی‌های تشخیصی
افراد مبتلا به اختلال نشانه بدنی معمولا نشانه‌های بدنی شایع و متعددی را دارند که ناراحت‌کننده هستند یا به ناراحتی قابل‌ملاحظه‌ای در زندگی روزانه منجر می‌شوند (ملاک A)، هرچند گاهی فقط یک نشانه شدید، عمدتا درد، وجود دارد. نشانه‌ها ممکن است مشخص (مثل درد موضعی) یا نسبتا نامشخص باشند (مثل خستگی). نشانه‌ها گاهی بیانگر احساسات یا ناراحتی جسمانی عادی هستند که عموما بر بیماری جدی دلالت ندارند.
50 جزوه دی اس ام 5 کیهان
و آسیب کیهان
ص 114 جزوه DSM
---
ص 172 جزوه آسیب

دی اس ام/ پانزدهم: اختلال نشانه بدنی و اختلالات مرتبط / اختلال نشانه بدنی / ویژگی های تشخیصی

آسیب: فصل یازدهم / اختلالات شبخ جسمی

3 متن جزوه دی اس ام کیهان:
در اختلال علائم بدنی نشانه‌ها گاهی بیانگر احساسات یا ناراحتی جسمانی عادی هستند که عموما بر بیماری جدی دلالت ندارند.
-----------------------
متن جزوه آسیب کیهان:
آنچه اختلال­های روان­تنی را از اختلال­های جسمانی شکل متمایز می­کند، وجود مبنای جسمانی است که می­تواند نشانه را تبیین کند.

 
51 جزوه آسیب کیهان 10 دوم: الگوش شناسایی و درمان نابهنجاری
مبحث کاهش گری
4 متن جزوه کیهان:
کاهش­گری (reductionism):
·       طرفدار تمام­عیار الگوی زیست­پزشکی یک کاهش­گر است. کاهش­گر معتقد است که تمام پدیده­های روانشناختی را می­توان به پدیده­های زیستی کاهش داد و بوسیله­ی آن­ها تبیین کرد.
·       ضدکاهشگر اعتقاد دارد که حداقل چندین پدیده­ی روانشناختی وجود دارند که نمی­توانند به پدیده­های زیستی کاهش یابند.

 
52       1  
53 جزوه آسیب کیهان 85 و 86 هفتم: اختلالات حلقی
مبحث الگوهای شناختی افسردگی
  الگوهای شناختی افسردگی:
بر حسب دیدگاه شناختی افراد افسرده دارای مشکلاتی در پردازش خبر هستند. فکر افسرده در ساخت شناختی عمیقی ریشه دارد که به صورت خطاهای منطقی سطحی آشکار می شود. مخرج مشترک این خطاها را تفسیر بدبینانه ی تجربه های زندگی تشکیل می دهد.
54       4  
55 جزوه آسیب کیهان 157 دهم: اختلالات اضطرابی
مبحث اختلال وسواس فکری –عملی / سبب شناسی
4 متن جزوه کیهان:
پژوهشهای دیگری اختلال وسواس - بی اختیاری را به کنش وری نابهنجار ناحیه حدقه ای در کرتکس پیشانی و هسته دمدار (بخشی از هسته های قاعده ای ) نسبت داده اند. این هسته ها به صورت یک صافی عمل می نمایند. اگر تالاموس مقدار زیاد برانگیخته گی ها را دریافت کند، فرد وادار می شود که بیشتر درباره آنها فکر کند.
56       1  
57       3  
58 جزوه آسیب کیهان 58 پنجم: اسکیزوفرنی
مبحث توهم
3 متن جزوه کیهان : تفاوت خطای ادراکی با توهم در این است که خطای ادراکی، اعواجاج و تحریفی است‌ در یک تصویر یا احساس واقعی، در حالی که توهم براساس تصویر یا احساسی واقعی شکل نگرفته است.
59 جزوه آسیب کیهان 87 هفتم: اختلالات خلقی
مبحث انتساب ها در دماندگی انسان
1 متن جزوه کیهان:
انتساب ها در درماندگی انسان:
بعد پایدار ـ ناپایدار: آیا علت شکست من چیزی همیشگی است یا موقتی؟ فردی که شکست خورده ممکن است فکر کند که علت شکست او پایدار است و از این رو در آینده نیز ادامه خواهد داشت.// نظریه­ی انتسابی درماندگی فرض می­کند که وقتی علت شکست به عاملی پایدار نسبت داده شده باشد، کاستی­های درماندگی در طول زمان ادامه خواهند یافت.
60          
 

 

نتیجه ارزیابی

  • کل سوالات درس آسیب شناسی روانی: 20
  • تعداد سوالاتی که مستقیماً از منابع اصلی این درس آمد: 17
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوه  کیهان (آسیب / استثنایی و (DSMموجود بود: 14
  • درصد پاسخدهی جزوات کیهان به سوالات این درس که از منابع طرح شده بودند: 82 %
  • درصد پاسخدهی جزوات کیهان به کل سوالات این درس: 70 %
  • میانگین درصد "رتبه های برتر" کنکور دکتری در دروس تخصصی در مجموع: حدود 50 درصد
  • پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوات  کیهانبرای آزمون دکتری 96 (ویراست چهارم جزوات آسیب شناسی روانی، استثنایی و DSM) استخراج شده است.
  • تهیه: مشاوران کنکور دکتری –گروه آموزشی کیهان ، به کمک برخی از داوطلبان
  • تاریخ برگزاری آزمون: 6 اسفند 95
  • تاریخ تهیه گزارش: 14اسفند 95
  • این گزارش مطابق با دفترچه Aسوالات و پاسخنامه های آزمون تهیه شده است.
  • در صورتی که مایل به کسب اطمینان بیشتر نسبت به به درصدهای شگفت انگیز بالا هستید، توصیه میکنیم پاسخ ها را یک دور با جزوه مورد نظر و دفترچه سوالات و پاسخنامه مورد نظر، به طور کامل چک کنید.

 


 
نکته: "سوالاتي كه از منابع اصلي آورده نشده اند"
توجه داشته باشید که سه سوال از بیست سوال درس آسیب شناسی کنکور دکتری امسال از منابع اصلی طرح نشده بود:
سوال 52: تکنیک مغناطیسی فراجمجمه ای مکرر
سوال 56: میشل داگاس
سوال 57: ادوارد اشتایدمن
این سه سوال را که مطمئنا امسال اکثر داوطلب ها پاسخ نداده اند اگر کنار بگذاریم به درصد 82 در پاسخدهی جزوات کیهان میرسیم که آمار قابل قبولی برای این درس سخت است.


با آرزوی موفقیت برای همه داوطلبان
 کیهان، انتخابی هوشمندانه برای داوطلبان آزمون های ارشد و دکتری


   




گروه آموزشی کیهان
  ارشد و دکتری روانشناسی




 

تعداد بازديد : 444
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.