.
تبلیغات

آسیب شناسی روانی, کودکان استثنایی, آمار و روش تحقیق, جزوه آمار و روش تحقیق, جزوه روانشناسی رشد, جزوه آسیب شناسی روانی, منابع ارشد روانشناسی, منابع کارشناسی ارشد روانشناسی, کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, جزوات کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, جزوه روانشناسی شخصیت, جزوه آمار و روش تحقیق کیهان, جزوات کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد بالینی, منابع کنکور کارشناسی ارشد بالینی, منابع کنکور ارشد روانشناسی, منابع ارشد روانشناسی, منابع ارشد بالینی, منابع کارشناسی ارشد روانشناسی, منابع کنکور کارشناسی ارشد

تحلیل جامع سوالات آسیب شناسی کنکور ارشد روانشناسی 98

همراه با پاسخ تشریحی

 

تهیه توسط خانم پریسا رفیعی - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس



ارزیابی درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی

 

در کنکور 98 همانند سال‌های گذشته درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی  20 سوال را به خود اختصاص داده که با مطالعه‌ی منابع معرفی شده برای این درس، پاسخگویی به سؤالات تا حد قابل قبولی امکان‌پذیر است. برخلاف سال‌های قبل سوالات این درس پراکنده‌تر و مفهومی‌تر بوده و تنها با مطالعه‌ی منابع متعدد پاسخ‌گویی کامل امکان‌پذیر می‌باشد.

در صورت تسلط داوطلبان بر جزوات کیهان که خلاصه‌ای از منابع اصلی هستند، درصد بالایی از پاسخگویی مورد انتظار است.

 

متن پاسخ تشریحی

مبحث

فصل

نام جزوه

سوال

کابوس در طول خواب REM پدید می‌آید، اما وحشت در خواب در طی خواب NREM  پدید می‌آید و در كودكان بیشتر از بزرگسال شیوع دارد.

امهمترین اختلال‌های خواب نخستین

فصل دهم: چرخه‌های زیستی و مکانیزم خواب

روانشناسی فیزیولوژیک کیهان

51

وحشت های خواب: دوره‌های راجعه بیدارشدن‌های ناگهانی توام با وحشت، که معمولاً با جیغ وحشتزده‌ای شروع می‌شود.

اختلالات برانگیختگی خواب غیر حرکات سریع چشم

فصل پانزدهم: اختلالت خواب- بیداری

آسیب شناسی کیهان

52

بی‌ارادگی (بی‌انگیزگی)، کاهش انگیزش در فعالیت‌های هدفمندی است که خود فرد آن‌ها را آغاز می‌کند. امکان دارد فرد برای مدت طولانی بنشیند و به شرکت کردن در کار یا فعالیت‌های اجتماعی علاقه کمی نشان دهد.

نشانه‌های منفی

فصل پنجم: طیف اسکیزوفرنیا و اختلالات روان‌پریشانه دیگر

آسیب شناسی کیهان

53

نظریه دو عاملی توسط مورر به منظور تبیین اضطراب و رفتار اجتنابی پیشنهاد شده است. بر اساس این نظریه، محرک یا رویداد خنثی بر اساس همخوانی با یک واکنش اضطرابی می‌تواند به شکل یک محرک منزجر کننده )نخستین عامل: رویدادی ناطبوع) درآید. اختلال‌های وسواسی به صورت یک رفتار اجتنابی عاملی در می‌آیند (شرطی سازی کلاسیک).

سبب شناسی (موضع‌گیری رفتاری)

فصل نهم: وسواس فکری- عملی و اختلالات مرتبط

آسیب شناسی کیهان

54

 

 

 

 

55

در اختلال اضطراب اجتماغی فرد از تعامل‌های اجتماعی و موقعیت‌هایی که احتمال زیر نظر گرفته شدن می‌رود، می‌ترسد یا مضطرب است. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی می‌ترسند به کونه‌ای عمل کنند که تحقیرآمیز یا شرم‌آور باشد و در موقعیتی قرار گیرند که به حمله وحشت‌زدگی بیانجامد.

اختلال اضطراب اجتماعی

فصل هشتم: اختلالات اضطرابی

آسیب شناسی کیهان

56

مطالعه موردی: باعث کشف اصول یا قوانین همگانی و امکان نتیجه گیری علت و معلولی نمی‌شود.

نکاتی درباره‌ی روش‎های تحقیق در روانشناسی

فصل دوم: روش‌های تحقیق در روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی کیهان

57

در کودکی، ADHD غالباً با اختلالاتی که اغلب "اختلالات بیرونی کردن" محسوب شده اند، مانند اختلال لجبازی و نافرمانی و اختلال سلوک همپوشی دارد.

اختلالات عصبی رشدی
صفحه 6

فصل اول: کودکان استثنایی- مقدمه

کودکان استثنایی کیهان

58

منظور از بیماری‌پذیری، آسیب‌پذیری در برابر اختلال یا داشتن زمینه برای ابتلا به آن اختلال است. در کنار بیماری‌پذیری، استرس محیطی نیز لازم است.

توصیف مختصر برخی از مدل‌های آسیب‌شناسی روانی

فصل سوم: تشخیص و طبقه‌بندی مشکلات روانی

روانشناسی بالینی کیهان

59

هدف کلی آزمون رورشاخ، سنجش ساختار شخصیتی مراجع با تأکید بر شیوه‌های ناهشیار وی در پاسخ دادن به محیط و سازمان دادن به آن است.

اولاً آنها را از نظر ماهیت و کیفیت آنچه دیده شده است نمره‎گذاری می‌کنند.

 ثانیاً آنها را از این نظر که آیا دریافت‌های ادراکی عموماً توسط دیگران نیز دیده میشوند، یا نسبتاً نادر نمره‌گذاری می‌کنند.

آزمون‌های فرافکن

فصل سوم: تحقیق و ارزیابی نابهنجاری

آسیب شناسی کیهان

60

در مقیاس آپگار با پنج عامل ضربان قلب، تنفس، رنگ، تنود عضلانی و برانگیختگی بازتابی، سلامت جسمانی نوزاد ارزشیابی و سازش وی با محیط خارج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارزیابی وضعیت جسمانی نوزاد: مقیاس آپگار

فصل پنجم: رشد پیش از تولد، تولد و نوزادی

رشد کیهان

61

سندروم داون: این بیماران به جای داشتن 2 کروموزوم شماره 21 یک کروموزوم بیشتر دارند که به آن ترایزومی یا سه تایی شدن می‌گویند. در 95 درصد موارد علت ترایزومی شدن کروموزوم 21 عدم انفصال طبیعی کروموزوم‌های مادر است.

اختلالات مربوط به کروموزوم‌های معمولی

فصل دوم: کودکان و نوجوانان عقب‌مانده ذهنی

کودکان استثنایی کیهان

62

 

 

 

 

63

رنزولی، اسمیت و ریس تیزهوشی را اینگونه تعریف می‌کنند: تیزهوش فردی است با قوای ذهنی عالی، نیروی خلاقیت و دارای انگیزه‌های خاص و باارزش که او را کاملاً از همسالان متمایز می‌کند.

 

فصل سوم: کودکان تیزهوش

کودکان استثنایی کیهان

64

 

 

 

 

65

آفازی حسی یا دریافتی: در آفازی حسی یا دریافتی صدا شنیده می‌شود ولی کودک معنی و مفهوم سخنان شنیده یا نوشته شده را نمی‌فهمد زیرا ترکیب و درک معنی و مفهوم اختلال دارد.

اختلال زبان

فصل هفتم: اختلالات اختصاصی رشد

کودکان استثنایی کیهان

66

 

سندروم پرادرویلی: علایم آن عبارتند از رفتار تغذیه‌ای وسواسی، غالباً چاقی، کم‌توانی ذهنی، هیپوگنادیسم، قد کوتاه، دست و پای کوچک، خنده‌های نامناسب، کودکان مبتلا رفتار مقابله‌ای و بی‌اعتنایی نشان می‌دهند.

اختلالات مربوط به کروموزوم‌های معمولی

فصل دوم: کودکان و نوجوانان عقب‌مانده ذهنی

کودکان استثنایی کیهان

67

سندروم x شکننده: سندروم مارتین بل نیز نامیده می‌شود و دومین علت شایع کم توانی ذهنی است.

اختلالات مربوط به کروموزوم های جنسی

فصل دوم: کودکان و نوجوانان عقب‌مانده ذهنی

کودکان استثنایی کیهان

68

کودکان مبتلا به مشکلات تولید گفتار ممکن است در رابطه با دانش واج‌شناختی صداهای گفتار یا توانایی هماهنگ کردن برای گفتار، به درجات مختلف دچار مشکل شوند. (سه گزینه‌ی دیگر با توجه تعاریف جزوه رد می‌شوند).

اختلال صدای گفتار

فصل هفتم: اختلالات اختصاصی رشد

کودکان استثنایی کیهان

69

آموزش جبرانی )تقویتی): برنامه‌های تقویتی موثر با آموزش کودک جهت برقراری ا تباط صحیح بین حروف و اصوات آغاز می‌شود. پس از آن که کودک بر این مهارت‌ها تسلط پیدا کرد، به واحدهای درشت‌تر خواندن نظیر سیلاب‌ها و واژه‌ها می‌پردازد (آوایی).

اختلال خواندن (درمان)

فصل هفتم: اختلالات اختصاصی رشد

کودکان استثنایی کیهان

70

نتیجه ارزیابی

  • کل سوالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی: 20
  • تعداد سوالاتی که مستقیماً از منابع اصلی این درس آمد: 20
  • تعداد سوالاتی که پاسخشان مستقیماً در جزوه‌های کیهان موجود بود: 17
  • درصد پاسخدهی: %85
  • پاسخ ها بر اساس آخرین ویراست جزوات کیهان برای آزمون ارشد 98 استخراج شده است.

 

از اعتماد همیشگی شما عزیزان سپاسگزاریم



گروه آموزشی کیهان
رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد و دکتری
فقط روانشناسی و مشاوره



لینک های مرتبط:

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، پاسخ تشریحی کنکور ارشد 98, پاسخ تشریحی کنکور, پاسخ تشریحی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی, پاسخ تشریحی درس آسیب شناسی روانی, پاسخ تشریحی روانشناسی رشد, پاسخ تشریحی آمار و روش تحقیق, پاسخ تشریحی روانشناسی بالینی

 

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسیمصاحبه با رتبه های برتر کنکور روانشناسی، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی، منابع دکتری روانشناسی کیهان، رتبه یک کنکور دکتری روانشناسی، کنکور دکتری مشاوره، مصاحبه با رتبه های برتر کنکور دکتری روانشناسی

 

تعداد بازديد : 960
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
دانلود رایگان
تماس با ما
خیابان انقلاب اسلامی - خیابان 12 فروردین - کوچه نوروز - پلاک 4 - واحد 3
شماره تماس: 02166475618 الی 20
شماره پیامک:  02166475620

سوالاتی در خصوص کنکورهای ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره

.